נחשף הסטארט-אפ הישראלי שהופך בקלות כל חברה לספקית אשראי

הסטארט-אפ נובל, שבונה תשתית להערכת סיכוני אשראי לשימוש ארגונים, גייס עד היום 18 מיליון דולר • "אנחנו מספקים את התבנית שעליה הארגונים בונים את מודל החיתום שיקבע מיהו לקוח טוב ומי לקוח רע", מסביר המנכ"ל ומייסד-שותף תומר ביגר

תומר ביגר (מנכ''ל) ומורן משען (סמנכ''ל טכנולוגיות) / צילום: נועם פיינר
תומר ביגר (מנכ''ל) ומורן משען (סמנכ''ל טכנולוגיות) / צילום: נועם פיינר

הסטארט-אפ הישראלי נובל (Noble), שמפתח תשתית להערכת סיכוני אשראי לשימוש חברות טכנולוגיה, נחשף היום (ד') לאחר גיוס 18 מיליון דולר. מתוך הסכום, 3 מיליון דולר גויסו בסבב סיד ראשוני בהובלת קרן TLV פרטנרס במאי שנה שעברה ועוד 15 מיליון דולר בסבב A שנסגר ביוני השנה בהובלת קרן אינסייט פרטנרס האמריקאית.

שני מייסדי נובל, תומר ביגר (מנכ"ל) ומורן משען (סמנכ"ל טכנולוגיות), הכירו בזמן עבודתם במרכז הפיתוח של חברת חללי העבודה וויוורק (Wework). בסוף 2020 הם עזבו יחד כדי לצאת להרפתקה יזמית. ביגר עבד לפני וויוורק בחברת הפינטק הישראלית-אמריקאית Behalf, שעסקה במתן אשראי ללקוחות, וגם בוויוורק הוא עסק בפיתוח כלי לניהול סיכונים ביחס לשוכרים חדשים לחללי העבודה.

על בסיס הניסיון הזה, נובל בחרה להתמקד בנושא של בניית תשתית להערכת סיכוני אשראי עבור חברות אחרות שרוצות לבצע חיתום להלוואות ללקוח סופי. בשנים האחרונות מוסיפות חברות שונות, שחלקן כלל אינן חברות פינטק, אופציה לקבל אשראי דרכן כדרך להרוויח יותר ממאגר המשתמשים. דוגמה כזו היא חברת שופיפיי, שפיתחה פלטפורמה לבניית חנויות. מקוונות, אך מספקת כיום מוצר משני של מתן אשראי לעסקים. דוגמה מוכרת עוד יותר היא אפל שמציעה כרטיס אשראי בארה"ב.

"חברות שרוצה לבנות מוצר מבוסס אשראי, צריכה היום להתחיל מאפס. אנחנו מציעים תשתית מוכנה שתאפשר לך לבנות דברים במהירות ולא לבזבז משאבים. אנחנו מספקים את התבנית שעליה הלקוחות בונים את מודל החיתום שיקבע מיהו לקוח טוב ומי לקוח רע", אומר ביגר. "בעולם הפינטק יש שלושה סוגי סיכונים: סיכונים רגולטוריים, כשהרשויות מחייבות אותך למשל לבדוק נושא של הלבנות כספים, סיכוני הונאה וסיכוני אשראי - כשצריך להחליט כמה כסף לתת ללקוח. לשני הראשונים יש פתרונות רבים בשוק אבל לא לשלישי".

עם הרעיון להקים תשתית להערכת סיכוני אשראי התקבלו ביגר ומשען לתוכנית ההאצה המפורסמת של Y-Combinator. הם נכנסו לתוכנית עם רעיון ותחילת אבטיפוס ויצאו עם לקוחות משלמים ראשונים.

"מספר דו-ספרתי" של ארגונים משלמים

כיום נובל מעסיקה כ-20 עובדים ולדברי ביגר יש לה "מספר דו-ספרתי" של ארגונים משלמים, אך הוא אינו חושף שמות. נובל גובה תשלום שנתי על בסיס מספר השימושים בתוכנה של הלקוח.

נובל היא לא היחידה שמציעה מוצר כזה בעולם. ביגר מונה שתי חברות אמריקאיות מתחרות שמציעות פתרונות דומים. מתחרה אחת של נובל היא חברה מניו יורק בשם Alloy, שגייסה כ-200 מיליון דולר עד היום והשנה שוויה הוערך ב-1.55 מיליארד דולר. Alloy התחילה בעולם של מניעת הונאות אך התרחבה גם לעולם סיכוני האשראי. מתחרה נוספת היא Lendflow, שגייסה 13.5 מיליון דולר עד היום.

"יש דברים שמייחדים את המוצר שלנו. אנחנו מנסים לספק תובנות תוך כדי התהליך ללקוחות שיאפשרו להם למשל להגדיל את שיעור האישור של אשראי ללקוחות מבלי להגדיל את הסיכון", אומר ביגר.