ישראל עומדת בפני סערה מושלמת

מדינה שנחלשת "מבפנים" הופכת רגישה יותר לפגיעה חיצונית ו"מזמינה" אויבים ולנסות ולפגוע בה • ישראל זקוקה ללכידות פוליטית וחברתית ולחוסן צבאי וכלכלי בעת הזו כדי להתמודד טוב יותר עם הסערה המתרגשת עליה

ראש הממשלה בנימין נתניהו. לוקח הימור מסוכן שעלול לפגוע בביטחון המדינה / צילום: מארק ישראל סלם, ''ג'רוזלם פוסט''
ראש הממשלה בנימין נתניהו. לוקח הימור מסוכן שעלול לפגוע בביטחון המדינה / צילום: מארק ישראל סלם, ''ג'רוזלם פוסט''

הכותב הוא ראש תוכנית המפרץ וראש האשכול האזורי-הסכמי במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב

"סערה מושלמת" היא ביטוי המתאר סיטואציה נדירה שבה ישנה התלכדות של איומים בעת ובעונה אחת. זו ההגדרה הטובה ביותר שניתן לתת למצבה של ישראל בעת הנוכחית, עת מתלכדים לפתחה, במקביל, איומים חסרי תקדים מפנים ומחוץ.

היכולת של הקברניטים בסיטואציה קריטית כזו להביא לפתרון היא מוגבלת עד מאוד. זאת תוצאה של משאבים מוגבלים והיכולת להפעילם במקביל, ושל פגיעה בקשב המועט שגם כך ניתן להם במציאות הישראלית. כל אחד מהאתגרים שלפתחנו מורכב ומצריך כשלעצמו תשומת-לב מנהיגותית נפרדת שאינה בנמצא.

למשבר הפנימי החמור בו נמצאת ישראל עלולים להצטרף בזמן הקרוב מאוד איומים נוספים, שכולם עלולים ליצור מעין "מאסה קריטית" שתביא לפגיעה חמורה בביטחון המדינה. יש לכך סיבה מרכזית - ישראל מקרינה דימוי של חולשה לסביבתה הקרובה כמו גם הרחוקה.

לכך יש לפחות שתי השלכות מידיות:

ראשית, מדינה שנחלשת "מבפנים" הופכת רגישה יותר לפגיעה חיצונית ו"מזמינה" אויבים ולנסות ולפגוע בה. אויביה של ישראל - ובראשם איראן, חיזבאללה וארגוני הטרור הפלסטינים - עלולים לנסות ולנצל מה שנראה להם כמו שעת כושר לפגוע בישראל עם התגשמות תאוריית "קורי העכביש" של חסן נסראללה. הם גם עלולים לנצל את ההזדמנות שישראל לדידם עסוקה בבעיותיה, כדי להתעצם צבאית.

שנית, מדינה המקרינה חולשה הופכת אטרקטיבית פחות עבור בני-ברית קיימים ופוטנציאליים, ופוחתת היכולת שלה לשמר את שיתוף-פעולה עמם. דימוי חולשה זה, אם אכן ישנו, בצירוף של נסיבות אזוריות שונות, עלול להביא לפגיעה, למשל, בהסכמי השלום הישנים עם מצרים וירדן והחדשים - הסכמי אברהם.

ככלל, שכנותיה של ישראל לא מתייחסות לאירועים הפנימיים בישראל. אולם חוסנם של הסכמי אברהם עומד כעת למבחן מול צעדים של הממשלה החדשה וההתבטאויות של חלק משריה על רקע ההסלמה באלימות בזירה הפלסטינית.

שכנותיה של ישראל עמה יש לה הסכמים לא מתייחסות פומבית למהפכה החוקתית, אך חלקן פעילות יותר בזירה הבינלאומית בתמיכה בפלסטינים ואף, כמדווח, משהות הסכמים לרכש ביטחוני עם ישראל.

יכולתה של ישראל לשלוט על תהליכים בסביבתה היא מוגבלת. במעגל הרחוק - איראן הנמצאת על סף הגרעין מתחזקת, ושכנותיה הערביות, שממילא מגדרות סיכונים, מתקרבות אליה מתוך חשש. במעגל הקרוב - הרמדאן בפתח ועמו הסכמה להתלקחות חמורה בירושלים ובזירה הפלסטינית.

אין זו העת לחפש אשמים במשבר הפנימי, אלא להביאו לכדי סיום בהגעה לפשרה תוך הידברות ובמהירות ככל שניתן, כדי להפנות את הקשב לאתגרים האזוריים המשמעותיים שנכונו לנו.

ישראל זקוקה ללכידות פוליטית וחברתית ולחוסן צבאי וכלכלי בעת הזו כדי להתמודד טוב יותר עם הסערה המתרגשת עליה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אולי סבור כי ביכולתו לטפל באופן מיטבי בכל האתגרים הללו במקביל. זהו הימור מסוכן שהוא לוקח ושעלול להביא לפגיעה חמורה בביטחון המדינה.