ההסדרה המסתמנת תחזק את הלוביזם ותמחק את המקורביזם

על פניו הלוביסטים אמורים להיאבק בנהלים חדשים שלכאורה יגבילו את חופש פעולתם, אך למעשה כל הסדרה כזו היא חיובית ומבורכת

כל הסדרה בפעילות הלוביסטים היא חיובית ומבורכת / צילום: Shutterstock
כל הסדרה בפעילות הלוביסטים היא חיובית ומבורכת / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל ושותף מייסד של חברת הלובינג "הקבינט"

לאחרונה, כפי שנחשף בגלובס, משרד המשפטים החל לקדם נוהל שיסדיר את עבודת משרדי הממשלה והדרגים המקצועיים מול לוביסטים. נכון להיום עבודת ענף הלובינג מוסדרת בחוק אך ורק בתחומי משכן הכנסת, ולכן הצעד הנוכחי בהובלת המשנה ליועמ"ש הוא חשוב, מתבקש והכרחי. 

מחוק המטרו ועד הרפורמה בחקלאות: כך השתלטו מחדש הלוביסטים על הכנסת

על פניו, נראה כי הלוביסטים אמורים להיאבק בנהלים חדשים שלכאורה יגבילו את חופש פעולתם, אך למעשה, כלוביסט מקצועי אני דווקא תומך ביוזמות ההסדרה באופן מוחלט. כל הסדרה כזו היא חיובית ומבורכת - הן לממשלה, הן לבעלי האינטרס שפועלים מולה, הן לענף הלובינג והן לציבור הרחב. קביעת נהלים ברורים הכוללים דיווח פומבי מגבירים את השקיפות, מחזקים את אמון הציבור ובעיקר נותנים לגיטימציה לקדם אינטרסים ראויים - מסחריים, עסקיים וחברתיים, כל עוד הדבר נעשה באופן מקצועי והגון.

דמוקרטיה בריאה

בכל יום, הממשלה מניעה יוזמות, מהלכים והחלטות המשפיעות על מגוון ענפי המשק. לכן, היכולת לנהל שיח מקצועי וענייני בין הגורמים המושפעים לבין הממשלה היא טבעית, מתבקשת ונדרשת.

לכאורה, הממשלה יכולה הייתה להחליט על איסור גורף של פעילות לובינג במשרדיה, אך גם היא מבינה שמדובר באמצעי מקצועי והכרחי ליישם דמוקרטיה בריאה וישירה, בה מתקיים שיח בין הממשלה לבין אזרחים או ארגונים בעלי עניין.

בבסיס הנוהל, נטועה ההכרה כי עבודת לובינג מקצועית משפרת את תהליכי קבלת ההחלטות הממשלתיות. זאת, בכך שהלובינג מביא לשולחן הדיונים את מגוון הדעות, מציף את מנעד ההשפעות הפוטנציאליות של כל מהלך ומשקף את עמדותיהם של כלל הגורמים המושפעים מהחלטה זו או אחרת.

מאחר שהלובינג לעולם יהיה אינטרסנטי (וזה גם תפקידו), הנוהל בא גם למזער את סיכוני ההטיה לצד מסוים ולהבטיח את שקיפות האינטרסים באופן שיחייב את הדרגים המקצועיים לבחון את מכלול השיקולים ולא ללכת שבי אחרי בעל עניין מסוים.

עבודת הלובינג היא מקצוע לכל דבר. התנהלות בנבכי הבירוקרטיה, השתלבות בתהליכי קבלת החלטות ויצירת איזונים בין גישות מקצועיות לאג'נדות פוליטיות, מחייבות מקצוענות, ניסיון, העמקה וידע רב. למרבית החברות העסקיות, העמותות החברתיות והאיגודים המקצועיים חסרה היכולת הזו, ולכן הם מסתייעים בלובינג המקצועי, בדיוק כפי שעורך דין מלווה אותם בבית המשפט. כל הסדרה של פעילות הלוביסטים היא למעשה עוד הסדרה של המקצוע ועוד הכשרה להסתייע בו כאמצעי השפעה חשוב ולגיטימי.

חיסול תופעה שלילית

הברכה העיקרית בנוהל המוצע הוא בהגדרה "מיהו לוביסט", כאשר היא למעשה חלה על כל אדם אשר מייצג בעל עניין, בין אם כספק שירותים (לדוגמה: חברת לובינג המספקת את שירותיה ללקוחות בתמורה לריטיינר חודשי) ובין אם כמועסק בחברה או עמותה (לרוב, מדובר בסמנכ"לי רגולציה). ההגדרה הרחבה הזו עשויה, סוף-סוף, להביא לחיסולה של התופעה השלילית בה אינטרסים מקודמים באופן נסתר על-ידי "מאכערים" ומקורבים פוליטיים, יועצים אסטרטגיים בלתי מזוהים ופעילי מפלגות.

הצעדים להסדרת פעילות הלובינג תורמים לשקיפות ולהוגנות תהליכי קבלת ההחלטות, מחזקים את אמון הציבור בממשל ומסייענים לנו, הלוביסטים, לבצע את עבודתנו נאמנה. כל זאת, תוך איזון חיוני בין האינטרסים של לקוחותינו לבין אינטרסים ציבוריים אחרים.

אלה שמתנגדים לנוהל המוצע וטוענים כי מדובר בחשיפה מוגזמת ובירוקרטיה מיותרת, הם אותם מקורבים שפועלים במחשכים ומקדמים אינטרסים באופן לא לגיטימי. הגברת השקיפות והסדרת המקצוע יחזקו את הלוביזם וימחקו את המקורביזם.