השקעת הפינטק הקטנה של מיטב כבר שווה יותר מכפול מבית ההשקעות עצמו

גיוס הון פרטי של חברת ליקווידיטי מבנק מיצובישי היפני צפוי לשקף לה שווי של 1.4 מיליארד דולר • בית ההשקעות מיטב מחזיק בשליש ממניות ליקווידיטי, בשווי על הנייר של קרוב לחצי מיליארד דולר, וגם המנכ"ל אילן רביב שותף בחברה

אילן רביב וצבי סטפק / צילום: איל יצהר
אילן רביב וצבי סטפק / צילום: איל יצהר

שווי ההשקעה של בית ההשקעות מיטב בחברת הפינטק ליקווידיטי שוב מזנק, עם סבב גיוס הון נוסף שמבצעת החברה לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. לאחר השלמת הגיוס יחזיק בית ההשקעות של משפחת סטפק ואלי ברקת בכ־33% ממניות ליקווידיטי, בדילול מלא.

● מנהל ההשקעות הראשי של הפניקס: "ככל שיעבור זמן והריבית לא תרד, ייווצרו הזדמנויות השקעה" | ראיון
● יותר ממיליארד דולר בקופה הפכו את החברה הזו ליעד להשתלטות

החזקה זו לבדה שווה על הנייר יותר מכפול משווי השוק הנוכחי של מיטב  - מבתי ההשקעות הגדולים בישראל. שווי החזקות מיטב בליקווידיטי צפוי לעמוד במונחי הגיוס הנוכחי על כ־466 מיליון דולר, בזמן ששוויו של בית ההשקעות בבורסה מגיע ל־735 מיליון שקל (כ־207 מיליון דולר בלבד). מניית מיטב עלתה בתגובה לדיווח ב־8% במהלך המסחר בבורסה ביום ראשון, אך בסיכום השנה החולפת איבד בית ההשקעות כשליש משווייו.

ליקווידיטי מנהלת מספר קרנות חוב באיי קיימן ובסינגפור המתמחות במתן אשראי עבור חברות סטארט־אפ בצמיחה. החברה פיתחה מערכת אוטומטית מבוססת למידת מכונה שמספקת פתרונות בתחומי החוב, החל מהליך בדיקת הנאותות (דיו דיליג'נס), דרך הערכת הדירוג, מבנה העסקה וכדומה.

בגיוס הנוכחי התקשרה ליקווידיטי במזכר הבנות בלתי מחייב עם משקיע קיים בחברה - בנק מיצובישי היפני (MUFG), שלפיו הוא ישקיע בה 40 מיליון דולר נוספים כנגד הקצאת מניות, שיהוו כ־2.9% מהחברה לאחר השלמת העסקה. ככל שתושלם העסקה, היא צפויה להניב למיטב רווח הון של 55־50 מיליון שקל, הנגזר מחלקה בהון המניות של ליקווידיטי.

כאמור הגיוס הנוכחי משקף לליקווידיטי שווי חברה של 1.4 מיליארד דולר אחרי הכסף - זאת פחות משנה לאחר שגייסה לפי שווי חברה של עד 800 מיליון דולר. גם הגיוס הקודם היה קפיצת מדרגה חדה במונחי שווי, שכן בסוף 2020 בוצע גיוס שגילם ללקווידיטי שווי של 100 מיליון דולר.

 

מדובר בשווי המהווה זינוק דמיוני ביחס לזה שבו בוצעה השקעתה הראשונית של מיטב. בית ההשקעות רכש שליטה בליקווידיטי במסגרת הסכם ההשקעה במרץ 2018, אז השקיע כ־540 אלף דולר בתמורה ל־54% מהון מניות החברה.

בנוסף לכך, לאחר קבלת אישור ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה, מנכ"ל מיטב, אילן רביב, השקיע בליקווידיטי כ־60 אלף דולר כנגד הקצאת מניות בשיעור של כ־4% ממניות ליקווידיטי. סכומים אלה מהווים כיום שברירי אחוז מהשווי שבו מתומחרת ליקווידיטי.

צמיחה שנתית של 500% בלי לשרוף כמעט מזומן

ליקווידיטי המנהלת כיום נכסים ב־2.5 מיליארד דולר נחשבת על פי מקורבים לחברה לסיפור הצלחה חריג, גם במונחי עולם הפינטק. לפי אותם גורמים, מציגה החברה צמיחה שנתית ממוצעת של 500% בהיקפי פעילותה, וזאת מבלי לשרוף כמעט מזומנים. רון דניאל, מייסד החברה, משמש כמנכ"ל ליקווידיטי, ואבנר סטפק, מבעלי מיטב, הוא יו"ר החברה.

הערכת השווי הנוכחית שמצמידה לליקווידיטי את השווי החלומי של 1.4 מיליארד דולר הוזמנה מבנק ההשקעות האמריקאי מורגן סטנלי. מזכר ההבנות להשקעת מיצובישי קובע כי ככל שליקווידיטי לא תתחיל בהליך הנפקה לציבור של מניותיה עד למועד שנקבע, ובהתאם לתנאים שנקבעו במזכר ההבנות, תעמוד למיצובישי הזכות למכור לליקווידיטי את המניות המוקצות, בתנאים מסוימים. לחלופין, ככל שהאמור לא יתאפשר, ליקווידיטי תקצה למשקיע סוג אחר או סוג חדש של מניות שלה.

בחודש אפריל 2022 השקיעה קרן אפולו, אחת מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם, בליקווידיטי, יחד עם בנק מיצובישי וקרן ספארק קפיטל, שהחזיקו כ־20% מחברת הפינטק ערב אותה השקעה. סכום ההשקעה ההיא עמד על 40 מיליון דולר במסגרת עסקת SAFE (המאפשרת המרה עתידית של השקעה למניות). משקיעים נוספים השקיעו באותו סיבוב בין 5 ל־10 מיליון דולר.

במסגרת מסמך ההבנות להשקעה הנוכחית של מיצובישי בליקווידיטי, נקבע כי טרם ביצוע הזרמת ההון (ובכפוף לביצועה) יומרו כל הזכויות על פי סדרת הסכמי ה־SAFE שבהם התקשרה ליקווידיטי, למניות החברה, וזאת לפי מחיר מניה המשקף שווי חברה של 800 מיליון דולר מיד לאחר ביצוע ההמרה.

מיטב כמעט הכפיל את נכסיו ב־2022

עבור המשקיעים במניות מיטב, מדובר בבשורה חיובית לאחר המכה שספג בית ההשקעות בקיץ 2021. אז פסק בית המשפט בתביעה ייצוגית נגד בית ההשקעות כי עליו להשיב יותר מ־400 מיליון שקל לעמיתים באחת מקופות הגמל שהוא מנהל, בגין גבייה ביתר של דמי ניהול. מיטב ביצע בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2021 הפרשת ענק בגין התביעה, שהעבירה אותו להפסד רבעוני של כחצי מיליארד שקל, ומחק כמחצית מההון העצמי באותה עת.

מיטב ממשיך לנהל מאבק משפטי כנגד הפסיקה, וב־9 בינואר התקיים דיון בבית המשפט העליון בערעורים שהגישו הצדדים על פסק דינו של המחוזי. בסוף הדיון הרכב של שלושה שופטים הציע לצדדים לפנות לגישור.

השופט חאלד כבוב אמר בסיכום הדיון כי "לא הייתי חולם להגיע לשלב שמיעת ההוכחות עד תום מבלי לעבור הליך גישור. זה לא הגיוני בסכומים כאלה - אין פה שחור או לבן. כל החלטה שניתן, אולי יהיה בה משום עוול שייגרם לצד כלשהו".

מיטב הוא אחד מבתי ההשקעות הוותיקים בארץ, אשר הוקם לפני 40 שנה ומנהל נכסים בהיקף שנאמד ב־215 מיליארד שקל (נכון לסוף הרבעון השלישי של 2022). מדובר בהיקף כמעט כפול מ־123 מיליארד שקל שניהל בסוף המחצית הראשונה של 2020.

עיקר הנכסים המנוהלים הם בתחומי הגמל וההשתלמות (90 מיליארד שקל), והיתרה בתחומי התיקים המנוהלים (67 מיליארד שקל) וקרנות הנאמנות (58 מיליארד שקל). ההון העצמי של מיטב הסתכם בסוף ספטמבר האחרון ב־484 מיליון שקל, לאחר שאת שלושת הרבעונים הראשונים של 2022 סיים בית ההשקעות עם רווח נקי של כ־65 מיליון שקל.

את ליקוידיטי ייצגו עורכי הדין יואב עציון, אפרת שפיזאיזן וקארין ליכטרמן ממשרד עמית, פולק, מטלון ושות'.