יו"ר קרן המטבע הבינלאומית: הסיכונים ליציבות הכלכלית בעולם גדלו

היו"ר קריסטאלינה ג'ורג'יבה פסימית לגבי עדכון תחזית הצמיחה העולמית בחודש הבא • צופה שכלכלת סין תהיה חשובה להמשך הצמיחה העולמי

שנגחאי / צילום: Shutterstock
שנגחאי / צילום: Shutterstock

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, ה-IMF, קריסטאלינה ג'ורג'יבה (Kristalina Georgieva) אמרה ביום ראשון שהסיכונים ליציבות הכלכלית בעולם גדלו וקראה להמשך עירנות מוגברת של קובעי המדיניות הכלכלית בעולם. זאת למרות שפעולות הכלכלות הגדולות והמתועשות הרגיעו את הלחץ בשווקים.

דבריה מגיעים לקראת עדכון התחזית הכלכלית העולמית של הקרן בחודש הבא. כאשר בחודש ינואר האחרון צפתה תחזית הקרן לצמיחה עולמי של 2.9% בלבד, פחות מהממוצע העולמי ההיסטורי העומד על 3.8%. העדכון בחודש הבא צפוי לתחתוך את תחזית זו לאור משבר הבנקים העולמי והמאבק המתמשך באינפלציה הדביקה.

יו"ר הקרן הדגישה וחזרה על תחזיתה ששנת 2023 תהיה שנה מאתגרת לכלכלה העולמית כשצמיחה העולמית מאטה לפחות מ-3%. זאת עקב המגפה העולמית שהשלכותיה ממשיכות להשפיע על הכלכלות בעולם, המלחמה באוקראינה וההידוק המוניטרי.

ג'ורג'יבה אמרה שקובעי המדיניות בעולם הגיבו בהחלטיות לסיכונים ליציבות הכלכלית לאור משבר הבנקים אך עדיין צריך להיות זהירים וקשובים לרחשי השוק, לדבריה.

יו"ר הקרן הביעה פסימיות כשאמרה בפורום על התפתחות הסין שגם אם תחזית חיובית עבור שנת 2024 הצמיחה בעולם תהיה נמוכה הממוצע ההיסטורי והצפי הכללי לצמיחה ישאר נמוך, כך לדבריה. התחזית הנוכחית, נזכיר, צופה שהצמיחה ב-2024 תהיה 3.1%.

"אם כן, אנו ממשיכים לנתח את ההתפתחויות מקרוב ולבדוק את ההשלכות הפוטנציאליות ליציבות ולתחזיות הכלכליות", אמרה. והוסיפה שהקרן הבינלאומית בוחנת מקרוב מדינות פגיעות במיוחד בעלי חוב והכנסות נמוכות.

יו"ר הקרן הזהירה בדבריה שמשברים גיאופוליטיים עולמיים יכולים לחלק את העולם לכלכלות יריבות שיציבו "חלוקה מסוכנת של העולם לבלוקים ותשאיר את העולם עני יותר ופחות בטוח".

ג'ורג'יבה מסרה שההתאוששות הכלכלית של סין עם תחזית צמיחה של 5.3% ב-2023, מציעה תקווה לכלכלה העולמית כאשר הצפי הוא שסין תתרום כמעט שליש מהצמיחה העולמית ב-2023. הקרן מעריכה שכל אחוז צמיחה בסין מוביל ל-0.3 אחוז צמיחה בשאר הכלכלות באסיה. אמרה ג'ורג'יבה.