ירידה במיזוגים ותשלום תמורת ערך: הטרנדים של שוק הביומד

שיווק ישיר לצרכן, הקשחת הרגולציה על בדיקות אבחוניות וירידה במיזוגים: חברת המידע הרפואי המובילה IQVIA מיפתה את הטרנדים המובילים ל־2023

הדגש על שיווק מוצרים רפואיים ישירות לצרכן הולך וגדל / צילום: Shutterstock
הדגש על שיווק מוצרים רפואיים ישירות לצרכן הולך וגדל / צילום: Shutterstock

חברת המידע הרפואי המובילה IQVIA, העוסקת באיסוף מידע רפואי מהשוק וגם בניהול מידע בתוך חברות תרופות ומכשור רפואי וארגוני בריאות, מיפתה את הטרנדים המובילים שלה ל־2023. 

מפסידה למיקרוסופט במגרש הביתי: גוגל ב"מצב חירום", ויש לה סיבות טובות לחשוש 
מחקר חדש מגלה את הקשר בין נוגדי דיכאון לעמידות חיידקים 

1. דה־גלובליזציה. חזרה של חברות אמריקאיות לארה"ב, ובמידה מסוימת גם של חברות מקומיות משווקים אחרים. חוסר הוודאות הגלובלי, הנובע ממלחמת רוסיה־אוקראינה והמתיחות בין ארה"ב לסין, בתוספת השפעת משבר הקורונה, הוביל את החברות לרצות לאגד חלקים גדולים יותר משרשראות האספקה בשוק הבית.

החברות מושפעות כעת מרעיונות של Near־shoring, כלומר, לשמור את העסקים קרוב, ו־Friend shoring, כלומר, לעשות עסקים במקומות שנראים בטוחים וידידותיים, גם אם מדובר בספקי משנה או בקבלני משנה, ובעיקר אם מדובר בזרוע פעילות של החברה עצמה. אין לזה קשר למצב בישראל, אבל השאלה של המשקיעים הישראלים הוא אם המדינה תוכל להמשיך להיחשב מקום יציב ובטוח.

2. ירידה במיזוגים ובהיקפי הגיוס. ההאטה בארה"ב נותנת אותותיה, וכבר מתחילים לראות את התוצאה בירידה בגיוסי הון בבורסה ובקרנות הון הסיכון. ב־IQVIA רואים ירידה בקצב המיזוגים והרכישות בתחום הביומד וירידה בהיקפי הגיוס לחברות צעירות.

3. שיווק ישיר לצרכן. הדגש על שיווק מוצרים רפואיים ישירות לצרכן הולך וגדל, בעיקר במוצרים שלצרכנים יש אינטראקציה ישירה איתם. מגמה זו לא בהכרח מבשרת את חזרתו של המודל שבו המטופלים משלמים על המוצרים האלה ישירות, שלא כל כך הצליח בעבר, אבל קולם של הצרכנים בהחלט נשמע יותר ויותר בבחירת הטיפול המועדף, בתקופה שבה גם הרבה יותר קל להגיע אליהם בפרסום מותאם אישית.

4. הקשחת הרגולציה על בדיקות אבחוניות. היום ניתן לשווק בדיקות כאלה כמעט ללא פיקוח, ובלבד שהן מבוצעות במעבדה מורשית. אבל הבדיקות הופכות נפוצות יותר, מורכבות יותר ויקרות יותר, והמטופלים והמשלמים רוצים לוודא שהם מקבלים תמורה.

5. מערכות שמחליפות כוח אדם אנושי. המחסור ברופאים ובבעלי מקצוע אחרים בתחום הרפואה מורגש בעולם כולו, כך שהציפייה מחברות מכשור רפואי היא לפתח כלים שיאפשרו לשחרר כוח אדם - באמצעות החלפתם בחלק מהעבודה ובאמצעות ייעול עבודתם. ככלל, מערכת הבריאות כבר מוכנה לקבל גם בינה מלאכותית במשימות רפואיות.

לפי החברה, מכשירים רפואיים שדורשים מאנשי המקצוע עבודה נוספת או שאינם באינטגרציה מלאה עם מערכות המידע הקיימות, יתקשו להצליח.

6. תשלום עבור ערך. הטרנד הזה עובר משלב הדיבורים לשלב המעשים, גם אם בטפטופים. כמה מהחברות הגדולות, ביניהן GE, סימנס, BD ואינטואיטיב סרג'יקל, כבר מציעות מודלים של תשלום עבור ערך במוצרים ספורים.

7. קיימות. חברות המכשור הרפואי ומערכות הבריאות יצטרכו להביא בחשבון בכל פעולה שיקולים של קיימות ושל התנהלות חברתית ותאגידית נכונה (ESG).