נחשפו פרטי התוכנית לגיל הרך: סבסוד מלא במעונות המפוקחים והטבות מס להורים

ראש הממשלה, שר האוצר ושר החינוך מציגים היום את תוכנית חוק חינוך חינם לגילאי 0-3 • נתניהו: "ההכנסה נטו למשפחות בישראל בהן שני ההורים עובדים תגדל עד 940 שקל לחודש" • סמוטריץ': "נשקיע במקביל משאבים לשיפור איכות המענה החינוכי במסגרות ולשיפור תנאי המטפלות" • קיש: "כל מטפלת שתצא לקורס תקבל מענק של 2,500 שקל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות משרד ראש הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות משרד ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציגים הערב (א') את תוכנית הממשלה לסבסוד המעונות לגיל הרך. הבטחת הבחירות המרכזית של נתניהו הייתה חוק חינוך חינם לגילאי 0-3.

ראש הממשלה נתניהו הציג את התוכנית: "שמעתי זעקת אמת מהורים שאומרים שהם צריכים להוציא 20-30 אלף שקל לשנה לכל ילד במעונות. לפעמים הנטל כה גדול עד שכמה מההורים אמרו לי שאחד מהם צריך להישאר בבית. אנחנו נאפשר לכל משפחה לשלוח את הילד שלה למעון מפוקח. היום השלב הראשון של התוכנית יוצא לדרך, החל ב-1 בינואר 2024 ההכנסה נטו למרבית המשפחות בישראל בהן שני ההורים עובדים תגדל עד 940 שקל לחודש".

נתניהו אמר שההטבות יינתנו עבור כל ילד בגילאי 0-3: "זה אומר שאם נולד לכם ילד, אתם מקבלים בשלוש השנים הקרובות בערך 30 אלף שקל עבור אותו ילד. ילדים שנמצאים במעונות מפוקחים (ויצ"ו ונעמ"ת - א"ד) עם הטבות מיסוי יקבלו כבר עכשיו מיידית סבסוד מלא. כרגע יש סבסוד חלקי במעונות, אנחנו פוטרים את התשלום הזה על ידי הטבות המס שאנחנו נותנים. כיום יש כ-120 אלף ילדים כאלה במעונות ועד סוף השנה נגיע ל-160 אלף ילדים וזה יכסה כ-30% מאוכלוסיית הילדים בגילאי 0-3".

"במקביל, נשקיע כבר בשלב הראשון יותר מ-2 מיליארד שקל כדי לבנות עוד מעונות מפוקחים. היעד שלנו בתוכנית החומש הוא להגדיל דרמטית את מספר המעונות המפוקחים כדי שיהיה מקום לכל זוג שירצה לשלוח את ילדיו למעון מפוקח. נגיע למצב שבעצם מגיל 0-6 החינוך הוא חינם, אחרי שבממשלות קודמות העברנו חינוך חינם מגיל 3-6", הוסיף נתניהו.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הרחיב על פרטי התוכנית: "אנחנו מקבלים החלטה שנותנת מענה ישיר ליוקר המחייה להורים באמצעות מתן נקודות זיכוי ומס הכנסה שלילי, וזאת בנוסף להגדלת הסבסוד והתקינה של מעונות היום המפוקחים. נשקיע במקביל משאבים לשיפור איכות המענה החינוכי במסגרות. בין הצעדים שתעניק התוכנית למסגרות המפוקחות ולשיפור תנאי המטפלות, החלטנו על העלאת הסבסוד הממוצע לפעוט במערכת הסמל לכ-1,700 שקל בחודש, מענק התמדה למטפלות, העלאת התעריף המפוקח, יישום המלצות ועדת המחירים, שינוי שעות הפעילות לשיפור תנאי העסקת המטפלות בהשוואה לגנים בגילאי 3-6, עיבוי המערך הפדגוגי במשרד החינוך בסך של 200 מיליון שקל שינותבו להקצאת תקני פיקוח, תקצוב הדרכה והרחבת ההכשרות למטפלות".

סמוטריץ הוסיף: "אנחנו מעבירים בקרוב תקציב מדינה אחראי וחוק הסדרים עם רפורמות רבות שיסייעו עוד להפחתת יוקר המחיה. לבעיית עומק במשך עשרים שנה אין פיתרון קסם ביום אחד וגם לא בארבעה חודשים ולכן צריך לבצע שורה של צעדים ולהתמיד בהם. בגלל שהתקשורת נמצאת באמצע קמפיין חסר מעצורים ושקרי נגד הממשלה סביב הרפורמה המשפטית היא מנסה להעלים את העשייה שלנו ולטעון שלא נעשה דבר אבל הציבור חכם יותר והוא רואה בתלוש את הכסף שנכנס לו נטו בזכות נקודות הזיכוי ובתחנת הדלק את המחיר למרות העלייה בכל העולם".

שר החינוך יואב קיש הוסיף: "נקפיץ את המעונות המפוקחים ברמה הפדגוגית. עשר שעות חודשיות ימומנו להכשרת המטפלות בתוך המעון. זה חלק מהתקציב. אנחנו מרחיבים את מערך ההכשרה והדרכה למטפלות, וזה לא יהיה רק במעונות המפוקחים. כל מטפלת, גם מגנים פרטיים, שתצא לקורס, תקבל מענק של 2,500 שקל. זאת בנוסף להעלאת שכר המטפלות".