אסור להילחם במהפכה המשטרית בדרכים לא חוקיות

המטרה הטובה של מלחמה במהפכה לא מקדשת אמצעים פסולים • מרי אזרחי בגבולות החוק - כן; מרי אזרחי מחוץ לגבולות החוק - לא בא' רבתי

הפגנות בתל אביב נגד המהפכה המשפטית / צילום: מחאת ההייטקיסטים
הפגנות בתל אביב נגד המהפכה המשפטית / צילום: מחאת ההייטקיסטים

הכותב הוא ראש משרד עורכי הדין גורניצקי

כל אימת שאני מתבונן בים הדגלים כחול־לבן המתנופף ברוח גלי האדם הנוהרים להפגנות, עולץ ליבי בקרבי, אני מתמלא גאווה, ודמעת התפעמות זולגת מקצוות עיניי. המטרה הפטריוטית טובה וראויה, וכל המרבה הרי זה משובח. 

עם זאת, קיים לדידי קו אדום בוהק המפריד בין הפגנות מחאה לגיטימיות ורצויות - לבין עידוד השתמטות אסורה משירות צבאי או סרבנות לגיוס מילואים מחייב. רבים הקולות הצורמים הנשמעים לאחרונה הרומזים במילים אלה או אחרות למרידה בלתי חוקית במוסכמות חברתיות מחייבות ואכיפות. אבוי לאוזניים שכך שומעות. לא חוצים את הקו האדום. לדידי, מרי אזרחי בגבולות החוק - כן; מרי אזרחי מחוץ לגבולות החוק - לא בא' רבתי.

אין הצדקה

חבריי הפטריוטים, אל תישמעו לאלה המספרים לכם כי מאחר שדגל שחור משחור מתנוסס מעל המהפכה המשטרית (ודומה שאכן כך הדבר), הוא מצדיק כביכול הפרת חוק במצח נחושה. הוא לא מצדיק. זעקו לאו למחוללי ההפיכה המשטרית, אך בה־בשעה אימרו לאו לסרבני חוק.

בהיותנו מדינת חוק, מצווים אנחנו לשמרה ככזו וחייבים בעצמנו להקפיד על חוקיה. אל מול הדגל השחור (זכר לפקודה בלתי חוקית בעליל) חוצץ קו אדום בוהק אחר ומנוגד: לא עוברים על החוק ולא כופרים בשמירתו. המטרה הטובה איננה מקדשת אמצעים פסולים ובלתי חוקיים. בתחרות שבין הדגל השחור לבין הקו האדום - יד האדום תגבר.

לא זו אף זו. מי שמסרב כמחאה למלא את חובותיו על־פי חוק, כגון מי שאיננו מגיע לשירות מילואים פעיל - כאילו מתפטר שלא כדין משירות מילואים וכאילו מטיף גם לאחרים לנהוג כמותו ולכפור בעיקר.

או־אז שוו בנפשכם בחלחלה שצמרת הייעוץ המשפטי תתפטר (וזהו כמובן אקט חוקי, בניגוד להשתמטות משירות מילואים), או שכל שופטי ישראל ישבתו ממלאכתם ויתפטרו כאיש אחד, לרבות שופטי בית המשפט העליון. התפטרות שכזו תהווה כמובן אמצעי מחאתי חוקי. חוקי - אך לא חכם. צודק - אך לא מועיל.

נהפוך הוא - בהתפטרות שכזו ישחקו המתפטרים לידי הזדים שרק מחכים להזדמנות שיוכלו למנות את אנשי שלומם במקום המתפטרים. אני קורא איפוא גם לאלה שיכולים ורשאים "להתפטר" משירות מילואים או משירות ציבורי אחר: הימנעו מכך. נשכו שפתיים והמשיכו בתפקידכם ושימרו עלינו ועל כל ישראל ואימרו אמן.

להמשיך למחות

תימשכנה ותגברנה המחאות, תימשכנה ותיגברנה ההפגנות, תימשכנה ותירבנה כתבות הקיטרוג על אלה שמבפנים באים לכלותנו, אבל הכול בגבולות הדין והמותר. מותר האדם מן הבהמה, ולהבדיל - מותר קהל המפגינים ממחוללי ההפיכה המשטרית. הבה נשמור על צלם אנוש חוקי.

אם חלילה לא תצלחנה המחאות וההפגנות להדביר את ההפיכה המשטרית, אזי אבוי לנו. הביקורת המשפטית תתאדה, והקואליציה עלולה לעשות כטוב בעיניה (ולעתים, כרע בעיני החלק הליברלי בעם). קיים חשש להדתה בלתי מבוקרת ולשימוש בכוח שלטוני שלא יהיה מי שיוכל לעמוד בפניו מחמת גידומה של המערכת המשפטית. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

זוהי כמובן עלילות בלתי ודאית, אבל מסתברת. הלחצים בהם עומדים פוליטיקאים עלולים להקהות את חוש המידה שלהם, והכוח שבידם עלול להעבירם על דעתם ההגיונית באין־מפריע. כוח משחית, וכוח רב משחית עוד יותר.

הפלטפורמה המשפטית החדשה והמסוכנת עלולה להביאנו אל עברי פי פחת ולהסיג את המדינה עשרות בשנים לאחור. זו נטילת סיכון בלתי הגיונית. הלוואי שאתבדה.