הנעליים של מייקל ג'ורדן נמכרו ב-2.2 מיליון דולר. איך הן הפכו ליקרות בעולם?

זוג נעלי "אייר ג'ורדן" של שחקן הכדורסל האגדי נמכרו במכירה פומבית בסכום הגבוה ביותר מעולם לנעלי ספורט • זו לא הפעם הראשונה שפרטי לבוש של ג'ורדן נמכרים בסכומי עתק

נעלי ''אייר ג'ורדן'' שמוצגות בסותבי'ס לפני המכירה הפומבית / צילום: Associated Press, Bebeto Matthews
נעלי ''אייר ג'ורדן'' שמוצגות בסותבי'ס לפני המכירה הפומבית / צילום: Associated Press, Bebeto Matthews

זוג נעלי "אייר ג'ורדן" שנעל שחקן הכדורסל האגדי מייקל ג'ורדן בגמר ה-NBA ב-1998 נמכרו ב-2.2 מיליון דולר במכירה פומבית, ובכך הפכו לזוג נעלי הספורט היקר ביותר בעולם. הנעליים, שנמכרו אתמול (ג') בבית המכירות הפומביות סותבי'ס בניו יורק, שברו את השיא שנקבע על ידי נעלי ספורט אחרות של ג'ורדן. ב-2021 סותבי'ס מכרה זוג נייקי מהשנה הראשונה שלו בליגה תמורת 1.472 מיליון דולר. 

זוג נעלי הספורט ננעלו במהלך המשחק השני של סדרת הגמר, בסולט לייק סיטי, שבו ניצחה קבוצת הכדורסל שיקגו בולס 93-88 לאחר שהפסידו במשחק הראשון. ג'ורדן קולע 37 נקודות במשחק והוביל את הקבוצה לניצחון לאליפות שלישית ברציפות. 

מייקל ג'ורדן / צילום: Associated Press, Thibault Camus
 מייקל ג'ורדן / צילום: Associated Press, Thibault Camus

הסדרה שהזניקה את האספנות לפריטי ג'ורדן

בפברואר חשף בית המכירות סותבי'ס בדובאי את מה שהרבה אספני נעליים מתייחסים אליו כאל הגביע הקדוש: "קולקציית השושלת", שישה זוגות נעלי ספורט שמייקל ג'ורדן נעל בשישה משחקי אליפות ה-NBA, כשקבוצת שיקגו בולס זכתה באליפויות בשנות ה־90. הקולקציה מורכבת משישה דגמים שונים של "אייר ג'ורדן", כולם בעיצוב מעצב הסניקרס הנודע של נייקי טינקר הטפילד: החל מהאייר ג'ורדן VI בשחור ואדום מ־1991 ועד האייר ג'ורדן XIV שיצא לשוק ב־1998. ג'ורדן חתם עם נייקי ב־1984 וממשיך לעבוד עם ענקית ביגוד הספורט עד היום.

בעל האוסף, שזהותו לא נחשפה, עשוי לגרוף רווח עצום ממכירתו. "אני חושב שהמחיר הסופי של מכירת האוסף יהיה 20 מיליון דולר, אולי 100 מיליון", אמר ג'ורדן גלר ל"וול סטריט ג'ורנל", אספן שפעם החזיק בשיא גינס לאוסף הסניקרס הגדול ביותר בעולם. "אין יותר נדיר מזה".

מאחורי ההערכה של ג'ורדן גלר עומד שוק מזכרות הספורט, שצמח מאוד בשנים האחרונות. במהלך מגיפת הקורונה, מציין גלר, אנשים רבים "פנו לאפיקי השקעה או בזבוז לא קונבנציונליים" לדבריו. בחלק מהמקרים, הם הוציאו מזומנים מיותרים על פריטי אספנות.

אבל השוק נגוע גם בטירוף יותר ספציפי לגבי ג'ורדן, שלדעת מומחים קשור לסדרה התיעודית מ־2020 "הריקוד האחרון". הסדרה מתעדת את העונה האחרונה של ג'ורדן עם הבולס (זוג נעליים מהמשחק האחרון כלול במכירה) והיא הציתה מחדש שגעון נוסטלגי לכל דבר הקשור למייקל ג'ורדן.

ערכם של פריט לבוש של ג'ורדן זינק בשוק המכירות הפומביות. ב־2021, סותבי'ס מכרה זוג נייקי מהשנה הראשונה שלו בליגה תמורת 1.472 מיליון דולר, ובכך שברה שיא קודם למחיר נעליו של ג'ורדן שנקבע שנה אחת קודם לכן. עוד ב־2021, חולצה מימיו באוניברסיטת צפון קרוליינה הצליחה לגרוף 1.38 מיליון דולר בבית המכירות Heritage Auctions בניו יורק. שנה אחר כך, מכרו בסותבי'ס חולצה שלבש ג'ורדן למשחק הפתיחה של אליפות ה־NBA ב־1998 תמורת 10.1 מיליון דולר.

לא במקרה, מוצעות ששת הזוגות הללו למכירה ב־2023, שנה שמעריציו מכנים "שנת ג'ורדן", בגלל מספר החולצה שלו. המכירה מתקיימת סמוך ליציאת הסרט "אייר" לאקרנים בתחילת אפריל. הסרט, בבימויו של בן אפלק, מגולל את סיפור ההסכם בין נייקי וג'ורדן - וכמעט בטוח שיציאתו רק תגביר את שגעון אספנות הסניקרס.