דרמה בלייבפרסון: דוחות מאכזבים ותחזית חלשה חתכו את מחיר המניה בחצי

החברה שמספקת פתרונות לניהול שירות לקוחות דיווחה על הפסד של 226 מיליון דולר בשנה החולפת • בסיום השנה היו לה 392 מיליון דולר בקופה, לעומת חוב של 737 מיליון דולר למחזיקי האג"ח להמרה • המנכ"ל: "החברה יכולה להראות מודל עסקי 'רווחי מאוד'"

רוברט לוקאסיו,  מייסד ומנכ''ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה
רוברט לוקאסיו, מייסד ומנכ''ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה

צניחה חופשית במניות חברת הטכנולוגיה לייבפרסון  בבורסה בת"א ובפתיחת המסחר בוול סטריט, קילפה כמחצית משווי החברה - שצנח בשעות אחה"צ למעט יותר מ־300 מיליון דולר.

● קרדיט סוויס לווה כ-54 מיליארד דולר מהבנק הלאומי של שוויץ 

זאת לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים מאכזבים ותחזית חלשה להמשך. בעקבות הדוחות, שני בנקי השקעות המסקרים את המניה הפחיתו את המלצותיהם מחיוביות לניטרליות. הירידה במניית לייבפרסון הכבידה על מדד ת"א 90 שבו היא נכללת.

ירידה בהכנסות הרבעון

לייבפרסון מספקת לארגונים שונים פתרונות SaaS לניהול שירות לקוחות. החברה דיווחה על הכנסות של כ־122 מיליון דולר ברבעון הרביעי, נתון המשקף ירידה של 1.1% ביחס לרבעון המקביל, וזאת לעומת תחזיות האנליסטים שציפו לצמיחה קלה ולהכנסות של 127 מיליון דולר.

החברה אמנם צמצמה את הוצאות התפעול שלה וכתוצאה גם את ההפסד התפעולי, אך הוא נותר גבוה יחסית ברמה של 38.9 מיליון דולר. בשורה התחתונה, לייבפרסון רשמה הפסד נקי רבעוני של 41.7 מיליון דולר, כאשר ההפסד השנתי עמד על 226 מיליון דולר (הפסד 125 מיליון דולר ב־2021). ה־EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בסך 5.2 מיליון דולר ברבעון ו-16.2 מיליון דולר ב־2022 כולה.

לייבפרסון סיימה את שנת 2022 עם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בגובה 62.1 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים חיובי של 3.2 מיליון דולר בשנת 2021. בסיום השנה היו לה 392 מיליון דולר בקופה, לעומת חוב לטווח ארוך בסך 737 מיליון דולר למחזיקי אג"ח להמרה.

בדומה למגמה ב־2022, גם התחזית לרבעון הראשון של 2023 צופה EBITDA שלילי, אך ברמה השנתית הוא צפוי לפי החברה להיות חיובי.

לייבפרסון צופה ברבעון הראשון הכנסות של 106-109 מיליון דולר, ירידה של כ־17% לעומת הרבעון המקביל, עם EBITDA שלילי בגובה 5.5-8 מיליון דולר. בשנה הנוכחית כולה התחזית היא לירידה של 2%-19% בהכנסות, ל־395-410 מיליון דולר - נמוך משמעותית מתחזיות האנליסטים שהיו ל־551 מיליון דולר. ה־EBITDA השנתי יהיה חיובי בגובה 20-38 מיליון דולר.

"נקלעה לסופה מושלמת"

רוברט לוקאסיו, מייסד ומנכ"ל לייבפרסון, אמר עם פרסום הדוחות שהחברה נמצאת בחזית הטכנולוגיה של בינה מלאכותית לשיחות (conversational AI), ומובילה את השוק הארגוני בתחום שצפוי לצמוח משמעותית. הוא העריך שהחברה יכולה להראות מודל עסקי "רווחי מאוד".

"ההצלחה שלנו בהפחתת ההוצאות בשנה שעברה, יחד עם עוד הפחתה ברבעון הנוכחי, צפויה לייצר לנו שולי רווח EBITDA בשיעור דו־ספרתי ותזרים חופשי חיובי בעסקי הליבה שלנו ברבעון השני", הבטיח סמנכ"ל הכספים ג'ון קולינס.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, טוען כי "לייבפרסון נקלעה לסופה מושלמת. גם בתקופה הטובה של חברות SaaS היא המשיכה להפסיד ולשרוף מזומנים, ועכשיו יש לה מזומן בסך 390 מיליון דולר וחוב של 740 מיליון דולר. היא לא מייצרת EBITDA חיובי ותצטרך למחזר את החוב שיגיע לפדיון".

מאז השיא שרשמה מניית לייבפרסון לפני שנתיים, המניה איבדה קרוב ל־94% מערכה. יש לציין שכמו הרבה חברות תוכנה ו־SaaS היא נהנתה בתקופת הקורונה מרוח גבית ומצמיחה, על רקע הצורך בפתרונות טכנולוגיים בתקופה שבה נדרש ריחוק חברתי.

בשנה שעברה, קרן ההשקעות האקטיביסטית סטארבורד החלה במאבק שליטה בחברה, שהוביל לעליית המניה לתקופה מסוימת, אך המאבק הסתיים בפשרה וללא הצפת ערך משמעותית.