סוד הצלחת אסטרטגיית ההשקעות של אוניברסיטת ייל

קרן המענקים של אוניברסיטת ייל בארה"ב הניבה בעשרות השנים האחרונות תשואות יוצאות דופן מקרנות גידור, מפרייבט אקוויטי ומ"נכסים אלטרנטיביים" אחרים • משקיעים שחושבים שהם יכולים להשקיע בצורה דומה למוסד הזה צריכים להבין תחילה מה גרם לו להצליח כל כך

ייל עושה למשקיעים בית ספר / צילום: Shutterstock
ייל עושה למשקיעים בית ספר / צילום: Shutterstock

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

כשהמניות, האג"ח והנדל"ן כולם על הפנים, הגיע אולי הרגע לנסות משהו אחר. בטח הפסדתם 15% לפחות על המניות שלכם, ושיעור דומה על איגרות החוב בשנה שעברה. נכסי נדל"ן מונפקים ירדו ב-25% כמעט. בינתיים, השנה, האג"ח נמצאות על גרף שטוח ומניות ונדל"ן רק בקושי נמנעות מהפסדים.

אז ייתכן שהיועץ הפיננסי שלכם דוחק בכם לשקול אלטרנטיבות: כמעט כל מה שאינו מזומנים, אג"ח ומניות. אלטרנטיבות כוללות סחורות, מטבעות דיגיטליים, קרנות גידור, תשתיות, חוב פרטי ואקוויטי, נדל"ן שאינו מונפק, הון סיכון והרבה תחומי השקעה אחרים.

"תוציא מהר את הכסף, הדבר הזה עומד לקרוס": מאחורי הקלעים של נפילת בנק ההייטקיסטים
כשבועיים לפני הקריסה: מנכ"ל בנק סיליקון ואלי מכר מניות בשווי 3.6 מיליון דולר 

הרבה מהנכסים האלה נסחרים לעתים רחוקות, אם בכלל. אבל ברגע שאורזים אותם בקרנות נאמנות, בקרנות סל או בסלים אחרים, הם הופכים ל"אלטרנטיבות נזילות" שכן נסחרות.

 

ב-2001 החזיקו קרנות הפנסיה הציבוריות רק 9% מהנכסים שלהן בדברים שאינם מניות, אג"ח או מזומנים, כך על פי נתונים ממרכז מכללת בוסטון למחקר על פרישה. עד 2021, הקרנות האלה העבירו 29% מכלל נכסיהן, כ-5 טריליון דולר, לאלטרנטיבות.

גם אוניברסיטאות ומוסדות גדולים אחרים הצטרפו לבהלה הזו. כולם רצו "להיות כמו ייל".

כולם רצו להיום כמו ייל, כמו דיוויד סוונסן

זה בגלל שקרן המענקים של ייל, שניהל דיוויד סוונסן המבריק, הביאה תשואות יוצאות דופן מקרנות גידור, מפרייבט אקוויטי, מהון סיכון ומהחזקות פרטיות אחרות.

סוונסן נפטר ב-2021. ב-35 השנים שבהן מילא את תפקידו, הרוויחה קרן המענקים של ייל ממוצע שנתי של 13.1%. הנתון הזה מרסק את התשואה השנתית הממוצעת של 8.8%, שהתקבלה מתיק סטנדרטי של 60% מניות ו-40% אג"ח - ואפילו את נתוני מדד S&P 500 עצמו.

אבל נחוצים ניסיון ומומחיות יוצאי דופן כדי לזהות קרנות אלטרנטיביות שיש סבירות טובה שיציגו ביצועים מעולים. האנליסטים של סוונסן היו כל כך טובים, שרבים מהם ניהלו אחר כך קרנות מענקים גדולות אחרות.

רוב אלה שרוצים להשתוות לייל חסרים את הגודל והיכולות שלה. נתונים מהאיגוד הלאומי של מנהלי עסקים באוניברסיטאות ומכללות מראים שמוסדות עם פחות ממיליארד דולר בנכסים נוטים להציג ביצועים טובים פחות מענקיות כמו ייל, בממוצע של 1% עד 3% בשנה.

במאמר מהעת האחרונה, לורנס סיגל, מנהל מחקר במכון המחקר על השקעות CFA Institute Research Foundation, מנה את חמשת עקרונות המפתח שחייבים להיות לכם במשותף עם סוונסן והאוניברסיטה שלו כדי להיות מתאימים להשקיע באלטרנטיבות.

מומחיות. צוות ההשקעות הגדול והמיומן של ייל התמחה בנכסים פרטיים. האם ליועצים שלכם יש ניסיון ממושך ועמוק בניתוח קרנות אלטרנטיביות, כולל העמלות שלהן, המנהלים שלהן ושיטותיהן להערכת נכסים פרטיים?

זמן. ייל נוסדה ב-1701 וצופה להתקיים לנצח - מה שנותן לה את הלוקסוס לחכות שנים רבות עד שהשקעות לא נזילות ישתלמו. האם אתם יכולים להחזיק נכסים שלא ניתן לסחור בהם עשר שנים לפחות?

סבילות לסיכונים. עם אופק זמן כמעט אינסופי ומאגר נרחב של נכסים, ייל יכולה להרשות לעצמה הפסדי ביניים - או אפילו קבועים - בהיקף מאות מיליוני דולרים על הקרנות הפרטיות שלה. האם אתם מסוגלים לבלוע הפסדים מענישים?

כסף חדש. ייל לא תלויה בהשקעות עבור רוב ההכנסה שלה. שכר לימוד, תרומות ומענקים עוזרים גם הם לממן את צרכיה, והיא יכולה לקצץ בהוצאות אם התיק מציג ביצועים לא טובים. ייל יכולה לפמפם כסף חדש לנכסים שנעשים זולים יותר כשהשווקים בירידה, וכך, בפוטנציה, לחזק תשואות עתידיות.

האם גם לכם יש מקורות הכנסה גדולים בנפרד מתיק ההשקעות?

גודל. קרן המענקים של ייל גדולה מ-40 מיליארד דולר. היא מקבלת גישה מועדפת והנחות בעמלות ממנהלי הקרנות הפרטיות הטובים ביותר בעולם. ייל יכולה לגוון השקעות לא רק על פני כמה קרנות פרטיות שונות, אלא על פני אוסף עצום של תחומי השקעה. מעל הכול, הגודל שלה עוזר לה להתגונן בפני טלטלות בשווקים.

צריך להיות לכם הרבה יותר כסף

אם יש לכם "שווי נטו גבוה" עם נכסים של מיליון דולר או יותר, אתם כנראה שוקלים - או דוחקים בכם לשקול - אלטרנטיבות. סיגל אומר שצריך להיות לכם הרבה יותר כסף.

"אנשים שחושבים שהם עשירים אבל אינם עשירים מסכנים את כספי הפנסיה שלהם על ידי הימור בשוק הנכסים האלטרנטיביים", אמר.

אם יש לכם כל חמשת המאפיינים האלה, השקעות אלטרנטיביות אולי באמת מתאימות לכם. פחות מהחמישה האלה? שכחו מזה.

נכסים פרטיים עבדו כל כך טוב עבור דיוויד סוונסן "בגלל שהיה דיוויד סוונסן ובגלל שהיה בייל", אומר סיגל. "אתם לא דיוויד סוונסן, וכמעט אף אחד אינו ייל".