ין יפני | סיקור שוטף

יפן מתערבת במסחר במטבעות: הין מזנק ב-1.2% מול הדולר

מוקדם יותר היום, הבנק המרכזי של יפן הותיר את הריבית ללא שינוי, בהתאם לציפיות • היום תפורסם החלטת הריבית בבריטניה

טוקיו / צילום: Shutterstock
טוקיו / צילום: Shutterstock

הין היפני מזנק בכ-1.2% מול הדולר על רקע דיווחים כי משרד האוצר היפני וכנראה גם הבנק המרכזי של יפן מתערבים במסחר ורוכשים יינים כנגד מכירת דולרים. הין נסחר כעת סביב 142.2 יינים לדולר. זו ההתערבות הראשונה של יפן במסחר במטבעות מאז 1998. במקביל, האירו והליש"ט מתחזקים בכ-0.5% מול הדולר.

"נקטנו בפעולה החלטית", אמר המשנה לשר האוצר היפני, מאסטו קנדה, בשיחה עם כתבים.

"התערבויות כאלה משחררות קצת לחץ בטווח הקצר אבל לא פועלות בטווח הבינוני והארוך. למעשה, הסוחרים ציפו לזה בתקופה האחרונה", אמר לרויטרס סטיוארט קול, הכלכלן הראשי של חברת Equiti Capital בלונדון.

הריבית ביפן לא עלתה. מה יהיה בבריטניה?

מוקדם יותר היום, הבנק המרכזי של יפן הותיר את הריבית ללא שינוי, בהתאם לציפיות. היום תפורסם גם החלטת הריבית בבריטניה, שנדחתה בשבוע בשל מות המלכה אליזבת'. אנליסטים חוזים העלאה בשיעור של 50 נקודות, זה החודש השני ברציפות. 

בשוויץ העלה היום הבנק המרכזי את שיעור הריבית ב-0.75% לרמה של 0.5%, בהתאם לצפי. שיעור האינפלציה בשוויץ הגיע ל-3.5% ברמה שנתית בספטמבר, הרמה הגבוהה ביותר בשלושת העשורים האחרונים. 

אתמול הודיע הבנק המרכזי של ארה"ב על העלאת ריבית נוספת בגובה של 0.75%, כך שהריבית תעמוד על 3%-3.25%. זאת לאחר שני ימי דיונים של "הוועדה לענייני השוק הפתוח" של הפד. 

במקביל להודעה, הפד עדכן את התחזיות ומעריך שהריבית תגיע ל-4.6% במהלך השנה הבאה. עוד צופים ראשי הפד כי הריבית לא תתחיל לרדת לפני 2024. עוד מעריכים בפד כי שיעור האבטלה יעלה ל-4.4% במהלך השנה הבאה (לעומת 3.7% כיום בארה"ב) ושהצמיחה תסתכם השנה ב-0.2% בלבד ובשנה הבאה ברמה מעט יותר גבוהה. זאת לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.7% השנה. 

בשבוע האחרון צלל המטבע היפני לרמה הנמוכה ביותר שלו מול הדולר מאז אוגוסט 1998. הסיבה העיקרית לחולת הין היא מדיניות הבנק המרכזי ביפן, שמסרב להצטרף למגמת העלאות הריבית בעולם. השפל מול הדולר הגיע בעת שבה קרנות גידור באירופה ובארה"ב חידשו את ההימורים כי המדיניות המוניטרית "המקלה מאוד" של הבנק המרכזי בטוקיו תימשך. זאת, על רקע הערכות כי הפד יהדק אפילו יותר את המדיניות המוניטרית שלו, והריבית תעלה לרמה גבוהה יותר מזו שתוכננה ותישאר כזו למשך זמן ארוך יותר ממה שחשבו תחילה. הפער בין הריביות מתרחב, וההערכות כי המגמה הזו תימשך נתנו את הדחיפה לשפל האחרון. מעבר לכך, העלאת הריבית באירופה צפויה להגדיל את הלחץ על המטבע היפני אף יותר.