בנק ישראל: עליית הריבית מטיבה עם הבנקים, והם איטיים בגלגולה לציבור

בבנק ישראל רואים שתרגום עליית הריבית לזו שהבנקים משלמים לציבור על פיקדונות, נמוך ואיטי מבעבר • בסקירת מערכת הבנקאות בישראל במחצית הראשונה של השנה מזהירים בבנק המרכזי מאי-ודאות לגבי המשך ההתפתחויות הכלכליות, נוכח עליית נטל החוב על משקי הבית והמינוף שלהם

נציב בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: תמר מצפי
נציב בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: תמר מצפי

התוצאות הכספיות של הבנקים במחצית הראשונה של השנה מתעתעות: הן מציגות תמונת מצב חיובית, אך במבט צופה פני עתיד, ישנה אי-ודאות לגבי המשך ההתפתחויות הכלכליות והשפעתן על מערכת הבנקאות - כך לפי סקירת מערכת הבנקאות בישראל למחצית הראשונה של שנת 2022 שפרסם היום (ד') בנק ישראל. 

הבנקים בדרך לעוד רבעון חזק: הריבית והמדד תרמו 2 מיליארד שקל 
שירותי הבנקים ב-2021: כמה כסף הוחזר לציבור ועל מי התלוננו הכי הרבה? 
● בנק ישראל התערב בעמלות העו"ש, אבל הציבור עדיין משלם ביוקר לבנקים

בבנק המרכזי מציינים כי עליית הריבית והאינפלציה מטיבה עם הבנקים, נוכח עלייה בהכנסות הריבית. עלייה זו תרמה לתשואה להון גבוה שרשמה מערכת הבנקאות בתום המחצית הראשונה לשנת 2022 ועמדה על 15.8%. זאת לצד שיפור ביחסי היעילות, יחסי הון ונזילות נאותים, צמיחה בפעילות ואיכות אשראי טובה.

עם זאת, בסקירה נכתב כי "ישנה אי-ודאות לגבי המשך ההתפתחויות הכלכליות, שעלולות להשפיע לרעה בהמשך גם על רווחיות מערכת הבנקאות בשל חשש לפגיעה באיכות האשראי נוכח פגיעה ביכולת הלווים להמשיך ולעמוד בהחזרי הלוואותיהם". בבנק ישראל הדגישו כי "כלל הבנקים במערכת שומרים על יחסי הון גבוהים מדרישות ההון המזעריות שקבע הפיקוח על הבנקים".

בסקירה מביעים חשש מעליית נטל החוב על משקי הבית, שרובו בריבית משתנה, וכותבים כי "סביבת הריבית האפסית אפשרה בפועל ללווים ליהנות מנטילת חוב במחיר זול במיוחד. עם זאת, בימים אלה סיכון הריבית מתממש, מה שמביא לעלייה בהחזרים החודשיים".

עוד נכתב כי "עם העלייה החדה באשראי לדיור בתקופה האחרונה, ישנה גם עלייה באשראי הצרכני, הן במערכת הבנקאות, אך גם מחוצה לה - עלייה המתואמת עם הביצועים בהלוואות לדיור, דבר המצביע על מינוף נוסף של משקי הבית".

איטיות בעליית הריבית על פיקדונות

בבנק גם מתייחסים לפער שבין עליית ריבית בנק ישראל לזו המשולמת על פיקדונות, וכותבים כי "עם עליית הריבית בחודשים האחרונים, אנו צופים בתמסורת איטית יותר ונמוכה יותר ביחס לתקופות עבר של עליות ריבית. כך, שנוצר פער בין ריבית הבנק המרכזי לבין הריבית על הפיקדונות. תופעה זו אינה מאפיינת רק את ישראל, אלא כלכלות מפותחות נוספות בהן נרשמה עלייה בריבית הבנק המרכזי".

לפי הסקירה, "בישראל, לריבית הממוצעת המשולמת על פיקדונות משקי הבית קיימת תמסורת של כ-60% כך שהיא עומדת נכון לאוגוסט 2022 על כ-0.96% (בזמן שריבית בנק ישראל הממוצעת באותו החודש עומדת על כ-1.42%). בבנק מתייחסים לכך שעליית הריבית מתורגמת במידה רבה יותר לריבית על פיקדונות של עסקים ושל גופים מוסדיים, "ככל הנראה משום שמדובר בסגמנט לקוחות מתוחכם יותר בעל כושר מיקוח היות והיקף הפיקדון שלהם גדול (בפרט ביחס לפיקדון של משק בית)".

בסקירה מזכירים כי "בחודש ספטמבר השנה, שלח המפקח על הבנקים מכתב למנכ"לי הבנקים ובו השתקפה הציפיה כי הבנקים יתאימו בין היתר 26 את מוצרי ההשקעה הבנקאיים שלהם לסביבת הריבית המשתנה כך שיתאימו לצורכי הלקוחות", ומציינים כי בנק ישראל החל לפרסם את שיעורי הריבית המשולמים בפועל על-ידי כל אחד מהבנקים בעד פיקדונות שקליים, ואת שיעור הריבית על אשראי לזמן קצוב בריבית משתנה למשקי הבית, זאת כדי לתת ללקוחות כלי פשוט שיסייע להם להעריך את כדאיות התנאים המוצעים להם בבנקים השונים.