סכנת חדלות הפירעון: על הרשויות להשתמש בחוק כדי לתת מזור

גל ההתייקרויות, במקביל לעלייה בשיעורי הריבית והתייקרות המשכנתאות, מגביר את הסיכון לכניסת רבים למצב של חדלות פירעון

חדלות פירעון / אילוסטרציה: Shutterstock
חדלות פירעון / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותב הוא בעל משרד עו"ד פדר, מתמחה בתחום חדלות פירעון, פשיטות רגל ומשפט אזרחי מסחרי

בספטמבר 2019 נפל דבר בתחום חדלות הפירעון בישראל. בתאריך זה החליפה מדינת ישראל, לראשונה מזה כ־40 שנה, את החוק המרכזי שמשל בהליכים אלה עד לאותו יום: פקודת פשיטת הרגל. בכך בא הקץ לתהליך ארוך של גיבוש רפורמה בהליכים אלה, תהליך שארך מספר שנים, מהגייתו ועד להפיכתו לעובדה מוגמרת בספר החוקים.

בעקבות חובות של מיליונים: צו הקפאת הליכים לג'מבו סטוק
המשבר בשוק הדיור: היקף המשכנתאות נחתך ב-50% בתוך שנה  

דומה כי איש לא צפה ולא יכול היה לדעת עד כמה עיתוי כניסתו לתוקף של החוק יהיה דרמטי ומשמעותי נוכח המציאות אשר טפחה על פני האנושות כולה בחצי השנה שלאחר מכן ולימדה את כולנו עד כמה היא שברירית ונתונה לשינויים.

מציאות משתנה ובעייתית

נגיף הקורונה הכניס את השווקים העולמיים ואת הכלכלה הגלובלית למציאות משתנה ודרמטית, שינה את הרגלי הצריכה שלנו, את אופן קניית המצרכים, את סוג המצרכים שאנו קונים, את אופן ובעיקר עלויות השינוע של מצרכים אלה, את האופן בו מתבצעות עסקאות בחלל הגלובלי ועד כהנה וכהנה שינויים שניחתו על כולנו באבחת חרב חדה.

החוק החדש, שנכנס לתוקף כאמור שניות בודדות (במונחי היסטוריה) בטרם היווצרותו של הנגיף, שינה מוסכמות ומונחי יסוד בעולם חדלות הפירעון ואיפשר, בין היתר, להתמודד עם השינויים הכלכליים הדרמטיים, שהכלכלה הישראלית ממשיכה להרגיש גם בימים אלה.

השינוי המרכזי עליו ניתן להצביע עניינו בשמו של החוק. חלק משם החוק הוקדש לנושא "השיקום הכלכלי" של החייב (ה"יחיד") - נושא שלא מצאנו התייחסות אליו בפקודת פשיטת הרגל.

עניין שיקומו של היחיד והניסיון להחזירו לחברה, לאחר הליך חדלות הפירעון, משול לניסיונות השיקום שמבוצעים במסגרת הליכים פליליים. החברה מבינה ומפנימה שחלק מההתמודדות עם פשיעה (להבדיל, כמובן) אינה רק בדרך של הנחת העבריין מאחורי סורג ובריח - כי אם במתן כלים מתאימים, שיסייעו לו לשוב לחברה הנורמטיבית, כשהוא מצויד ביכולות ותובנות אשר יאפשרו לו שלא לסור לדרכו שהביאה אותו לבית הסוהר.

כך גם בהליכי חדלות הפירעון: החברה הבינה והפנימה שלפחות ביחס לחלק מהיחידים שנקלעים להליכים אלה יש חשיבות רבה ומשמעותית - מעבר להליך חדלות הפירעון עצמו - לעסוק בחינוכו ולימודו של היחיד התנהלות כלכלית אחראית מהי, כדי למנוע רצידיבזם כלכלי, ובכך להגביר את סיכויו של היחיד לחזור למערכת הכלכלית כגורם מתפקד, יצרני ואחראי.

במסגרת החוק ניתנו כלים לעניין זה, בין היתר היכולת לחייב את היחיד לבצע קורס התנהלות כלכלית אחראית, שתקנה לו, כאמור, כלים ויכולות שיאפשרו לו לנהל את חייו הכלכליים בצורה אחראית, נבונה, נטולת סיכונים מיותרים, ובעיקר תאפשר התנהלות צרכנית ומשפחתית נטולת גירעונות ומינופים מיותרים.

ההערכה היא שבשנת 2022 נפתחו כ־25,000 תיקי חדלות פירעון של יחידים ועסקים קטנים שהיקף חובותיהם הכולל הוא כ־20-25 מיליארד שקל. לפי ההערכות, בשנת 2023 תמשיך המגמה של עלייה בפתיחת תיקי חדלות פירעון בכ־5% עד 10%, לעומת 2022.

הסיכון מתגבר

גל ההתייקרויות הצרכניות שפוקד את המשק במקביל לעלייה החדה בשיעורי הריבית שגורמת להתייקרות המשכנתאות וההלוואות - שהן הוצאות שוטפות של מרבית משקי הבית - מגביר את הסיכון להגעת עוד אלפי יחידים ועסקים קטנים למצב של חדלות פירעון תזרימית.

החוק החדש יכול, וצריך, להביא לשיקום כלכלי של רבים מאלה, אשר איתרע גורלם ונקלעו, לעתים בעל-כורחם, למצב של חדלות פירעון, ולאפשר להם לשוב למערכת הכלכלית כגורם מתפקד, יצרני, ואחראי. צריך רק שהגורמים המוסמכים ידעו לעשות בחוק שימוש נכון.