מנכ״לית פייסבוק ישראל: "אנחנו בקרב בלימה על עתיד הבנות שלנו"

"ביום האישה 2023, יש לי בפעם הראשונה פחד אמיתי ומבעית שאנחנו מתחילים ללכת אחורה", כתבה בפייסבוק מנכ"לית מטא ישראל, עדי סופר-תאני • "במקום לעסוק בהרחבת האפשרויות לשירות משמעותי של נשים בצה"ל, אנחנו שומעים קולות שאומרים לבנות שלנו שייעודן היחיד בעולם הוא להקים משפחה"

עדי סופר-תאני, מנכ''לית פייסבוק ישראל / צילום: כדיה לוי
עדי סופר-תאני, מנכ''לית פייסבוק ישראל / צילום: כדיה לוי

בפוסט לוחמני ולא שגרתי לקראת יום האישה הבינלאומי, שולחת מנכ"לית מטא ישראל, עדי סופר-תאני, חיצי ביקורת מרומזים לעבר הממשלה החדשה וגורמים שונים בקואליציה, ולעבר הרפורמות שהיא מעבירה שלטענת ארגוני נשים עלולות לפגוע גם בזכויותיהן.

"ביום האישה 2023, יש לי בפעם הראשונה פחד אמיתי ומבעית שאנחנו מתחילים ללכת אחורה", כתבה סופר-תאני. "במקום להרחיב את החופש של נשים, אנחנו מצמצמים את הנוכחות שלהן על שלטי חוצות, על במות, ובמסדרונות הכנסת והממשלה.

"במקום לייצר סטנדרט של 50% נשים בכל חברה, ארגון או פקולטה, מדברים על לייצר מרחבים ציבוריים שנועדו ב-100% לגברים. במקום לעסוק בהרחבת האפשרויות לשירות משמעותי של נשים בצה"ל, אנחנו שומעים קולות שאומרים לבנות שלנו שייעודן היחיד בעולם הוא להקים משפחה. במקום להחמיר את האכיפה על התופעה האיומה של אלימות נגד נשים, מאיימים על נשים בעונש מאסר על לבוש לא צנוע. במקום לדבר על מקומות לנשים בשולחנות מקבלי ההחלטות, מדברים על מקומות באוטובוס.

"אז השנה המאבק שלנו הוא אחר, והוא בסיסי יותר. הוא קרב בלימה שנועד לוודא שאנחנו לא הולכות אחורה, אפילו לא במילימטר. הוא מאבק על הקול שלנו. הוא קרב על הזכות הבסיסית להיות שווה במדינת ישראל. הוא מאבק על העתיד של הבנות שלנו, ועל העתיד של החברה הישראלית".

סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל מזה תשע שנים, בולטת בנוף מנהלי התאגידים האמריקאים הפועלים בישראל שנעדרים מהשיח הציבורי על השלכות המהפיכה המשפטית. זאת, אף שבשיחות סגורות רובם המכריע מביע חשש ממהלכי החקיקה.

עד כה, שמרו מנהלים המרכזים של חברות כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון על שתיקה רבתי, בין השאר מכיוון שלהם חוזים מול ממשלת ישראל: אמזון וגוגל משרתות את מערכת הביטחון ואת ממשלת ישראל באמצעות מכרז מחשוב הענן נימבוס, ואילו מיקרוסופט עדיין מפעילה מערכות מחשוב ממשלתיים, כגון מסדי נתונים ותוכנות שולחניות.

מנכ"ל אפל ישראל, רוני פרידמן, על אף השתיקה שגזר על עצמו, נצפה בהפגנות המחאה בצומת קפלן, ואילו עדי סופר-תאני הפכה חלק לא רשמי ממטה מחאת ההייטק. בשבוע שעבר נפגשה יחד עם בכירי הייטק נוספים כגון ניר זוהר מוויקס ומיכה קאופמן מפייבר עם השרים יריב לוין, רון דרמר ובצלאל סמוטריץ' וביקשה לשקף להם את הלחצים בהם נאלצים לעמוד מנהלי מרכזי הפיתוח הזרים אל מול המהלכים בישראל.

לטענת מובילות מחאת הנשים - קבוצת 'בונות אלטרנטיבה' - מהפיכה משפטית בסדר הגודל שמובאת על-ידי הממשלה עשוי למחוק את ההגנה שמעניק בית המשפט לזכויות נשים בישראל.