רשות הרגולציה נכנעת למשרד הבריאות: מתוך 37 תקני מזון ייחודיים, ככל הנראה רק שלושה יבוטלו

הוועדה לתקני מזון ברשות הרגולציה תקבע בהמשך השבוע אם להחריג מהרפורמה ביבוא עשרות תקני מזון ישראלים ייחודיים בשל דרישת משרד הבריאות • עד כה, ההישגים היחידים שרשמה הוועדה הם ביטול החרגת התקנים על פפריקה, חרדל ומיונז

מתוך 37 תקנים ייחודיים שדרש משרד הבריאות לשמר, הוא ויתר על שלושה בלבד בלחץ הוועדה / צילום: Shutterstock
מתוך 37 תקנים ייחודיים שדרש משרד הבריאות לשמר, הוא ויתר על שלושה בלבד בלחץ הוועדה / צילום: Shutterstock

הדיונים בוועדה לתקני מזון ברשות הרגולציה נמשכים הערב (ג'), אך ההחלטה תידחה ליום חמישי. במהלך הדיונים עלתה ההתנגדות הקשה של אנשי משרד הבריאות לביטול תקני מזון נוספים מתוך רשימת ההחרגות הארוכה, ולכן הוועדה נוטה לדחות את ההחלטה ולהימנע מלחץ ציבורי. 

■ התחרות על יבוא קפה, מלח ועוד עשרות מוצרים מסתבכת. מי לוחץ מאחורי הקלעים?
"צפויות הפתעות": רשות הרגולציה צפויה לבטל תקני מזון נוספים 

לגלובס נודע כי ההישגים היחידים שרשמו אנשי רשות הרגולציה במאבק מול משרד הבריאות הוא ביטול התקן הישראלי הייחודי לפפריקה בתחילת יישום הרפורמה ב-2023 וכן ביטול התקנים לחרדל ומיונז ב-2024. כלומר, מתוך 37 תקנים ייחודיים שדרש משרד הבריאות לשמר, הוא ויתר על שלושה בלבד בלחץ הוועדה.

ביש עתיד מנסים להחריג את הדבש

בשעה האחרונה ניטש מאבק גם סביב התקן הייחודי לשמן זית בישראל חרף העובדה שיש תקנים אירופיים שיכולים לאפשר יבוא בקלות. גורמים המעורים בדיוני הוועדה טוענים כי עד ליום חמישי עשויה להתאפשר פריצת דרך שתאפשר את ביטול התקן בשלב מאוחר יותר של הרפורמה ביבוא. לעומת זאת, ישנו לחץ מסיבי של אנשי משרד הבריאות וגורמים פוליטיים בשמם של החקלאים בוועדה למנוע את ביטול התקן הייחודי לדבש. 

עו"ד רחל גור מ"לובי 99" אמרה לגלובס הערב כי "הדיונים בוועדת החריגים ממשיכים. בינתיים הסכימו להכניס לרפורמה רק שלושה מתוך 37 התקנים הייחודיים. מה זה אומר? שבשם נימוקים מעורפלים נמשיך לשלם מחירים מופקעים על דבש, שמן זית, טונה וירקות קפואים - וזו רק רשימה חלקית. הוועדה חייבת להפגין אומץ ולפעול למען תחרות עבור הציבור, ולא למניעת התחרות עבור הספקים הגדולים. זה אבסורד שלא יכול עוד לעבור. די!".

כפי שכתבנו בשבועות האחרונים, הרפורמה ביבוא מזון תצא לפועל בינואר 2023 עם ביטולים המיידי של 60 תקני מזון, ואילו 30 תקנים יבוטלו בשנים הבאות. לעומת זאת, משרד הבריאות דרש להחריג מהרפורמה כולה רשימה של 37 תקנים בטענות שונות - בין היתר דאגה לתוספי מזון, שימור תקנים זהים לאלה שיש כבר באירופה ומבלי לקחת בחשבון את ההכבדה על יוקר המחיה בישראל. ברשימה המכובדת נמצא הקפה, מלח, ירקות קפואים, שימורים ועוד שמשרד הבריאות דורש להחריג.

במשרד ראש הממשלה אמרו השבוע כי יאיר לפיד יתערב כדי להגדיל את רשימת התקנים שיבוטלו. נכון לכתיבת שורות אלה - משרד הבריאות הוא שיצא עם ידו על העליונה.