האם נמצא המפתח לפתרון תעלומת הפיצוץ שהשבית את צינור הגז הרוסי

בספטמבר האחרון אירע פיצוץ אפוף מסתורין שהשבית את צינור הגז הרוסי נורד סטרים • ספקולציות רבות נשמעו בעניין הגורמים והמניעים שעומדים מאחורי הפיצוץ • כעת התמונה מתבהרת, לאחר שחוקרים מצאו שאריות של חומרי נפץ על יאכטה שלפי ההערכות שימשה לתחבולה

הדליפה הראשונה שזוהתה, כ-23 קילומטרים דרומית-מזרחית לאי הדני בורנהולם / צילום: Associated Press, Danish Defence Command
הדליפה הראשונה שזוהתה, כ-23 קילומטרים דרומית-מזרחית לאי הדני בורנהולם / צילום: Associated Press, Danish Defence Command

אנדרומדה, יאכטה צרה באורך 15 מטר עם דק מעץ טיק, נהפכה לרכיב מפתח בפאזל שחוקרים בינלאומיים מנסים להרכיב במסגרת חקירת הפיצוץ שהשמיד את צינורות הגז הטבעי "נורד סטרים" מול החופים של צפון גרמניה. הדבר גרם לאובדן אפיק הכנסה של עשרות מיליארדי אירו בשנה למוסקבה.

תובעים גרמניים הודיעו השבוע שהחוקרים חיפשו בינואר כלי שיט שלשיטתם אולי נעשה בו שימוש בקשר להפצצות. נציג של MOLA Yachting GmbH, חברת החכרת יאכטות שמשרדיה שוכנים באי הגרמני ריגן, אישר ביום שישי האחרון שאנדרומדה הייתה הסירה שחיפשו החוקרים, אך סירב להגיב מעבר לכך. התובעים לאחר מכן הבהירו שבעלי החברה לא חשודים בפשע כלשהו.

פריצת דרך בחקירה או שמא פעולת מסך עשן

נורד סטרים ונורד סטרים 2 מורכבים כל אחד מצמד צינורות, מונחים ברובם מקבילים זה לזה על קרקעית הים הבלטי - בין החופים המערביים של רוסיה והחוף הצפוני של גרמניה. שלושה מהקווים, שבעבר היו מלאים גז, נקטעו בעקבות פיצוצים תת־ימיים שלפי התובעים נגרמו על ידי פצצות מוטמנות, ב־26 בספטמבר בשנה שעברה.

כמה ימים לפני כן, קבוצת אנשים, שחלקם הציגו דרכונים אוקראיניים כשהזדהו, שכרו כלי שיט בצפון גרמניה. כך אמר השבוע ל"וול סטריט ג'ורנל" פקיד ממשלה גרמני בכיר שראה דו"ח המסכם את תוצאות החקירה שערכה המדינה בנושא.

דברי התובע הגרמני והאישור שסיפקה חברת ההחכרה מעלים את הסבירות לכך שהספינה שנשכרה הייתה אנדרומדה, המתוארת באתר של החברה כספינת שיט מדגם בוואריה קרוזר 50 המצוידת בפלטפורמת צלילה קטנה ומנוע דיזל עם 75 כוחות סוס. הסירה הוזכרה בשמה בדיווח שפרסם השבועון הגרמני שפיגל ביום חמישי.

חוקרים מצאו על היאכטה שאריות של חומרי נפץ, כך אמר פקיד הממשלה הבכיר. מאז, התמודדו החוקרים עם יותר שאלות מתשובות, הוא הוסיף.

 

פקידים גרמניים ואנשים שמעורים בחקירה אמרו שהממצאים לגבי הספינה והצוות שלה והקשרים האפשריים שלהם לאוקראינה, עשויים לסמן פריצת דרך בחקירה - או לחילופין להצביע על אופרציית מסך עשן להסטת תשומת הלב מהאשמים האמיתיים.

בתחילה, נקבו פקידים מערביים בשמה של רוסיה כחשודה המרכזית, אבל פקידי ממשלה בארה"ב ובגרמניה אמרו מאז ל"ג'ורנל" שהם כבר לא חושבים שמוסקבה עומדת מאחורי המתקפה.

פקידים אוקראיניים הכחישו כל מעורבות בפיצוצים. הפקידים בקרמלין גם הם הכחישו מעורבות בפיצוצים, והשבוע אף הדפו טענות שאוקראינה אולי ניהלה את המתקפה, והצביעו במקום זה על ארה"ב ועל בריטניה. ממשלות ארה"ב ובריטניה שתיהן הכחישו כל מעורבות בפיצוצים.

שאלה מרכזית שבודקים החוקרים היא האם ספינה קטנת-ממדים כמו אנדרומדה יכלה לשאת את מסת חומרי הנפץ והציוד הנוסף הנחוץ, והאם שישה האנשים שידוע שהיו על סיפונה היו מספיקים כדי לבצע את ההתקפה. כך אמר פקיד הממשלה הגרמני. אפשרות נוספת היא שהסירה הייתה חלק ממבצע גדול ומרובד יותר. כמו כן, בודקים החוקרים אם המשימה הייתה בחסות מדינה כלשהי, או שנעשתה כיוזמה פרטית ועצמאית, הסביר הפקיד.

"אי אפשר להסיק בשלב זה מסקנות קונקרטיות, בייחוד לגבי השאלה של מעורבות של מדינה", אמר השבוע בהצהרה התובע הכללי הפדרלי של גרמניה.

עדי ראייה הבחינו בצוות של חמישה גברים ואישה

היאכטה, שיש בה חמישה תאים, ויכולים ללון בה 11 אנשים, מוצעת להשכרה תמורת מעט יותר מ־3000 דולר לשבוע. חוקרים סבורים שהיא יצאה למסע שלה ב־6 בספטמבר, מ־Höhe Dune, נמל קטן בעיר רוסטוק שבצפון גרמניה, על שפת הים הבלטי. כך אמרו פקידים ונציגי נמלים שבהם ביקרו אנשי צוות הספינה במסע שלהם.

על פי פקיד הממשלה הגרמני, צוות של שישה אנשים נרשם בחברה Mola לשימוש בכלי השיט. אך לא ידוע כמה אנשים עלו בפועל על הסיפון בנקודות שונות בהן עגנה היאכטה במסעה.

היאכטה עשתה עוד לפחות שתי עצירות - ב־7 בספטמבר בוויק, גרמניה, ובין 16 ל־18 בספטמבר באי הדני כריסטיאנס־או, כך אמרו פקידים ונציגי הנמלים. שתי הנקודות סמוכות למקומות בהם אירעו הפיצוצים בצינור ב־26 בספטמבר.

לפחות חלק מסוים מאנשי הצוות של היאכטה שהו לכל הפחות לילה אחד במלון הנמל בוויק, על פי נציג של הנמל שם. עדי ראייה אמרו לערוץ טלוויזיה גרמני שהבחינו בצוות של חמישה גברים ואישה אחת שדיברו בשפה מזרח־אירופאית בימים בהם אנדרומדה עגנה בוויק. נציגי הנמל סירבו להגיב על הדברים.

האדמינסטרטור של כריסטיאנס־או, ארכיפלג זעיר בבעלות המדינה הדנית בו עגנה הספינה החשודה בספטמבר לפני מעשה החבלה, אמר שקיבל בדצמבר 2022 בקשה ממשטרת דנמרק לקבלת רישומים על כל הסירות שנכנסו לנמל בין 16 ל־18 בספטמבר, מעט יותר משבוע לפני שהתפוצצו הצינורות.

האי כריסטיאנס־או הוא הנקודה המזרחית ביותר בדנמרק. זאת נמצאת במרחק שיט של שעה מהאי הגדול בורנהולם. לבקשת המשטרה, מנהל הארכיפלג, סורן תים אנדרסן, כתב פוסט בעמוד הפייסבוק הפנימי של 98 תושבי האי, וביקש מהם תצלומי או צילומי ווידאו של הנמל משלושת הימים האלה.

המשטרה חזרה לכריסטיאנס־או בינואר כדי לראיין תושבים מקומיים, וכדי לבחון נתונים ממכונה בנמל שעל גביה מבקרים רושמים את כלי השיט שלהם, אמר אנדרסן. מבקרים יכולים להירשם עם שם ולאום מזויפים, אבל חייבים להכניס פרטים מדויקים לגבי כלי השיט. אנדרסן, וכן מפקד הנמל ג'ון אנקר נילסן, הוסיפו שבסוף הקיץ, כשמגיעות ספינות רבות לאי, אף אחד לא היה מבחין בכלי שיט מסוים, אפילו כזה הנושא על הסיפון ציוד צלילה, מכיוון שעל גבי רוב כלי השיט יש ציוד כזה.