רשמית: אזרבייג'ן תפתח, לראשונה, שגרירות בישראל

החוק לפתיחת שגרירות אזרית בתל אביב, שאושר בפרלמנט לפני כשבוע, אושר על ידי נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב • במסגרת הצעת החוק שאושרה גם נקבע שתיפתח נציגות אזרבייג'נית ברמאללה, שתהיה אמונה על היחסים עם הרשות הפלסטינית • רה"מ לפיד: "אזרבייג'ן היא שותפה חשובה של ישראל"

אילהם אלייב, נשיא אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock
אילהם אלייב, נשיא אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב אישר היום (ש') את החוק שעבר בפרלמנט בבאקו בירת אזרבייג'ן, לפני שמונה ימים לפתוח שגרירות בתל אביב.

ישראל ואזרבייג'ן אמנם חגגו 30 שנות יחסים דיפלומטיים השנה, ובאקו אף הקימה בארץ לשכות מסחר ותיירות בשנה החולפת - אך היא נמנעה מהקמת שגרירות בתל אביב משתי סיבות משמעותיות עבורה: בראש ובראשונה, הימנעות ממתיחות גוברת עם איראן, וכן רצון ליישר קו עם המדינה האחות - טורקיה. החברות הקרובה עם טורקיה היא גם הסיבה שבגינה, במסגרת הצעת החוק שאושרה, גם נקבע שתיפתח נציגות אזרבייג'נית ברמאללה, שתהיה אמונה על היחסים עם הרשות הפלסטינית.

הצעד האזרבייג'ני הצפוי מתבצע בצל מתיחות גוברת בין באקו לבין איראן, על רקע המחאה הגוברת נגד משטר האייתוללות שבמרכזה עומד המיעוט הגדול ביותר באיראן - האזרבייג'נים. למעשה, מספר האזרבייג'נים באיראן, 15 מיליון, גדול ממספרם ברפובליקת אזרבייג'ן שנמצאת צפונית מהם.

בד בבד, פתיחת השגרירות האזרבייג'נית מהווה צעד נגד להחלטת איראן לפתוח קונסוליה כללית דווקא באזור הצפוני המכונה סיוניק, בפי הארמנים, וזנגזור בפי העמים הטורקים. סיוניק הוא מחוז בדרום ארמניה, שבו שואפת אזרבייג'ן להקים את "מסדרון זנגזור" - דרך שתאפשר רצף טריטוריאלי-תחבורתי בין רפובליקת אזרבייג'ן לבין המובלעת שבבעלותה בין ארמניה לבין טורקיה - הרפובליקה האוטונומית של נחצ'יבאן. נכון לכיום, ירבאן ובאקו טרם הגיעו להסכם שייאפשר את מימושו. על אף כל זאת, תוכניות פיתוח התשתיות במחוזות קרבאך, שבמערב אזרבייג'ן, מתוכננות כך שבסופו של דבר, הקמת המסדרון תתממש.

מקור הנפט העיקרי של מדינת ישראל

ברמה הכלכלית, פתיחת השגרירות האזרבייג'נית בישראל תהווה זרז משמעותי במיוחד, שהרי מדובר בספקית הנפט העיקרית של ישראל שמגיע, בעיקר, דרך צינור באקו-טביליסי-ג'ייהאן - ומשם במכליות לחיפה. לפי נתוני באקו, בין החודשים ינואר לאוקטובר השנה, אזרבייג'ן ייצאה 21.9 מיליון טונות נפט, מתוך 27.2 מיליון טונות שהפיקה. בכל השנה שעברה, אזרבייג'ן יצאה 27.1 מיליון טונות נפט בשווי כולל של 13.2 מיליארד דולר, כאשר היעדים המרכזיים היו איטליה, ישראל, קרואטיה, גרמניה ופורטוגל.

תחום האנרגיה מהווה בסיס להתפתחות היחסים הכלכליים בין המדינות לאורך 30 השנים האחרונות. לפני כשבועיים, למשל, נחתם מזכר הבנות בין חברת IDE טכנולוגיות הישראלית, שנמצאת בבעלות קבוצת דלק, לבין חברת ההשקעות של אזרבייג'ן OJSC, להקמת מתקן התפלה סמוך לים הכספי. על רקע ההתפתחויות המשמעותיות ביחסי אזרבייג'ן-ישראל, שגריר ישראל בבאקו, ג'ורג' דיק, הוכרז לפני כשבוע וחצי לאחד משני מצטייני משרד החוץ.

ככלל, מעמדה האזורי של אזרבייג'ן הולך ומתחזק בשל שני אספקטים: יכולתה לסייע למשבר האנרגיה האירופי, בזכות צנרת הנפט והגז הקיימת ליבשת דרך טורקיה, והן בזכות מיקומה האסטרטגי בדרום הקווקז. קזחסטן, לדוגמה, תחל משנה הבאה לייצא 1.5 מיליון טונות נפט במכליות שיחצו את הים הכספי, יגיעו לנמל באקו - ומשם ייוצאו באמצעות צינור באקו-טביליסי-ג'ייהאן, במסגרת שיתוף פעולה בין ענקית הנפט האזרבייג'נית "סוקאר" לבין מקבילתה הקזחית "קזמונאיגס" (KMG).

"אנחנו מנהלים מו"מ כי KMG וסוקאר חתמו על הסכם לחמש שנים שבמסגרתו ייוצאו 1.5 מיליון טונות נפט, דרך צינור באקו (אזרבייג'ן)-טביליסי (גיאורגיה)-ג'ייהאן (טורקיה)", סיפר סגן יו"ר קזמונאיגס לנושאים כלכליים, דאורן קראבאייב. לדבריו, "בוחנים מיהן החברות שייצאו את כמות הנפט הזו מקזחסטן בשנה הבאה. לאחר מכן, צפויה הגברה בקצב ייצוא הנפט, משום שקזחסטן ואזרבייג'ן מעוניינות בכך". קודם לכן, שר האנרגיה הקזחי, בולאט אקצ'ולקוב, סיפר כי קזחסטן מתכננת לייצא בעתיד דרך אזרבייג'ן 6.5-6 מיליון טונות נפט.

לפיד: "אזרבייג'ן היא שותפה חשובה"

בתגובה להחלטת הפרלמנט האזרבייג'ני לפתוח שגרירות בישראל, מסר ראש הממשלה יאיר לפיד לפני כשבוע: "אני מברך על החלטת הפרלמנט של אזרבייג'ן לפתוח שגרירות בישראל. אזרבייג'ן היא שותפה חשובה של ישראל ובית לאחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם המוסלמי. ההחלטה לפתוח שגרירות משקפת את עומק היחסים בין המדינות. מהלך זה הוא פרי מאמצי ממשלת ישראל לבנות גשרים מדיניים איתנים עם העולם המוסלמי. אני רוצה להודות לנשיא אילהאם עלייב ולברך את העם האזרי שיזכה להיות מיוצג לראשונה כעת במדינת ישראל".

רומן גורביץ', יליד באקו ושגריר כבוד של הסוכנות היהודית באזרבייג'ן, אמר בתגובה לפתיחת השגרירות בישראל: "פתיחת השגרירות זה צעד חשוב למדינת ישראל ורפובליקה של אזרבייג'ן. זהו חיזוק לברית אסטרגית וחשובה בין ישראל לאזרייבג'ן והמשכיות של יחסים חמים בין עם האזרי לעם היהודי. כיליד אזרבייג'ן, חשוב לי לציין שבמדינה הזאת לא הייתה אף פעם אנטישמיות ובמשך דורות ומאות שנים, היו יחסים של כבוד וידידות בין אזרים לקהילה היהודית".