בפעם השלישית ברציפות: הריבית בטורקיה יורדת ב-1.5%

הריבית במדינה ירדה ל-10.5% • אינפלציה של 80% ויותר בשלושת החודשים האחרונים לא משנה את יישור הקו של הבנק המרכזי הטורקי עם הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Shutterstock
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Shutterstock

אינפלציה של 80% ויותר בשלושת החודשים האחרונים לא משנה את יישור הקו של הבנק המרכזי הטורקי עם הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן במדיניותו להפחתת הריבית. בהתאם, הבנק המרכזי הודיע היום (ה') על הורדת הריבית ב-1.5% ל-10.5% - בפעם השלישית ברציפות.

לאחר שהריבית בטורקיה ירדה ל־14% בדצמבר, בתום רצף הורדות מ־18% בספטמבר אשתקד, היא נותרה בעינה עד שבאוגוסט החל רצף הורדות הריבית, שכלל שתי הורדות של אחוז וכעת 1.5%. וזאת, אף שקצב האינפלציה השנתי עמד בשלושת החודשים האחרונים על 79.6% ביולי, 80.21% באוגוסט ו־83.45% בספטמבר.

הניהול המוניטרי התמוה המתמשך של אנקרה צפוי להמשיך את מגמת השחיקה של הלירה הטורקית שלפני שנה עמדה על 9.6 לירות לדולר, ואילו כעת עומדת על 18.6 לדולר. ממשלת טורקיה אמנם ניסתה לבלום את המגמה באמצעות עסקאות החלפת מטבע, אבל במבחן התוצאה - זה נכשל.

הורדת הריבית השלישית ברציפות בטורקיה אינה מפתיעה. כבר בסוף החודש שעבר סיפר ארדואן כי הורה לבכירי הבנק המרכזי להמשיך בהורדות הריבית באוקטובר. "המאבק הגדול ביותר שלי הוא נגד הריבית", אמר ארדואן - עוד בטרם ידע שהאינפלציה הגיעה ל־83.45% בספטמבר. "האויב הגדול ביותר הוא הריבית. הורדנו את הריבית ל־12%. האם זה מספיק? זה לא. הריבית צריכה לרדת אף יותר".

הוא, כאמור, לא הסתיר את שיחותיו עם בכירי הבנק המרכזי. "הבעתי את הצורך להורדות ריבית נוספות בפגישות הוועדה המוניטרית הקרובות". הלכה למעשה, הניהול המוניטרי של אנקרה מיישר קו עם צרכיו האלקטורליים של הנשיא, שמביט לעבר הבחירות שצפויות להתקיים ב־18 ביוני.

במסגרת מלחמת התודעה, נשיא טורקיה ואנשיו דואגים להבליט את הייצוא הפורח - במיוחד לאחר נרמול היחסים עם ישראל ועם מדינות המפרץ. הייצוא למדינות המזרח התיכון הגיע לכ-25 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה. במהלך התקופה, היצוא לערב הסעודית זינק ב־180%; ללבנון ב־91.4%; לאיחוד האמירויות ב־33.1%; לרשות הפלסטינית ב־30.3%, ולישראל ב־19.3%.

זה מתבצע כדי להסתיר את המצב הכלכלי הבעייתי במיוחד של אנקרה, שמתכוונת להגדיל את סובסידיות האנרגיה הממשלתיות ב־80% בשנה הבאה (שנת הבחירות) ל־ מיליארד לירות (32 מיליארד דולר), בעקבות מחירי האנרגיה המאמירים. מדובר בסכום כמעט שווה לתקציב החינוך השנתי, שעומד על 650 מיליארד לירות.

בה בעת, במטרה למצוא מקור הכנסות יצירתי למדינה, החל מ־1 בינואר צפויה להתחיל גביית "מס שהות" מתיירים בשיעור 2% עבור כלל השירותים, כולל בתי מגורים ומלונות. התעריף אף עלול להשתנות בהתאם להחלטה של כל מחוז.