מהכלכלנית הראשית ועד מנהל רשות המסים: חמשת המינויים הבכירים שמחכים לסמוטריץ' באוצר

במהלך החודשים הקרובים צפויה להתמנות רשימה ארוכה של בכירים חדשים למשרד האוצר, מלבד המנכ"ל שהוא משרת אמון של השר • עם זאת, אין מדובר בסוף פסוק, וייתכן כי לפחות בחלק מהמקרים יבחר בצלאל סמוטריץ' להאריך קדנציה לבעלי תפקידים קיימים

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר ויו''ר הציונות הדתית / צילום: Reuters, Menahem Kahana
בצלאל סמוטריץ', שר האוצר ויו''ר הציונות הדתית / צילום: Reuters, Menahem Kahana

משרד האוצר ייראה אחרת לגמרי בחודשים הקרובים. בחודש הקרוב צפויים להתחלף רוב בכירי האוצר, כאשר גם בזרועות הכפופות למשרד צפויים שינויים בצמרת. בעוד מנכ"ל האוצר צפוי לפנות את מקומו למועמד מטעם שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ', שאר הבכירים צפויים להתחלף בתקופה הקרובה כי הגיעו לסיום הקדנציות שלהם.

חמישה גרפים שכדאי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' להכיר 
נתניהו משדר לעולם: "אני בעל הבית", אבל לא בטוח שיצליח לרסן את שותפיו 

בצירוף מקרים נדיר למדי, טקס חילופי השרים במשרד חופף לסיום הקדנציה של חמישה בכירים בצמרת המשרד. את כל החמישה מינה השר לשעבר משה כחלון וסמוטריץ' יכול לבחור להאריך לחלקם את הקדנציה.

הכלכלנית הראשית

בסוף החודש תשלים הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג (42), קדנציה בת ארבע שנים. לכלכלנית הראשית חשיבות מכרעת על תקציב המדינה ועל מדיניות המס. האגף בראשותה אחראי על תחזית ההכנסות, עריכת מחקרים, ניהול הקשרים הבינלאומיים וגיבוש מדיניות המס.

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
 הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

המחקרים והסקירות שפרסמה גרינברג שימשו פעמים רבות כניירות עמדה מקצועיים שליוו מהלכים של האוצר. נוסף על כך, גרינברג הובילה מטעם ישראל שורת נושאים כלכליים בינלאומיים כמו כללי המס החדשים, והפרקים הכלכליים בהסכמי אברהם.

הממונה על השכר באוצר

הממונה על השכר, קובי בר־נתן (40), מסיים את הקדנציה שלו בסוף החודש בתום ארבע וחצי שנים בתפקיד, ולאחר שצלח את תקופת הקורונה המאתגרת.

הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר נתן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
 הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר נתן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן האריך את כהונתו עד אמצע השנה, אבל בחודש שעבר הודיע בר־נתן על הקדמת פרישתו. בר־נתן החל את עבודתו במשרד לפני כ־17 שנים, והיה שותף לרפורמות רבות במגזר הציבורי, ובהן "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" במערכת החינוך. בכהונתו נחתמו מאות הסכמים, בהם סיכומי שכר עם הגופים הביטחוניים.

מנהל רשות המסים

מנהל רשות המסים, ערן יעקב (55), עתיד לסיים את תפקידו במרץ - בתום קדנציה בת חמש שנים. יעקב מונה ב־2017 לאחר שכיהן כשנה בתפקיד הממונה על השכר באוצר, וקודם לכן כמשנה למנהל רשות המסים.

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר
 מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר

במהלך כהונתו, מלבד הגברת האכיפה והגבייה, היה אמון יעקב על מערך חלוקת מענקי הקורונה לעסקים. מעבר לכך, כיהן יעקב במשך כמה חודשים בתור מנכ"ל משרד האוצר.

יעקב הקים יחידה שמטרתה להגביר אכיפה על עסקים קטנים (נס"א, ראשי תיבות של "ניהול ספרים ארצי"). בתקופתו השלימה הוועדה למיסוי בינלאומי כמה מהפכות בחובות הדיווח.

יו"ר רשות ניירות ערך

יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה (55) תסיים החודש קדנציה בת חמש שנים. גואטה אחראית על מהלכים המשפיעים על החברות הגדולות במשק, כשהיקף הפעילות בפיקוחה נאמד בכ־3 טריליון שקל.

ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף
 ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

במהלך כהונתה, הגדילה גואטה את מוטת השליטה של רשות ני"ע, כשבאוצר החליטו כי הפיקוח על נותני שירותים פיננסיים חוץ־בנקאיים, יעבור מרשות שוק ההון לרשות ני"ע. לגואטה, כיו"ר רשות ני"ע, היה תפקיד משמעותי בהובלת רפורמות פיננסיות דרמטיות, בהן הבנקאות הפתוחה.

הממונה על שוק ההון

טרם מינויו בחודש נובמבר לממלא מקום הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, שימש עמית גל כסגן למשה ברקת, האחראי על ניהול סיכונים וסולבנסי. קודם לכן, עבד גל בחברות ביטוח במשך כעשור.

בתפקידו האחרון בחברת הביטוח כלל ניהל במשך שש שנים את אגף ניהול סיכונים בחברה, והיה אחראי בין השאר על הובלת יישום הוראות סולבנסי בחברה. עמית בעל תואר ראשון במתמטיקה וכלכלה ותואר שני במנהל עסקים, שניהם בהצטיינות, מאוניברסיטת תל אביב.

מנכ"ל משרד האוצר

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב (67) ישלים בקרוב כ־40 שנות כהונה בשלל תפקידים באוצר. בלינקוב גדל באגף תקציבים בשנות ה־80', חזר כראש האגף לכהונה קצרה וסוערת ב־2008, וב-2021 הגיע בשלישית למשרד, הפעם כמנכ"ל ואיש אמונו של שר האוצר ליברמן.

כפי שנחשף בגלובס, סמוטריץ' אמר בשיחות סגורות כי בכוונתו "להביא לתפקיד אדם שהיה בממשלה, אך מכיר והיה גם בשוק הפרטי ומבין איך זה עובד בצד השני".