יום הזיכרון | סיקור שוטף

חגיגות עצמאות ברחבי הארץ; עשרות אלפים בהפגנה בקפלן

אירועי יום העצמאות הרשמיים מתקיימים הערב בהר הרצל בירושלים • מחוץ לטקס בירושלים מתקיימת הפגנה נגד המהפכה המשפטית • עשרות אלפים הגיעו לרחוב קפלן בתל אביב להפגנה נגד הרפורמה

רחוב קפלן בתל אביב הערב / צילום: אמיר גולדשטיין
רחוב קפלן בתל אביב הערב / צילום: אמיר גולדשטיין

22:00

טקס המשואות בהר הרצל הסתיים ללא הפרעות. חגיגות עצמאות מתקיימות ברחבי הארץ.

21:30

עשרות אלפי איש הגיעו לרחוב קפלן בתל אביב לאירוע מחאה שנערך לכבוד יום העצמאות נגד המהפכה המשפטית.

רחוב קפלן בתל אביב הערב / צילום: אמיר גולדשטיין
 רחוב קפלן בתל אביב הערב / צילום: אמיר גולדשטיין

19:40

המשטרה חזרה בה מאיסור על תושבי זיכרון יעקב להכניס דגלים והעתק של מגילת העצמאות למתחם חגיגות העצמאות בעיר טענה שמדובר ב"סממני מחאה". המשטרה חזרה בה  רק לאחר שהוגשה עתירה לבג"ץ ונקבע דיון דחוף.

העתירה הוגשה פרו בונו באמצעות צוות ממשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו. לתושבי זיכרון יעקב יתאפשר להכניס דגלי ישראל לאירועי יום העצמאות והם יוכלו לקיים תהלוכה שבה יישאו דגלים והעתק באורך 10 מטרים של מגילת העצמאות.

19:00

ישראל עוברת מיום הזיכרון ליום העצמאות ה-75 למדינה. יום הזיכרון יינעל בטקס בהר הרצל, ומיד לאחריו יחל טקס הדלקת המשואות. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הודיע כי לא יגיע. המארגנים חוששים לפעולות מחאה במהלך הטקס ונערכים לכך. מי שישיאו את 12 המשואות השנה הם השחקן והקומיקאי שלום אסייג, תא"ל במיל' אביגדור קהלני שלחם במלחמת ששת הימים ויום הכיפורים ומאמן הכדורסל דיוויד בלאט.

נוספים ידליקו משואות היזמית סיון יערי, יהודית נגוסה המנהלת מכינה קדם צבאית לנוער עם עבר בעייתי ומפקד יחידת דובדבן סא"ל ד' שידליק משואה עם כיסוי פנים. פרוטוקול הטקס מתייחס השנה לאפשרות של הפרעות. בטקס לא יאפשרו הפרעות, הנפת שלטים או שימוש באביזרי הפגנה ורעש.

הערב תתקיים מחאה ואירועים לכבוד יום העצמאות ברחוב קפלן סמוך לקריית הממשלה. האירוע צפוי להתחיל ב-20:15. המשטרה הודיעה כי בשל חסימות הכבישים ייתכנו עומסי תנועה גדולים ברחבי העיר. החל מהשעה 18:00 נחסמו העליות לתל אביב מנתיבי איילון במחלף השלום, רחוב קפלן והרחובות הסמוכים יחסמו.

למחרת יום העצמאות, ביום חמישי, צפויה הפגנה של תומכי המהפכה בירושלים. אירוע המחאה בקפלן מתקיים בסימן מגילת העצמאות ובמהלכו תוקרא המגילה על ידי דמויות מוכרות בהם שר הביטחון לשעבר משה יעלון, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, השחקנית חנה אזולאי הספרי ופרופ' יורם יובל.

12:17

רוב הטקסים התנהלו ללא הפרעה. בנימין נתניהו נאם בהר הרצל בירושלים: "אני חלק מכם, חלק ממשפחת השכול. אני מכיר את העצב והיגון, את הגאווה והגעגועים". עוד הוסיף ראש הממשלה, "יחד נעמוד כאחים - ונבטיח את עצמאותנו מדור לדור. יחד נעמוד כאחים, ונרכין ראשנו בהוקרה אין קץ לגבורת הנופלים, ולתעצומות הנפש של משפחותיהם".

שר ביטחון יואב גלנט נאם בבית העלמין קריית שאול בתל אביב: "גם ביום הקדוש הזה, אנו מקבלים הוכחה נוספת שאויבינו הקרובים והרחוקים לא חדלו מלנסות לפגוע בנו. ביום הקדוש הזה, אני שב ואומר לידידנו, וחוזר ומבהיר לאויבנו: עם שוחר שלום אנו, אך חרבנו אחוזה בידנו ואנו נכונים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, בכל חזית ובכל עת".

11:50

בן גביר אמר בנאומו בבית העלמין הצבאי בבאר שבע: "הלוחם אסיל סוועד היה בן 22 בלבד, כאשר נהרג, עת הגיע מחבל בן עוולה שביקש לדקור לוחמים, למחסום שועפט במזרח ירושלים. אסיל ז"ל, הוא לוחם מג"ב האחרון שנפל בפעילות מבצעית. הוא היה שומר ירושלים, התעקש לחתום בשירות קבע והיה אמור לחזור הביתה באותו סוף שבוע מר ונמהר.

אך גם משפחתו, משפחת סוועד היקרה שהכרתי אותם במהלך הלוויה שלו, הפכה להיות חלק מאותן משפחות רבות, ששומעות את הדפיקה על דלת ביתן, אותה דפיקה מבשרת רעות שלאחריה באה צעקה ושנים ארוכות של בכי וכאב. דפיקה שהפכה להיות חלק מהסיפור הישראלי והמציאות שלנו לאורך כל ההיסטוריה.

"הסיפור הזה משותף לכולנו, לחילוניים, לדתיים, למשפחות מהעיר מהכפר מהדרום והצפון, מההתיישבות אל הקיבוץ, ביישובים הדרוזים, הצ'רקסים והבדואים. הסיפור של כולנו נראה לא פעם כסיפור, עצוב קשה ומייאש".

11:25

החלו הטקסים בבתי העלמין הצבאיים. בבאר שבע צפיפות ואבטחה מחמירה. השר איתמר בן גביר הגיע לנאום למרות בקשות של משפחות שכולות. נאומו של בן גביר הופרע בצעקות בני משפחה, קודם לכן נרשמו דחיפות בין משפחות שכולות. קריאות "בושה בושה" לבן גביר נשמעו במהלך נאומו.

בהר הרצל, בן משפחה שכולה שהגיע עם חולצה עליה הכיתוב "אחים לנשק" לא הורשה להיכנס.

בעוספיא מתקיימת מחאה שקטה. משפחות דרוזיות הגיעו עם חולצות עליהן נכתב "חוק קמיניץ הפך אותנו לעבריינים". השרה גילה גמליאל שהגיעה למקום נאלצה לעזוב.

קריאות גם נגד שרת התחבורה מירי רגב בנאומה בבית העלמין בחולון.

10:30

פיגוע ירי במועצה האזורית בנימין. אדם אחד נפצע קל לאחר שנורה על ידי מחבל ליד צומת המשטרה הבריטית, סך הכל דקות ספורות לפני תחילת הטקס המרכזי בישוב.

הפצוע פונה לבית החולים וכוחות הביטחון פתחו במרדף אחר המחבל.

מראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, נמסר: "שום טרור לא יעצור אותנו. הטקס יתחיל כרגיל. ההתיישבות ממשיכה בדרכה הגיבורה והציונית לגאולת הארץ. באויב יש להילחם עד חרמה".

09:50 

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה יתקיימו היום (ג') כשברקע התנגדות משפחות שכולות רבות להשתתפות פוליטיקאים בטקסים בבתי העלמין הצבאיים. מדינת ישראל מתייחדת עם זכר 24,213 הנופלים והנרצחים. ב-11:00 תישמע צפירה של שתי דקות. אחריה יחל הטקס המרכזי בהר הרצל והטקסים ב-52 בתי עלמין הצבאיים ברחבי הארץ.

בבאר שבע נערכים להגעתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר חרף התנגדות חלק מהמשפחות השכולות. החל מהשעה 08:30 יוקראו שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל ובשעה 13:00 יתקיים טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה.

בעקבות בקשת המשפחות השכולות, חלק מהשרים הודיעו שלא ישתתפו בטקסים אליהם שובצו בבתי העלמין. בהם השרה גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף מיהדות התורה וסגן השר יעקב טסלר. חלק מהמשפחות השכולות הודיעו שלא ישתתפו בטקסים בשל השתתפותם של הפוליטיקאים בטקסים.

גולדקנופף פרסם מכתב בו כתב כי "עז היה חפצי להגיע, לכבד את זכר הנופלים הי"ד, לומר פרק תהילים לעילוי נשמתם. אולם נוכחתי לדעת שלצד משפחות שכולות שחפצו בהגעתי כנציג מטעם הממשלה, ישנן משפחות שהדבר עשוי לגרום להן לאי נוחות. אין הדבר נכון, אך אני מעדיף שלא לפגוע ברגשותיהן. איני מעוניין לשמש חלילה עילה לשיבוש סדר יום כה מיוחד ובעל משמעות".

דיסטל אטבריאן כתבה "בקשתם היא צווי עבורי. ‏לא אצער אף הורה או אח או בן ששייכים למשפחת השכול". עוד הוסיפה כי "העובדה שאדם כמוני כבר לא יכול להגיע לבית העלמין ביום הזיכרון היא עדות נוספת לפוליטיזציה של הכול".

מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתכנן להשתתף בטקס בבית העלמין בבאר שבע. במקום הוקם אוהל אבטחה וגדרות כדי להיערך להגעתו של בן גביר ומחשש לפעולות מחאה בזמן נאומו.

במקביל, במשרד הביטחון נערכים למחאות בטקסים בבתי העלמין. השוטרים הונחו שלא להתעמת עם משפחות שכולות שיפריעו לנציגי הממשלה לנאום. בהנחייה שפורסמה על ידי משרד הביטחון הונחו המשתתפים שלא להתערב בפעולות מחאה כדי לא לפגוע ב"מעמד הלאומי והרגיש" ולדווח למשטרה ולאבטחה על כל אירוע חריג.

נשיא המדינה בוז'י הרצוג אמר אמש (ב') בטקס ברחבת הכותל "הצפירה השנה, קריאת הצופן הישראלית כל כך, היא קריאת השכמה לכולנו". עוד הוסיף "בתי העלמין הצבאיים משקפים לנו היטב כי גיבורינו הנופלים לאורך השנים מסרו את נפשם מתוך דבקות בהכרח הקיומי העמוק - לבנות יחד, בשותפות, עוד ועוד קומות בביתנו הישראלי. עלינו לעשות הכל כדי לשמור על הבית המשותף הזה.