הפייקים וההטעיות שנפוצו ברשת בעקבות קריסת בנק סיליקון ואלי

SVB לא קרס בגלל "פוליטיקלי קורקט" - ועוד שמועות שנפוצו בעקבות קריסת הענק • המשרוקית של גלובס

טוויטר, 12.3.23
טוויטר, 12.3.23

קריסת הענק של בנק סיליקון ואלי (SVB) עוררה כותרות שחרגו ממדורי הכלכלה, גם בארה"ב וגם בישראל. אל שלל הידיעות בנושא שהתפרסמו ברחבי העולם נלוה לעיתים גם מידע מופרך או מוטעה. ריכזנו כמה מהשגיאות הבולטות.

חפש את האישה. האם מי שאשמות בכישלון של SVB הן נשים? ציוץ שזכה ל־140 אלף צפיות ומאות שותפים העלה את הטענה הזאת כששיתף תמונה של מי שהן לכאורה ארבע חברות "ועדת ההשקעות" של הבנק. "לכבוד 'חודש ההיסטוריה של הנשים' בואו נחגוג את צוות ההשקעות של SVB שכולו מורכב מנשים", נכתב בו בסרקזם. "גיוון, הגינות והכלה (DEI) חשובים יותר מיכולת הפירעון (solvency)". במילים אחרות, הציוץ מאשים את הבנק בכך שכדי לעמוד בעקרונות הפוליטיקלי קורקט, וערכים ליברליים אחרים, הוא מינה לתפקיד קריטי רק נשים ואלה בתורן הובילו לכך שהבנק קרס. ומה הן העובדות? לפי בודקי העובדות של Newsweek, ב־SVB אין כלל ועדת השקעות. הוועדה הרלוונטית לעניין הקריסה היא ועדת ניהול סיכונים (risk committee), שמנתה שבעה חברים והייתה בעלת רוב גברי - ארבעה גברים ושלוש נשים. ומה לגבי התמונה ששולבה בציוץ? שלוש מתוך ארבע הנשים שנראות בה כלל לא קשורות לבנק, ומעולם לא עבדו בו. תמונתן, שבה הן נראות תחת הכותרת "ועדת ההשקעות", נלקחה מציוץ בטוויטר שנועד לקדם פאנל של נשים, שהופיע בתוכנית המשודרת ברשת CNBC.

אפשר להמציא את זה. האם יכול להיות שישנו קשר ישיר בין הקריסה של SVB לבין הקריסה המפורסמת של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, שנפילתו ב־2008 החלה את המשבר הפיננסי העולמי? "אי אפשר להמציא את זה", קבע פוסט באינסטגרם. "המנהל האדמיניסטרטיבי של בנק סיליקון ואלי היה סמנכ"ל הכספים של ליהמן ברדרס כשהוא קרס". הפוסט הפך לוויראלי, אבל האם הוא נכון? הטענה נוגעת לאדם בשם ג'וזף ג'נטייל (Joseph Gentile) והפוסט מציג את תמונתו כשמתחתיה התפקיד שלו: מנהל אדמיניסטרטיבי ב־SVB Securities. אלא שכפי שהראו בודקי העובדות של USA Today, החברה הזאת אינה קשורה ישירות לבנק סיליקון ואלי, אלא היא מעין "חברה אחות" שלה - לשתיהן יש "חברת אם" משותפת. ומה לגבי העבר של ג'נטייל בליהמן ברדרס? ראשית, הוא אכן עבד בליהמן במשך חצי שנה, אך לא כסמנכ"ל הכספים אלא בדרג נמוך יותר. ושנית, הוא עזב את הבנק בינואר 2007, יותר משנה וחצי לפני קריסתו.

שוטי הנבואה. ונסיים עם הפייק המטופש אבל כנראה הנפוץ מכולם, בהתחשב בכך שבודקי עובדות מארה"ב, הודו, ספרד וגרמניה התבקשו להפריך אותו. האם יכול להיות שהסדרה "משפחת סימפסון", לה מיוחסות שוב ושוב נבואות שהשתגשמו במציאות, חזתה גם את קריסת הבנק? בסרטון שהפך ויראלי נראה בארט סימפסון כשהוא מבצע מתיחה וגורם ללקוחות הסניף להאמין שלבנק לא נותר כסף. לפי הסרטון, שם הבנק שבו מבוצעת המתיחה הוא סיליקון ואלי, אך כפי שהראו למשל בודקי העובדות ב־Snopes, בגרסה המקורית, ששודרה ב־1995, שם הבנק הוא "הבנק הראשון של ספרינגפילד" (שם מתרחשת עלילת הסדרה). בגרסה המזויפת שונה שם הסניף בצורה לא מתוחכמת במיוחד, כך שהפרק יתכתב עם המציאות של 2023.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:

הבדיקה של ניוזוויק: האם ועדת ההשקעות של SVB הייתה מורכבת כולה מנשים?

הבדיקה של USA TODAY: פוסטים קושרים בצורה שגויה בין SVB לליהמן ברדרס

הבדיקה של Snopes: לא, הסימפסונים לא חזו את קריסת SVB