נתניהו חוזר בו מפיטורי שר הביטחון יואב גלנט: "המחלוקות נותרו מאחור"

בנאום שנשא לראשונה מאז התחילה ההסלמה הביטחונית, ראש הממשלה נתניהו הבהיר: שר הביטחון גלנט יישאר בתפקידו והמשמר הלאומי שיוקם לא יפעל בכפיפות לבן גביר • נתניהו תקף את הממשלה הקודמת והאשים אותה במצב הביטחוני. לפיד הגיב בחריפות: "במקום להאשים אחרים בצרות שגרמה הממשלה הקיצונית והכושלת בתולדות המדינה, הגיע הזמן שהוא ושריו יפסיקו להתבכיין וייקחו סוף סוף אחריות"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
רה''מ בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (ב') הצהרה בקריה בתל אביב. זו הפעם הראשונה מאז התחילה ההסלמה הביטחונית בה ראש הממשלה נאם לציבור. 

ברקע ההסלמה הביטחונית: הכלכלה הישראלית נכנסת לשבוע גורלי | ניתוח

"אזרחי ישראל, המדינה שלנו נמצאת תחת מתקפת טרור", אמר נתניהו. "מתקפת הטרור הזו לא התחילה עכשיו - בחג הפסח הקודם התרחשה פרובוקציה דומה בהר הבית. בשנה שעברה, תחת הממשלה הקודמת, מספר פיגועי הטרור הוכפל. הממשלה הקודמת חתמה על הסכם עם חיזבאללה, בו מסרה שטחי מדינה ומאגרי גז לאויב, מבלי לקבל שום תמורה. היא הבטיחה לנו שהסכם הכניעה הזה ירחיק את העימות עם ארגון הטרור, אבל כפי שהתרענו, ההפך הגמור קרה. ההתקפות רק גברו וההתרעה נפגעה", הוסיף. 

"בחודשים האחרונים אויבנו פירשו את הקריאות לסרבנות כחולשה בחוסן הלאומי שלנו. אויבנו שומעים וכותבים שהם מאמינים שיוכלו לנו. שאלתי אתמול את לפיד - כשאתה מצהיר שישראל קורסת, איך לדעתך זה מתקבל אצל אויבינו?", תקף נתניהו. "עכשיו זו האחריות שלי, אני פועל בתקיפות ובאחריות. נהדוף את הסכנות הללו ואנחנו נוכל לאויבנו".

במהלך הנאום הכריז נתניהו כי שר הביטחון יואב גלנט יישאר בתפקידו: "גם בימים האחרונים גלנט ואני עובדים יחד מסביב לשעון בכל החזיתות. היו מחלוקות קשות בינינו בכמה נושאים, אבל החלטתי להשאיר את המחלוקות מאחורינו. גלנט נשאר בתפקידו ונמשיך לעבוד יחד למען ביטחון אזרחי ישראל".

"אנחנו ערוכים לפעולות עוצמתיות בכל הגזרות ככל שיידרש. כל מחבל - דמו בראשו וידינו הארוכה תשיג אותו".

"איננו רוצים מערכה רחבה, אנחנו עושים הכל כדי למנוע אותה. אבל אם נידרש לה, אויבינו יפגשו את צה"ל ואת כוחות הביטחון במלוא עוצמתם", הצהיר נתניהו. 

לדברי ראש הממשלה, המשמר הלאומי לא יהיה תחת אחריותו של בן גביר, אלא תחת אחריותו של גוף ביטחוני. "בן גביר צדק ברצון שלו להקים משמר לאומי - זו לא תהיה מיליציה", אמר. כשנשאל בנוגע להשפעתו של בנו, יאיר, על תהליך קבלת ההחלטות, ענה ראש הממשלה כי "זה מגוחך, אגדה שאין לה שום ביסוס. בני הוא אדם עצמאי עם דעות משלו, יש לו אפס השפעה".

לפיד בתגובה: "ראש הממשלה מאבד שליטה אל מול פני האומה"

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, צייץ בטוויטר לאחר הנאום: "בשעה שאויבינו ממשיכים לגבות חיי אדם יקרים ודם אחינו ואחיותינו נשפך ברחובות, ראש הממשלה מאבד שליטה אל מול פני האומה. במקום לקיים מסיבות עיתונאים ולהאשים אחרים בצרות שגרמה הממשלה הקיצונית והכושלת בתולדות המדינה, הגיע הזמן שהוא ושריו יפסיקו להתבכיין וייקחו סוף סוף אחריות. ביטול פיטוריו החפוזים והשערורייתיים של שר הביטחון גלנט הם צעד נכון ואני מברך עליו, עכשיו תפסיקו כבר להתלונן ולכו לעבוד".

בתגובה על דבריו של נתניהו, אמר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שר הביטחון בממשלה הקודמת: "בבכיינות לא בונים מנהיגות".

גם ראש הממשלה לשעבר בנט הגיב: "נאום אנטי מנהיגותי מביש ומפצל. בדיוק הפוך ממה שישראל צריכה".

עשרות רקטות נורו לעבר ישראל מתחילת ההסלמה

מוקדם יותר היום מתה מפצעיה לוסי (לאה) די, שנפצעה אנוש בפיגוע סמוך לצומת חמרה ביום שישי האחרון, בו נרצחו בנותיה, רינה ומאיה די. בסך הכל, מתחילת ההסלמה, נורו לעבר ישראל שש רקטות מסוריה, עשרות רקטות מרצועת עזה ו-37 רקטות מלבנון.

כמו כן, במהלך היום התקיימה צעדה המונית מצומת תפוח למאחז הלא חוקי אביתר, בה השתתפו גם שרים וח"כים. משתתפים בצעדה קראו לעבר השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "אנחנו מפחדים לנסוע בכבישים. כל יום הורגים פה אנשים. לך הביתה, הגעת לעשות עלינו סיבוב".

שר הביטחון לשעבר ויו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, צייץ בטוויטר: "בהצהרה שמקיים היום ראש הממשלה צריך לעמוד לצידו שר הביטחון גלנט, ובאותה ההזדמנות עליו להודיע שפיטוריו ירדו מהפרק. מדינת ישראל נדרשת כעת להתמודד עם אתגרים ביטחוניים משמעותיים, היא צריכה גיבוי לאומי - היא חייבת חוסן לאומי. אסור שהפוליטיקה תגבר על ביטחון ישראל".