הדולר בשיא של שנתיים וחצי מול השקל: "בלתי נסבל לשוק המניות"

השקל איבד מתחילת השנה 12% כנגד המטבע האמריקאי • אסטרטג השווקים של מורגן סטנלי: "להתחזקות הדולר השפעה שלילית גם על רווחי החברות בארה"ב"

הדולר בשיא של שנתיים מול השקל / צילום: Unsplash
הדולר בשיא של שנתיים מול השקל / צילום: Unsplash

הדולר קופץ מוקדם יותר היום (ד') לשיא של שנתיים וחצי מול השקל, לשער של 3.54 שקל. מתחילת השנה נחלש השקל כנגד המטבע האמריקאי בקצת יותר מ־12%. עם זאת, השקל עדיין נחשב למטבע חזק. עד כה, בשנת 2022, זינק הדולר בכ־19% מול סל המטבעות לשיא של 20 שנה, והשקל נחלש באופן יחסי פחות ממטבעות אחרים.

הליש"ט הבריטית לעומת זאת חטפה חזק והיא הגיעה בשבוע האחרון לשפל כל הזמנים מול הדולר. רק היום בבוקר איבד המטבע הבריטי במסחר באסיה 1.5%, וערכו התקרב לזה של המטבע האמריקאי - 1.057 דולר לליש"ט אחד.

בשעה זו נחלש הדולר ב-0.7% כך ששערו 3.51 שקלים, ואילו הליש"ט מתאוששת ומזנקת ב-1.2% ומטבע אחד שווה 3.82 שקלים, כאשר מוקדם יותר עמד שערה על 3.75 שקלים.

ברקע היחלשות המטבע, התוכנית של הממשלה הבריטית להפחתת המסים היא החדה ביותר שהתבצעה בממלכה מאז 1972. האירו נסחר גם הוא בשפל מול הדולר, כאשר בשעה זו, בעודו מזנק ב-1.5%, אירו אחד עדיין שווה פחות מדולר אחד (97 סנט).

הסיבות להיחלשות השקל

מעבר להתחזקות המטבע האמריקאי בכל העולם שהשפיעה גם על השקל, ההיחלשות של המטבע המקומי נובעת גם מהירידות בשוקי המניות מעבר לים. זאת, בשל החשיפה הגבוהה של הגופים המוסדיים הישראליים להשקעות בחו"ל.

 
  

כשהשווקים עולים גם החשיפה למט"ח עולה וכשמוסדיים לא רוצים להגדיל חשיפה הם מוכרים מט"ח, וכך גם להיפך - כאשר השווקים יורדים, הגופים צריכים להגדיל ביטחונות (חלק מהחשיפה היא באמצעות חוזים עתידיים), לכן הם רוכשים דולרים וכך גורמים לעליית שער הדולר אל מול השקל.

את השפעת התחזקות הדולר מרגישים הצרכנים הישראליים בכיס. לדולר יש השפעה אינפלציונית מאחר שישנם לא מעט דברים בישראל שצמודים לדולר, כמו למשל מחירי הטיסות. גם מחירי הדלק מושפעים מאוד מהתחזקות המטבע האמריקאי, וכך בעצם כל שירות או סחורה המיובאים לישראל.

מתחילת השנה, התחזק כאמור מדד הדולר האמריקאי בכ־19%, זאת בעוד שהמדדים המובילים בוול סטריט איבדו מעל 20%. התחזקות המטבע עוזרת במידה מסוימת לארה״ב לייצא את האינפלציה למדינות אחרות, אך היא בעלת השפעה שלילית גם עבור חברות אמריקאיות.

​גם החברות האמריקאיות נפגעות

על פי חישוב שערכו במורגן סטנלי, לכל עלייה של 1% במדד הדולר יש השפעה שלילית של 0.5% על רווחי החברות. לפי אסטרטג המניות הראשי של הבנק, מייקל ווילסון, ברבעון הקרוב תהיה לכך השפעה מהותית על דיווחי החברות, שכן בתקופה זו התחזק המטבע האמריקאי בכ־10%. "זה יוצר מצב בלתי נסבל לשוקי המניות", כתב ווילסון.

כלכלני מורגן סטנלי מעריכים כי העלייה הנוכחית של הדולר האמריקאי יוצרת "מצב רעוע" עבור נכסי סיכון כולל מניות, ובעבר סיטואציות דומות במטבע הובילו למשבר פיננסי או כלכלי כלשהו. "למרות שקשה לחזות 'אירועים' כאלה, התנאים מתקיימים", כתב ווילסון בדוח, בהתייחסו למשבר הפיננסי העולמי ב־2008, למשבר החוב האירופי שהחל ב־2010 ולהתפוצצות בועת הדוט קום.

"מה שמדהים הוא שהעוצמה הזו של הדולר מתרחשת גם כשבנקים מרכזיים בולטים אחרים מהדקים את המדיניות המוניטרית בקצב נצי היסטורי", הוסיף ווילסון.