לראשונה בתולדות המדינה: ישראל מייצאת תוצר נפט לאירופה

משלוח ראשון של תוצר נפט מסוג קונדנסט יצא השבוע במיכליות לאירופה דרך הים • בחברת אנרג'יאן, בעלת המאגר, מעריכים כי את הפוטנציאל הכלכלי במאות מיליוני שקלים בשנה

אסדת כריש / צילום: איל יצהר
אסדת כריש / צילום: איל יצהר

לראשונה בתולדות המדינה, ישראל יצאה תוצר נפט שאינו הגז הטבעי - קונדנסנט. השבוע יצא המשלוח הראשון בהיסטוריה של מדינת ישראל ממאגר כריש שבבעלות חברת האנרגיה אנרג'יאן , שנסחרת גם בבורסה בלונדון , למאגרים באירופה של חברת ויטול, ומשם יופץ לבתי זיקוק ביבשת.

רשות המסים: קרן העושר סיימה את 2022 עם 4.5 מיליארד שקל בקופתה 
דיוני התקציב עולים שלב, וסמוטריץ' מסמן את שש הרפורמות העיקריות שלו | ניתוח 
טיוטת חוק ההסדרים המעודכנת: סעיף להטלת "מס זיהום" על יבואני הרכב 

אנרג'יאן עדכנה כי השלימה את תהליך פריקת הנוזלים הראשונה מהאסדה, וכי לראשונה יוצא משלוח של נוזלים הידרו־קרבוניים ליצוא לשווקים הבינלאומיים. לפי הערכת החברה, המכירות של הנוזלים הללו, לבד ממכירות הגז הטבעי, יסתכמו במאות מיליוני דולרים בשנה. הכנסות המדינה ממסי האנרגיה צפויות לגדול גם הן בהתאם.

מדובר כאמור בנוזל קונדנסט, המשמש לצרכים שונים בתעשייה והשוק העיקרי שלו מצוי באירופה. הוא מופק כתוצר לוואי של תהליך הפקת הגז הטבעי, ומאפשר הפקת דלקים שונים כגון בנזין, סולר ודלק סילוני. מחירו מגיע קרוב למחיר נפט גולמי רגיל מסוג ברנט.

הפקת הגז ממאגר כריש מלווה, כמו בכל הפקת גז טבעי, בהפקתם של נוזלים הנלווים לגז. עד כה, לא נעשה במאגרי הגז של ישראל שימוש בנוזלים הללו לטובת ייצוא. לפי הודעת החברה, המבנה הייחודי של אסדת כריש, שהיא אסדה צפה, כולל מיכלי אחסון של הנוזלים הנאספים בתחתית האסדה, ונפרקים ממנה באופן מבוקר על ידי מיכליות המשיטות אותם ליעדים שונים. זאת, בניגוד להזרמת הנוזלים בצינורות מהאסדה לחוף בישראל.

היבוא יימשך במקביל

בפריקה הראשונה שבוצעה הועברו מאות אלפי חביות לחברת VITOL, החתומה על הסכם מכר והפצה עם אנרג'יאן, והיא תמכור את הנוזלים בשווקים הבינלאומיים. כאמור, זו היא הפעם הראשונה בה מועברים נוזלים ממאגרי הגז הישראלים לייצוא.

עד כה הקונדנסט ממאגרי לוויתן ותמר, הועבר לגורמים ישראלים. שותפות לוויתן העבירו אותו עד לפני חצי שנה ללא תמורה לבז"ן, אל בתי הזיקוק בחיפה, ובהמשך השנה יימכר לבית הזיקוק פז בדרום, הרוכש גם את הקונדנסט ממאגר תמר.

אנרג'יאן החלה להפיק את הגז הטבעי מיד לאחר חתימת הסכם הגבול הימי עם לבנון. הגז נמכר כולו בישראל, אך הקונדנסט - תוצר הנפט, מיוצא.

למרות היצוא התקדימי, ישראל ככל הנראה תמשיך לייבא נפט גולמי. מאנרג'יאן נמסר שהחברה תמשיך להתמקד בגז טבעי למרות ש"נפט גולמי, בהפקה אחראית, הוא בדרישה גלובלית גבוהה מאוד", לדברי החברה.

מכרז לחיפוש גז בפתח

בד בבד, המגעים לייצוא גז של ישראל ושכנותיה מתחממים. בוועידת הגז שנערכה השבוע במצרים, נפגש שר האנרגיה ישראל כ"ץ עם שר האנרגיה המצרי, טארק אל מולא, עם שר החשמל והאנרגיות המתחדות מוחמד אל מרקבי ועם נציבת האנרגיה של האיחוד האירופי, קדרי סימפסון. כ"ץ זכה גם לברכה מיוחדת מהנשיא א־סיסי שהדגיש שוב את החשיבות העצומה של הגז הטבעי לאזור ובעיקר למצרים.

כ"ץ נפגש עם כמה מראשי תאגידי אנרגיה בינלאומיים ושוחח עימם על האפשרות שיגישו הצעות במסגרת המכרז הרביעי לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של ישראל, כמה מהם הביעו התעניינות רבה, ולפי כ"ץ הביעו גם אמון בכלכלה הישראלית ובמעמדה של ישראל כמעצמת אנרגיה. לגלובס נודע כי למכרז יוגשו כנראה לפחות שתי הצעות שבהן ישתתפו יחד כמה מהחברות הבינלאומיות בענף, לרבות חברות שעד כה לא פעלו באיזור ובמיוחד לא בישראל.

בוועידה השתתף גם יוסי אבו מנכ"ל ניומד אנרג'י (דלק קידוחים לשעבר) ושם העלה את תכניות החברה שלו להרחבת יצוא הגז הטבעי מלוויתן ופיתוח שדה אפרודיטה ישי שרובו בתחום הימי של קפריסין. אבו גילה כי כעת פועלים להנחת צינור גז שלישי ממאגר לויתן לאסדת ההפקה שלו מול חופי ישראל, מהלך יוסיף עוד 3 BCM בשנה ליכולת ההולכה. הוא אישר את הפרסום בגלובס בשבוע שעבר, לפיו יונח צינור מאפרודיטה לכיוון מצרים, והגז שיופק ייצוא בחלקו באמצעות הנזלה לאירופה.