ההודעה הדרמטית של קרטל OPEC+ שמטיסה את מחירי הנפט ב-6%

קרטל הנפט הבינלאומי OPEC+ הודיע כי יקצץ 1.1 מיליון חביות ביום • רק באוקטובר הוא כבר הפחית מהייצור 2 מיליון חביות ביום

הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton
הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton

בהודעה מפתיעה, ארגון המדינות המייצאות נפט OPEC+, שמאגד את היצואניות העולמיות העיקריות, הכריז על קיצוץ של 1.1 מיליון חביות ביום בייצור הנפט של חבריה. חיתוך זה מגיע לאחר הפחתה גדולה עוד יותר של 2 מיליון חביות ביום, שהוכרזה באוקטובר האחרון.

על פי הערכת רויטרס - מדובר יחד על 3.7% מכלל הביקוש העולמי לנפט. הפיחות בייצור צפוי להיכנס לתוקף בתחילת מאי, ולהימשך עד לסוף שנת 2023.

בשנתיים האחרונות מחירי הנפט היו תנודתיים במיוחד: הם צנחו לרמה שלילית בשיא הקורונה, זינקו אחריה ועלו עוד יותר לאחר הפלישה לאוקראינה בפברואר השנה שעברה. באמצע 2022, מחיר הנפט מסוג WTI הגיע לשיא של כ־120 דולר לחבית. מאז, הוא ירד משמעותית, ובכך הקל על משבר האנרגיה העולמי ממנו חששו במערב כתוצאה מהפלישה הרוסית והסנקציות שהוטלו עליה. במרץ 2023, המחירים ירדו לשפל של כ־67 דולר לחבית.

החיתוך העצמאי של רוסיה

בעקבות ירידות המחיר, שואפים באופ"ק פלוס לצמצם את ייצור הנפט כדי להפחית את ההיצע ובכך להעלות את המחירים מחדש לרווחתן של יצואניות הנפט - ועל חשבון הכלכלות צרכניות־הנפט במערב. ארה"ב הגיבה לקיצוץ ואמרה שהוא "לא מומלץ" (Unadvisable). לאחר ההודעה, מחירי הנפט שבו לעלות - וכעת הם עומדים על כמעט 80 דולר לחבית WTI. מדובר עדיין על מחיר נמוך ביחס לשיא, אבל גבוה משמעותית מזה שנרשם במהלך רוב 2019 - בין 50 ל־60 דולר.

ארגון אופ"ק מובל על ידי סעודיה, שהתחייבה לחלק הארי של הקיצוץ בייצור הנפט (כ־500,000 חביות). לאופ"ק יש ארגון רחב יותר בשם אופ"ק פלוס שכולל למשל את רוסיה. הקיצוץ הוכרז גם בשם מדינות שחברות באופ"ק פלוס, אך רוסיה אינה אחת מהן.

כפי שפרסמנו בגלובס, רוסיה קיצצה בעצמה את ייצור הנפט שלה בכ־5% בחודש פברואר. זאת בשל הפער הניכר שנוצר בין מחיר הנפט שהיא מייצרת למחיר הנפט העולמי, בעקבות הסנקציות שהוטלו עליה ו"מחיר המקסימום" של 60 דולר שהסכימו עליו במערב. מהלכים אלו הקשו על רוסיה למצוא לקוחות לנפט שלה במחיר ראוי, מה שהוביל אותה לקצץ את הייצור בשאיפה לדחוק את המחירים כלפי מעלה. כעת, הקיצוץ הרחב יותר של יצואניות הנפט צפוי לסייע לה במאמץ הזה. רוסיה התחייבה להמשיך את הקיצוץ בייצור לפחות עד סוף השנה. בקבוצת גולדמן סאקס מעריכים שהקיצוץ יביא לעלייה של כ־7% במחירי הנפט העולמיים, מה שיגביר את ההכנסות של סעודיה ויצואניות אחרות.

"הקיצוץ המפתיע של היום תואם את הדוקטרינה של אופ"ק פלוס לפעול מראש, כי הם יכולים לעשות זאת ללא הפסדים משמעותיים בנתח השוק שלהם", הם אומרים. מחירי הדלק בישראל מושפעים מאוד ממחירי הנפט העולמי, והחודש הם נשארו ללא שינוי למרות הפחתה של 10 אגורות בבלו על הדלק. עלייה נוספת של מחירי הנפט עלולה להביא לדילמה דומה גם בחודש הבא - האם להעלות את מחירי הדלק בניגוד להבטחות הבחירות, או לספוג עוד ירידה בהכנסות המדינה.