האם שבוע עבודה מקוצר הוא גם הפתרון לבעיית יוקר המחיה?

שבוע עבודה מקוצר הוא נושא לדיונים רחבים ומעמיקים בבריטניה, שם חוקרי שוק העבודה וקרנות מחקר מקדמים את הרעיון ביתר שאת בשנים האחרונות • מחקר בזק שנערך אף טוען: ארבעה ימי עבודה שבועיים במקום חמישה בשכר זהה עשויים להוות פתרון לבעיית יוקר המחיה בממלכה המאוחדת הסובלת משיעור אינפלציה שרק מטפס

בריטים נופשים בפארק בלונדון. האם שבוע עבודה מקוצר יכול להיות פתרון ליוקר המחיה בבריטניה? / צילום: Shutterstock, Paolo Paradiso
בריטים נופשים בפארק בלונדון. האם שבוע עבודה מקוצר יכול להיות פתרון ליוקר המחיה בבריטניה? / צילום: Shutterstock, Paolo Paradiso

בריטניה היא אחת המדינות בהן שבוע עבודה מקוצר בן ארבעה ימים הוא נושא לדיונים ציבוריים. שורת ארגונים לא-ממשלתיים, חוקרים בתחום העבודה וגם קרנות מחקר מקדמים בשנים האחרונות את הרעיון בממלכה המאוחדת. מנהיג הלייבור לשעבר ג'רמי קורביין אפילו הבטיח לבוחרים לקדם את הנושא אם ייבחר, לפני שהובס בבחירות. כמה מהקרנות בתחום עומדות מאחורי הניסוי הגדול ביותר בעולם בשבוע עבודה מקוצר - מהלך שאמור להגביר את הפריון, לשפר את האיזון בין עבודה למשפחה ולהעניק יותר פנאי לעובדים - שהחל לפני כשלושה חודשים בבריטניה.

בינתיים, אלו התומכים ביוזמה במדינה ערכו מחקר בזק שמצא כי שבוע עבודה מקוצר - עבודה במשך ארבעה ימים בשבוע באותה המשכורת שמקבלים עובדים בעבור חמישה ימים - יכול להוות פתרון לבעיית יוקר המחיה העומדת בראש סדר היום הבריטי. האינפלציה בממלכה המאוחדת עברה את ה-9%, עלויות הנסיעה והדלק גורמות לרבים להתייאש משימוש ברכב פרטי לטובת הגעה לעבודה וההערכות הן שמדד המחירים ימשיך להיות גבוה ברבעונים הקרובים.

לדברי קרן המחקר Authonomy, המזוהה עם השמאל בבריטניה ועומדת גם מאחורי הניסוי בשטח של קיצור שבוע העבודה, דרך אפשרית להתמודד עם המשבר היא לאפשר ארבעה ימי עבודה בלבד בחוק. הדבר, לפי חוקרי הקרן, יפחית גם את עלויות הנסיעה לעבודה, וגם את עלויות המעונות לילדים (שיישארו בבית עם ההורים ביום החופשי הנוסף). להורים לתינוקות עד גיל שנתיים, החיסכון יהיה כ-1440 ליש"ט לשנה על מעון (בהנחה שמעונות יעברו גם הם לארבעה ימי עבודה) וחיסכון של 340 ליש"ט על דלק. עם זאת, חוקרי הקרן לא לקחו בחשבון את עלות החימום בבית ביום הנוסף, או את העלויות שבדרך כלל כלולות עם פנאי נוסף.

התרומה הגדולה ביותר תהיה בתחום הטיפול בילדים, שלפי סקר שהתקיים בבריטניה בעבר מגיע ל-7,200 ליש"ט בממוצע בממלכה המאוחדת (2,400 שקל בחודש). "שבוע עבודה של ארבעה ימים ללא אובדן הכנסה יכול למלא תפקיד קריטי בסיוע לעובדים לגמור את החודש בשנים הבאות", אמר מנהל המחקר בקרן.

עלייתו של שבוע העבודה המקוצר

בשנים האחרונות עלה קרנו של שבוע העבודה המקוצר. ראשית בניסויים שנערכו ביפן ובמקומות אחרים על ידי חברות שנקטו ביוזמה באופן עצמאי. לאחר מכן הושקו כמה פיילוטים במדינות נורדיות, ביניהם ניסוי מקיף באיסלנד שהראה כי הפחתת שעות העבודה בשבוע וקיצור שבוע העבודה תרמו משמעותית לתחושת הבריאות והאיזון של העובדים, מבלי שפגעו בעבודה.

בבריטניה השיקה יוזמת "יום עבודה של ארבעה ימים", את התוכנית. 73 חברות וארגונים, כולל חברות טכנולוגיה אך גם עסקים "מסורתיים", בהם עובדים בסך-הכול כ-3,000 בני אדם, התחילו את התוכנית. התוצאות ינוטרו וינותחו על ידי חוקרים באוניברסיטאות קיימברידג' ואוקספורד.

בשבועות האחרונים בלבד הודיעו חברות בקנדה ובדרום-אפריקה כי יחלו בפיילוטים שכרוכים בקיצור שבוע העבודה לארבעה ימים. מחקרים שנעשו בעניין העלו כי לעובדים בחברות שמקצרות את השבוע יש דעות שונות, רבים מהם הרגישו כי הם נמצאים "תחת מיקרוסקופ" מרגע המעבר לארבעה ימים, וכי עליהם להוכיח מה הם עושים בכל רגע נתון.

החברות המשתתפות בפיילוט הבריטי קיבלו הכשרה מיוחדת כיצד לבצע את השינוי. הן מלוות על ידי מומחים ותוקדש להם תשומת לב מיוחדת בנוגע לדרכי העבודה. הן גם ינוטרו באופן מקיף מבחינת העבודה והתוצאות העסקיות. החברות התנדבו להעסיק את כל עובדיהן במשך ארבעה ימים בלבד בשבוע, ללא הגדלת מספר שעות העבודה בכל יום. מספר שעות העבודה השבועיות בבריטניה הוא בחלק העליון של הטווח העולמי - 48 שעות בהשוואה ל-35 בצרפת, לדוגמה, ו-43 שעות בישראל.