חברת החשמל | בלעדי

דירקטוריון חברת החשמל ביטל את הצינון, והבכיר לשעבר ינהל שתי תחנות כוח מתחרות

ארליכמן, ששימש ממלא מקום מנכ"ל חברת החשמל עד חודש נובמבר, קיבל את אישור הדירקטוריון לקיצור תקופת הצינון שלו לשבועות ספורים בישיבה שכונסה לדרישת רשות החברות • התפקיד הבא שלו: נניהול תחנות כוח פרטיות המתחרות בחברת החשמל • רשות החברות תדון בימים הקרובים אם לאשר את ההחלטה

רם ארליכמן. ממלא מקום מנכ''ל חברת החשמל לשעבר / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
רם ארליכמן. ממלא מקום מנכ''ל חברת החשמל לשעבר / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

דירקטוריון חברת החשמל אישר אמש קיצור ולמעשה ביטול תקופת הצינון לרם ארליכמן, סמנכ"ל הייצור בחברת ומי שהיה ממלא מקום המנכ"ל עד לאחרונה. הביטול יאפשר לארליכמן להיכנס לתפקידו החדש בקבוצת אדלטק-שיכון ובינוי, שרכשה מחברת החשמל שתי תחנות כוח. ארליכמן אמור לנהל את שתי התחנות, אורות פנינה ואורות יוסף (רמת חובב), וכך מי שניהל את חברת החשמל יעבור בתוך שבועות לנהל את תחנות הכוח של חברה פרטית המתחרה לחברת החשמל.

סופית: מחיר החשמל יעלה ב-8.2% בתחילת השנה
900 אלף שקל קנס לחברת החשמל - כי לא מינתה יו"ר דירקטוריון

למרות המעבר המהיר, הנהלת החברה אישרה בתחילת החודש את מהלך ובמענה לכתבים אז, נאמר כי בקשתו של ארליכמן לסיים את העסקתו ולעבור לחברת שיכון ובינוי-אדלטק, נבחנה משפטית בהתאם לנוהל החברה בנושא, ובכפוף להתחייבותו של מר ארליכמן לעמוד בהוראותיו.

עוד נאמר כי "בנוהל קבועות מגבלות תעסוקה מידתיות החלות לאחר פרישת עובדים ומנהלים, והן באות למנוע מצב בו עובדי חברה שפרשו מהעבודה ינצלו לרעה את מעמדם בשירות החברה. בחוק יסוד חופש העיסוק, ניתנת קדימות לחופש העיסוק על פני אינטרס המעסיק במניעת תחרות, והדגש הינו על מניעת חשש לניגוד עניינים, אשר בענייננו נמצא כי משפטית ניתן לטפל בו באמצעות הטלת מגבלות מידתיות. הנושא יובא לדיון ואישור בדירקטוריון, אם וככל שהדבר יידרש".

מחכים לאישור רשות החברות 

ברשות החברות לא אהבו את האישור הכמעט אוטומטי ודרשו דיון מסודר ומנומק של הדירקטוריון. חוזר רשות החברות הממשלתיות בנוגע לעובדים בכירים קובע כי: "לא יעסוק העובד בכל עיסוק ולא ייתן כל שירות העלול להעמידו ביחסי תחרות עם החברה או בניגוד אינטרסים עמה אלא אם ניתנה לכך הסכמתה של החברה".

במכתב של הילה גלוזמן, סגניתה של מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים, לדירקטוריון חברת החשמל ולמנכ"ל מאיר שפיגלר נאמר כי על דירקטוריון החברה לקיים דיון ממצה בנושא שבנדון, דיון שיעסוק בין היתר בשאלות ניגוד העניינים הפוטנציאלי, במשך תקופת הצינון הנדרשת ובפגיעה פוטנציאלית בחברה, כתוצאה מתחילת העסקתו של מר ארליכמן, בחברת אדלטק - שיכון ובינו" שכן זו פועלת במקטע הייצור במשק החשמל.

במכתב נאמר עוד כי אם לאחר הדיון הדירקטוריון יחליט לקצר את תקופת הצינון ולאפשר לארליכמן לעבור למתחרה בתחילת השנה הבאה, עליו להעביר את הנימוקים ואת פרוטוקול הדיון לאישור רשות החברות.

הדירקטוריון כונס אמש ובהחלטתו אישר את הקיצור של תקופת הצינון לשבועות ספורים בלבד, ולמעשה לבטלה. ארליכמן נדרש לחתום על התחייבות שלא יעסוק בעסקאות עתידיות בתחום תחנות הכוח אל מול חברת החשמל.

רשות החברות אמורה לקבל בימים הקרובים את הנימוקים והפרוטוקול ולהחליט אם לאשר את החלטתו.

נזכיר, ארליכמן היה ממלא מקום מנכ"ל חברת החשמל מאז חודש מאי, עד לכניסתו לאחרונה של המנכ"ל החדש מאיר שפיגלר בתחילת נובמבר. השנה האחרונה מתאפיינת בזעזועים בדרג הבכיר של חברת החשמל, לאחר עזיבתם של המנכ"ל הקודם מאיר בלוך והיו"ר יפתח רון טל. אישור מינויו של מאיר שפיגלר למנכ"ל התמשך על פני חודשים ארוכים בשל חוסר ניסיונו בתחום האנרגיה והחשמל, ושרת האנרגיה קרין אלהרר לא הצליחה להביא למינוי יושב ראש במקום רון טל. לבד מארליכמן פרשו לאחרונה גם סמנכ"ל הכספים אבי דויטשמן, והיועצת המשפטית, יעל נבו.