רכבת הרים בשוק המט"ח - השקל שוב נופל

אחרי שאתמול נסק, מטבע השקל נחלש אל מול המטבעות המרכזיים: שער החליפין מול הדולר והאירו עומד כרגע על 3.68 ו-3.89 שקלים בהתאמה • בבנק האמריקאי וולס פארגו מציגים תחזית אופטימית ביחס למטבע המקומי

אחרי שנסק, השקל נחלש שוב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אחרי שנסק, השקל נחלש שוב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השקל סגר את יום המסחר אתמול (ה') בהתחזקות משמעותית אל מול סל המטבעות. עם זאת, כלל לא ברור האם המגמה תימשך. היום התחיל מטבע השקל להיחלש שוב אל מול המטבעות המרכזיים, כאשר הדולר מתחזק ב-1.5% מול השקל והאירו מתחזק ב-1.3% מולו, נכון לכתיבת שורות אלו.

שער החליפין מול הדולר והאירו עומד כרגע על 3.68 ו-3.89 שקלים בהתאמה. לאחר התחזקות השקל אתמול, היה נדמה שאנו עומדים בפני שינוי קו המגמה הנוכחי, שבו נחלש השקל משמעותית אל מול הדולר והאירו. מתחילת השנה השקל נחלש אל מול הדולר ביותר מ-2.2%, כאשר בתחילת 2023 עמד שער החליפין על 3.53 שקלים. האירו התחזק מתחילת השנה בכמעט 3%, כאשר שיעורו עמד על קצת יותר מ-3.7 שקלים לאירו בתחילת השנה. מול האירו מגמת ההיחלשות חזקה יותר - שער החליפין עלה משמעותית בחצי השנה האחרונה.

כאמור, אתמול נסק השקל והתחזק כנגד סל המטבעות. במיוחד נרשמה התחזקות אל מול הדולר והאירו, כאשר השיא נרשם אתמול בשיעור של 3.6 שקלים אל מול דולר אחד. יום המסחר נסגר לבסוף בירידה של 1.36% ועמד על 3.61 שקלים לדולר. האירו גם הוא נחלש ביום המסחר אתמול ועמד בסוף היום על 3.83 שקלים, ירידה של כמעט 1.5%.

בבנק האמריקאי וולס פארגו מציגים תחזית אופטימית ביחס למטבע המקומי. להערכתם, היחלשות השקל מונעת מחששות מהרפורמה המשפטית, ומנותקת מכמה מהיסודות הכלכליים החזקים. התחזית שלהם היא שהשקל יזנק בכ-7% ל-3.4 מול הדולר עד סוף הרבעון הראשון וימחק את רוב ההפסדים שלו מהחודש האחרון.

"אנו מאמינים שהסבירות להתערבות של בנק ישראל לתמיכה בשקל עולה", כתב ברנדן מק'קנה, אסטרטג בוולס פארגו בניו יורק, בדוח מיום חמישי. הוא הוסיף כי המטבע "נמכר יתר על המידה ואינו מותאם עוד ליסודות הבסיס של כלכלת ישראל".

לא ברור מה גורם לתנודתיות בשוק המט"ח

עדיין לא ידועה הסיבה לתנודתיות הגבוהה בשוק המט"ח. בין ההסברים המגוונים להתחזקות האחרונה, ישנה הטענה כי בנק ישראל התערב בשוק המט"ח במטרה לצנן את היחלשות השקל - אך גורמים בשוק שללו זאת לחלוטין. השבוע פרסם בנק אוף אמריקה סקירה אשר קובעת כי כי בנק ישראל עשוי להתערב במסחר בשוק המטבעות במטרה למתן את התנודתיות הגבוהה שנוצרה בימים אחרונים. "להתערבות כזו יהיה מחיר בעיקר בדרך של הפחתה נוספת ברמת הנזילות בשוק. בכל מקרה, בנק ישראל לא צפוי להציב שער מטרה או גבול עליון לשער הדולר, אלא רק לפעול במטרה למתן את התנודתיות הגבוהה", הם כתבו.

נזכיר כי אתמול בדיוני התקציב הזהיר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון מהמצב בשוק וטען "עלול לפרוץ משבר". נראה כי המסחר במט"ח, אשר אמור להוות אינדיקטור על המצב בשוק, מסמן אותו נכונה - חוסר וודאות.