העליון: בפירוק שיתוף במקרקעין מותר ורצוי לתת פסק דין כבר בישיבת קדם-משפט

העליון נדרש לראשונה להבהיר את היקף סמכויות בית המשפט לתת החלטה כבר בישיבת קדם-משפט ראשונה בהתאם לתקנה 63(ב)(16) לתקנות סדר הדין החדשות

פירוק שיתוף של שתי אחיות / אילוסטרציה: Shutterstock
פירוק שיתוף של שתי אחיות / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא ממשרד ברנע ג'פה לנדה

לאחרונה דן בית המשפט העליון בערעור שני על החלטה שנתן בית משפט לענייני משפחה בתובענה לפירוק שיתוף של שתי אחיות, שירשו בחלקים שווים זכויות בדירות מגורים בתל אביב וזכויות חכירה בלתי מהוונות בנכס מסחרי. במהלך הדיון התייחס בית המשפט לתקנות סדר הדין החדשות ולסמכות בית המשפט לתת החלטה כבר בישיבת קדם-משפט ראשונה.

עובדות המקרה: הערעור הוגש על-ידי אחת האחיות, לאחר שבית המשפט לענייני משפחה אישר את פירוק השיתוף כבר לאחר ישיבת קדם-המשפט הראשונה ועוד בטרם הוגשו תצהירים ונחקרו העדים מטעם הצדדים.

המבקשת טענה בין היתר כי נפגעה זכותה להליך הוגן, וכי בית המשפט לענייני משפחה נתן את החלטתו בניגוד לסדרי הדין, בטרם ניתנה למבקשת הזכות לחקור את המשיבה בחקירה נגדית. המחוזי דחה את ערעור המבקשת, לאחר שלא מצא ממש בטענה זו. המערערת החליטה להגיש ערעור נוסף, לבית המשפט העליון.

ההחלטה: בית המשפט דחה את הערעור, ובמהלך הדיון נדרש לראשונה להבהיר, באופן פרשני, את היקף הסמכויות של בית המשפט לתת החלטה כבר בישיבת קדם-משפט ראשונה בהתאם לתקנה 63(ב)(16) לתקנות סדר הדין החדשות.

העליון השווה בין לשון התקנות החדשות לקודמות, וקבע כי בנוסח החדש, לפיו רשאי בית המשפט לתת פסק דין: "אם מצא שכתב ההגנה אינו מגלה הגנה כלל", החמיר המחוקק את התנאים הצריכים להתקיים למתן פסק דין בישיבת קדם-המשפט, והציב משוכה גבוהה יותר מזו שהייתה קיימת ערב התקנות החדשות.

בכך יישם בית המשפט העליון את העקרונות שהוצבו בבסיס התקנות החדשות, אשר נועדו לייעל את הדיון, לחסוך במשאבים ולא לאפשר לנתבעים בעלי "הגנת סרק" להמשיך ולגרור את התובע בתביעה אשר סופה ידוע מראש, תוך המשך גרימת נזקים מיותרים. לא בכדי נאמר באופן מפורש כי "דוגמה אופיינית" למקרים בהם מתאים לתת פסק דין כבר בשלב קדם-המשפט היא בתיקי פירוק שיתוף במקרקעין.

פרשנות: בכך מעביר בית המשפט העליון מסר חד-משמעי ו"איתות" משמעותי לנתבעים בתביעות בפירוק שיתוף, ומבהיר, פעם נוספת וביתר שאת, כי הגנה מפני פירוק שיתוף גרידא, סביר שאינה מגלה הגנה כלל ודינה להידחות.

העליון מבקש להחיל את נורמות היעילות והאקטיביזם השיפוטי שחוקקו בתקנות החדשות, וקובע כי לא ייתן ידו לסחבת בדיונים בתביעות מסוג זה, או בכל מקום שבו יסברו בתי המשפט כי המשך הדיון מהווה בזבוז משאבים וניהול הליך סרק.

אך האם מדובר בסוף עידן הדיונים והגשת תביעות לפירוק שיתוף? לא בטוח, שכן בית המשפט הבהיר כי תביעות אשר נדרש להן בירור עובדתי, ואשר בירור זה לא ימצא פתרונו בקדם-המשפט, ימשיכו להתברר עד תום.

7367/22