התאזרו בסבלנות והרבה ממנה: כך נראה "מרתון הדרכונים" בשטח

התורים מחוץ לארבע הלשכות הגדולות של רשות האוכלוסין, בתל אביב, בבאר שבע, בחיפה ובירושלים, מתארכים - ושר הפנים משה ארבל כבר הודיע במכתב פומבי כי משרדו מודע לעומסים ופועל על מנת להקל כמה שאפשר • עידן ארץ יצא לבדוק עד כמה המצב עמוס ומי האנשים שממתינים שעות כדי לקבל דרכון בהקדם

התור ללשכת האוכלוסין בתל אביב, היום / צילום: כדיה לוי
התור ללשכת האוכלוסין בתל אביב, היום / צילום: כדיה לוי

"במשך החודש הקרוב צפויים להגיע המונים ללשכות שבהן מתקיים 'מרתון דרכון'. צפויים להיות תורים ארוכים, עומסים, לחץ, והרבה זמן המתנה. אנו מודעים לכך, ופועלים להקל כמה שאפשר", כך פרסם הבוקר (א') שר הפנים משה ארבל במכתב פומבי. ואכן, היוזמה לפתיחת 4 הלשכות הגדולות של רשות האוכלוסין (ת"א, ב"ש, חיפה, י-ם) ללא קביעת תור מראש יוצרת תורים נרחבים ולחץ של אזרחי ישראל שבאים לחדש או להנפיק דרכון.

המלחמות, הדינמיקות והמיליארדים שנעלמים ברגע: צוללים לתקציב המדינה 
אימפריית המיליארדים של האחים ורטהיים שוב תוססת | ניתוח 
המחקר שבדק: איך ממנים נשיאי בתי משפט בעולם הדמוקרטי? | בלעדי

רק כדי להשיג מספר, יש צורך לעמוד בתור במשך מספר שעות. בתל אביב, התור מתפתל מסביב לרחבת הכניסה לשרונה, מול קרית הממשלה בתל אביב. לאחר מכן הוא נכנס פנימה, צפוף בהרבה, ובסופו מקבלים את המספר המיוחל לתור ללשכת האוכלוסין עצמה. לאחר מכן, מבטיחים ברשות האוכלוסין, נוכל לצאת ולאכול בסביבה, וחצי שעה לפני הגעת התור בפועל - נגיע ללשכת האוכלוסין בתוך המגדל בה נזין את הפרטים - ומספר שבועות לאחר מכן נקבל את הדרכון בפועל.

חום הצהריים מביא את כולם לחוסר נוחות, גם את מי שהגיע בבוקר ועדיין ממתין. שמשון שעמד בתור אומר "אמרו לי שאין תור... אם הייתי יודע שזה נראה ככה הייתי מגיע ביום אחר". גם מרב מספרת: "המשפחה שלנו צריכה להוציא דרכון גרמני, אבל מספיק שלאחד הדרכון לא בתוקף, וזה חוסם את כולם. יש לי תור לעוד כמה חודשים בחיפה, אבל זה ידרוש לשלם הכל מההתחלה לעורך דין". יזמים החלו למכור מים, סודה ונקניקיות לבאי התור, אך זמן קצר לאחר מכן הסדרנים של רשות האוכלוסין הצטרפו למאמץ וחילקו בקבוקי מים בחינם לעומדים בחום התל-אביבי.

משפחת שורפי מחכה לטוס לחו''ל, ולא יכולה בגלל שצריך להוציא דרכון לילדים / צילום: עידן ארץ
 משפחת שורפי מחכה לטוס לחו''ל, ולא יכולה בגלל שצריך להוציא דרכון לילדים / צילום: עידן ארץ

צריכים דרכון דחוף? תצטרכו להקריב יום עבודה

מטרת 'מרתון הדרכונים' הוא להתגבר על התורים הארוכים שמלווים את ישראל כבר למעלה משנה. עוד מפברואר 2022, התורים הקרובים ביותר באינטרנט לנפקת וחידוש דרכון היו לחודשים רבים קדימה, ובחודשים האחרונים המצב הגיע לכדי אבסורד - ברוב הלשכות לא היו תורים כלל, ואלו שהיו, במקומות רחוקים יחסית בארץ - היו רלוונטיים לעוד חצי שנה ממועד הקביעה. זה הוביל לכך שמי שנדרש להוציא דרכון אפילו בצורה דחופה לא מסוגל לעשות זאת כלל. למרות גיוס עובדים נוספים (תהליך שארך בעצמו כשנה) התורים לא התקצרו.

גם אדר ולוי מ''ידידים'' מחלקים מים לעוברים ושבים בתור ללשכת האוכלוסין / צילום: עידן ארץ
 גם אדר ולוי מ''ידידים'' מחלקים מים לעוברים ושבים בתור ללשכת האוכלוסין / צילום: עידן ארץ

זה הוביל את שר הפנים החדש משה ארבל (ש"ס) ומנכ"ל רשות האוכלוסין החדש אייל סיסו להכריז לפני שבועיים על פתיחת "מרתון דרכונים" ב-4 הלשכות הגדולות בישראל, שיאפשר להוציא דרכון למי שנדרש לעשות זאת באופן דחוף, ומוכן להקריב יום עבודה שלם לצורך כך.

כדי לתגבר את הלשכות במספיק עובדים לצורך המבצע, השר ארבל החליט להאריך את תוקפן של 11,000 אשרות של עובדים זרים, ולהשתמש בעובדי האשרות כדי לתגבר את הנפקת הדרכונים. הדבר נובע מכך שרק עובדי רשות האוכלוסין רשאים לטפל בדרכונים, מה שמקשה על גיוס עובדים ממקומות אחרים. בנוסף, גם מתקן האכיפה בבני ברק (אלבר) המשמש כיום לאשרות עובדים זרים ישמש להנפקת דרכונים - עם קביעת תור מראש.

התור ללשכת האוכלוסין בתל אביב, היום / צילום: עידן ארץ
 התור ללשכת האוכלוסין בתל אביב, היום / צילום: עידן ארץ

השר ארבל: "פעולה אחת מיני רבות, לא פתרון"

לפני שבועיים השר ארבל אמר ש"אני מקווה ומאמין שנגיע ליולי-אוגוסט ונפחית באופן דרמטי את המשבר. הגיע הזמן לחולל שינוי ואני בטוח שיחד עם ההירתמות והמקצועיות של העובדים, השינוי יתבצע". עם זאת, הוא מדגיש "לא מדובר בפתרון המשבר. זו פעולה אחת מיני רבות. נמדוד את עצמנו ברמת התפוקה המלאה של הלשכות, ונשתמש בזה להפקת לקחים משמעותית בהמשך הדרך".

בינתיים, אנשים מריעים ומוחאים כפיים כשהם מגיעים לסוף התור וזוכים לקחת מספר, בדרך להמתנה נוספת. בסוף היום, מאות האנשים כאן מקווים, הם יסיימו את התהליך הבירוקרטי ויוכלו להמתין להגעת הדרכון בעוד שבועות ספורים. המטרה, עבור רבים, היא להספיק ולהנפיק דרכון לפני חופשת הקיץ. במכתבו, השר ארבל מכיר בכך באופן מפורש: "חשוב לנו, שכל מי שרוצה לטוס בחופשת הקיץ ואין לו דרכון בתוקף - יספיק להנפיק".

חבר של כותב שורות אלו תזמן בלשכה בירושלים 3 שעות מההתחלה ועד הסוף. נכון למועד הכתיבה, עברו כבר כשעתיים ועוד אין מספר לתור ללשכה עצמה.