עם דגלים ונרות: הפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית

כמדי שבוע ההפגנה המרכזית התקיימה ברחוב קפלן בתל אביב • במקביל התקיימו הפגנות בירושלים, בחיפה, בבאר שבע ובנתניה • בין הנואמים בקפלן: ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין • הורים שכולים הציגו מיצגי נרות ברחבי הארץ תחת הכותרת "במותם ציוו"

ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: אור אדר
ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: אור אדר

השבוע ה-16: הערב מתחדשות ההפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית. כמדי שבוע ההפגנה המרכזית תתקיים ברחוב קפלן בתל אביב. במקביל להפגנות בירושלים, חיפה, באר שבע, נתניה. החל מהשעה 16:30 יחסמו העליות מנתיבי איילון במחלף השלום והרחובות הסמוכים למקום ההפגנה. הערב יציינו בהפגנות את יום הזיכרון שיחול ביום שלישי השבוע בכך שבחלק מהמוקדים ינאמו נציגי המשפחות השכולות.

21:43

המשטרה מנעה ממספר מפגינים לחסום את איילון צפון אשר נחסם לסירוגין, וכעת נפתח לתנועה.

21:08

הנאומים בהפגנה ברחוב קפלן הסתיימו וצעדה יצאה לכיוון אבן גבירול.

מארגני המחאה מעריכים כי בהפגנה ברחוב קפלן השתתפו הערב כ-165 אלף מפגינים. לדבריהם ההערכה נסמכת על בדיקות מערכת עין הנץ ובהסתמך על דיווחי הטלווייזיה.

20:52

יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר אמר בנאום בקפלן:

"חבריי ואני בצה"ל, בשב"כ, במשטרה, התייצבנו מיידית ותמיד בכל מקום שנדרשנו. פעמים רבות סיכנו את חיינו. יש בינינו שלא שבו משדה הקרב, אחרים שנפצעו ויש שנושאים צלקות בנפשם.
כולנו עשינו את זה מתוך מסירות ואהבה עצומה למדינה שלנו. לא כל הממשלות ששלחו אותנו לסכן את חיינו היו ממשלות טובות, אולם רוב הזמן הרגשנו שאת המדינה מנהיגים אנשים, שגם אם לא תמיד קיבלו החלטות נכונות - טובת המדינה קודמת אצלם לטובתם האישית.
אולם מעולם לא כללה ממשלה בישראל הרכב כזה של גזענים, הומופובים, עבריינים לשעבר, מפיצי שקרים, מפיצי שנאה וקיטוב וגם 18 מנדטים של משתמטים מגיוס".

"אנחנו בתוך תקופה מבלבלת. תקופת ההשהייה. בבית הנשיא מתקיימות שיחות בין הקואליציה לאופוזיציה. לנו אנשי המחאה, אסור לאבד לרגע את המיקוד שלנו. לא נאפשר פשרה שתמסמס את יעדי המאבק ההיסטורי שלנו.
משום שאנחנו, הכוחות הליברלים מכל הספקטרום הפוליטי במדינת ישראל, נאבקים על משהו גדול בהרבה מעצירת המהפיכה המשטרית. אנחנו נאבקים על עתיד המדינה, על דמותה של המדינה בה יחיו ילדינו, נכדינו ונינינו".

קפלן, הערב / צילום: אמיר גולדשטיין
 קפלן, הערב / צילום: אמיר גולדשטיין

אחות שכולה: לא נשקוט כשהמנהיגים מפוררים את הערכים עליהם יונתן לחם ונפל

20:41

מיה צירקל, אחותו של יונתן צירקל שנפל בלבנון ב-1997 נאמה בקפלן:
"יונתן שירת כמפקד צוות בסיירת הנח"ל ונהרג ממטען צד, בדרכו של הצוות למארב, והוא בן 22. הוא היה בחור יפה תואר, פיקח, עקשן וערכי. גבר צעיר עם רעיונות גדולים, ואמונה פנימית חזקה".

היא הוסיפה, "הם הפקידו בידינו את ערך הרעות והערבות ההדדית. הם שירתו ולחמו ונפלו יחד, בלי קשר לעמדתם הפוליטית, אמונתם וזהותם. לא נשקוט כאשר מנהיגים שנבחרו להנהיג מפוררים את הישראליות שלנו. מפוררים את הערכים שעליהם יונתן לחם ונפל.
היום תורנו להגן על הסמל ועל המדינה, ולדאוג שהיא לא תאבד את דרכה.
האבל על הנופלים הוא פרטי אבל במותם ציוו לנו מורשת שהיא נחלת כולנו".

"יונתן היה גאה בכם, ובכל מי שנושא דגל כדי להאבק על המורשת שהוא הותיר. יונתן חסר לי כל יום, בקרב הזה אני מרגישה את כל כולו לצידי. עכשיו זה הקרב שלי. עכשיו זה הקרב שלנו".

לפיד: יבוא יום ותספרו לנכדים איך נלחמתם על המדינה לפני יום העצמאות

20:30

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד בהפגנה בהוד השרון:
"אם אתם לא הייתם יוצאים לרחובות, האסון כבר היה מתרחש. ישראל כבר לא היתה דמוקרטית. יבוא יום ואתם תספרו את זה לנכדים שלכם ולנינים שלכם. איך בשנת 2023 צעדתם ברחובות עטופים בדגל והצלתם את מדינת ישראל. איך לפני יום העצמאות נלחמתם על המדינה שלכם, נלחמתם וניצחתם".

יאיר לפיד בהפגנה בהוד השרון / צילום: אלעד גוטמן
 יאיר לפיד בהפגנה בהוד השרון / צילום: אלעד גוטמן

שורד שואה: אני רואה דמיון בין התקופה החשוכה לבין מה שקורה היום

20:24

בקפלן נאם ניצול השואה אברהם רוט בן ה-95. "אם מישהו כועס על החיבור שאני עושה בין שנות השלושים לבין מה שקורה אצלנו, אני מצהיר בזאת:
לי מותר לומר את זה. אני הייתי שם" פתח את נאומו. רוט היה בן 15 בשואה בהולנד ולמד בכיתה המקבילה של אנה פרנק.

"שרדתי את השואה האיומה על אדמת הולנד. שתי אחיותיי נרצחו וכך גם רבים מבני משפחתי וחבריי".

"היום כשאני מונה כמעט 95 שנים לחיי, אני רואה דמיון בין התקופה החשוכה ההיא לבין מה שקורה בימים אלה, כאן, על האדמה שלנו.
במו עיני ראיתי איך בהולנד הפכו דמוקרטיה ליברלית - לדיקטטורה".

"בימים אלה,
כשהערכים במדינה שלנו נרמסים ברגל גסה ומבהילה,
אני נזכר כיצד בגרמניה ראיתי איך מיעוט דורסני השתלט על המדינה ועל אמצעי התקשורת על ידי הפצת שקרים.
הייתי חבר מרכז במפלגת חירות, הליכוד בגלגולו הקודם, כשהיו בה רק 100 חברים ומנחם בגין עמד בראשה, ומה שהממשלה הזו עושה הורס את החזון שפעלנו לאורו".

"הזמן שלנו שורדי השואה הולך ואוזל,
בבקשה אל תתנו למדינה שהקמנו לגווע לצידנו".

הוד השרון, הערב / צילום: אבישי רייזנר
 הוד השרון, הערב / צילום: אבישי רייזנר

20:04

ההפגנה ברחוב קפלן החלה. עשרות אלפי מפגינים נושאים דגלי ישראל לאורך רחוב קפלן מאבן גבירול ועד מגדלי עזריאלי.

כמדי שבוע, הכרזת העצמאות מושמעת ומוקרנת על קיר בפינת הרחובות קפלן ודובנוב.

19:53

מאות משתתפים במיצג הנרות של המשפחות השכולות עכשיו בהפגנה המרכזית בקפלן. המשפחות מציגות את מיצג "במותם ציוו", לאחר שקראו בשבועות האחרונים לפוליטיקאים לא להגיע לבתי העלמין ביום הזכרון.

המיצג כולל דרך המוארת ב-5000 נרות זיכרון לד, לדבריהם "על מנת לזכור, להזכיר את המורשת ולהאיר את הדרך".

במקום עמדת הדלקת נרות זיכרון עבור הציבור הרחב. ברקע דגל ישראל עצום ממדים, והנפת כרזה של "במותם ציוו" בגודל 200 מ"ר.

''במותם ציוו''
 ''במותם ציוו''

הערב נציגי משפחות שכולות, החברים בקבוצת "במותם ציוו" ישאו דברים בבמות ציבוריות: בקפלן, ירושלים, חיפה, רעננה, כפר סבא, הרצליה, נהלל, כרכור, ראשון לציון הוד השרון, ראש פינה, באר שבע ועוד.

מפגינה בתל אביב
 מפגינה בתל אביב

18:15

החלו ההפגנות ברחובות, צומת הגומא, צומת כרכור וגשר גנות. ביקנעם צועדים לגשר אליקים.
ברחובות צועדים ילדים ונוער תחת הכותרת ״דור שלם דורש עתיד ורוד".

צעדת הנוער ברחובות / צילום: רובי יהב
 צעדת הנוער ברחובות / צילום: רובי יהב

בקפלן ינאמו הערב ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, שילה כץ, מנכ"לית הארגון היהודי NCJW לזכויות נשים, ומיה צירקל אחותו השכולה של סגן יונתן צריקל ז״ל שנפל בלבנון בשנת 1997. הזמר אושיק לוי ישיר את "יהונתן סע הביתה" שכתב יהונתן גפן.

בשעה 18:30 תצא הצעדה השבועית מכיכר הבימה לרחוב בקפלן. צעדות נוספות יצאו מהטיילת בתל אביב ומגבעתיים לרחוב קפלן. גם בחיפה, ירושלים ובאר שבע צפויות צעדות מחאה. בהפגנות לוקחות חלק משמר הנשים של "בונות אלטרנטיבה" והן יצעדו מוקדים רבים.

פעילי מחאה יקיימו היום החל מהשעה 18:30 פעילות הסברה בנוגע לחוקי המהפכה המשפטית במלונות לאורך חוף הים של תל אביב בהם שוהים חברי הפדרציות היהודיות שהגיעו לארץ לקונגרס הציוני. צעדת מחאה תצא גם מאזור המלונות למתחם ההפגנה בקפלן.