הייטק | דעה

משבר ההייטק: אמון המועסקים הוא שיאפשר לחברות לשרוד

ענף ההייטק עובר ממשבר למשבר, ממסיבות ענק להדממה, ויש לכך השלכות דרמטיות על תפיסות האמון של המועסקים בחברות

מבר ההייטק: מנתונים מרשימים ומסיבות ענק לנתונים מדאיגים על פיטורי עובדים / צילום: Shutterstock
מבר ההייטק: מנתונים מרשימים ומסיבות ענק לנתונים מדאיגים על פיטורי עובדים / צילום: Shutterstock

ד"ר טלי תאני-הררי היא ראש החוג לתואר שני, בית הספר למינהל עסקים, המרכז האקדמי פרס

ענף ההייטק עובר טלטלות רבות בתקופה האחרונה, משבר רודף משבר. תוך תקופה קצרה, הענף עבר מנתונים מרשימים של גיוסי כספים, גיוסי טאלנטים ומסיבות ענק לנתונים מדאיגים על פיטורי עובדים וקשיים משמעותיים בגיוס כספים. נראה כי מוסיקת הרקע של המסיבות הגדולות של ענף ההייטק כבר כמעט ולא נשמעת, החברות עברו למצב הדממה עד שהמשבר יעבור, עד שתחזור הוודאות לענף.

האם אפשר לשלם שעות נוספות באופן גלובלי?
אינטל צפויה לצאת לגל פיטורים נוסף, גם בישראל  

חברות רבות מבינות היום שכדי לשרוד את המשבר הנוכחי צריך לעשות שינויים משמעותיים. הנהלות בוחנות את הדרך להתאים את החברה למציאות המשתנה: בישיבות ההנהלה מדברים על גמישות, חדשנות, התאמה לשינויים.

סחרור של ראוותנות

אולם, רגע לפני שמחליטים על האופן בו מתמודדים עם המשבר הנוכחי, כדאי לחשוב על מה שהיה בענף עד לבואו של המשבר. חברות הייטק רבות נכנסו לסחרור של גיוס טאלנטים ולצורך כך הפעילו את כל התותחים הכבדים, תוך שהתותחים יורים לכל הכיוונים. המסיבות הגדולות הן רק קצה הקרחון של השקעות כספיות גדולות מאוד בכל מיני טקטיקות המנסות למשוך את העובדים והמנהלים הטובים ביותר אל החברה. אולם, המציאות מורכבת יותר ממסיבות גדולות וארוחות מפנקות ובסופו של דבר הרף הגבוה לא תמיד הצליח לשמר את העובדים והמנהלים הטובים בחברה.

התהליך, שרבים מאוד כינו אותו "האבטלה השקטה", היה במידה רבה תהליך של "אכזבה שקטה". עובדים ומנהלים מצוינים שהגיעו לחברות שהשקיעו סכומי עתק בלגייס אותם, לעיתים קרובות התאכזבו ובסופו של דבר בחרו להמשיך לחברה אחרת שהעמידה רף גבוה יותר.

המטוטלת עברה בחודשים האחרונים לקיצוניות השנייה, במקום להילחם על טאלנטים, חברות היי טק רבות נכנסו להדממה. במקום להשקיע תקציבי ענק - חוסכים עכשיו. חוקי המשחק השתנו: מפטרים יותר, מגייסים פחות ובעיקר אין הרבה כסף אז כולם חוסכים.

השינויים הדרמטיים הללו אינם טובים לארגונים, לא פנימה ולא החוצה. הפזרנות הלא מפוקסת בתקופה שלפני המשבר והחסכנות הלא מאוזנת מאז פרוץ המשבר מזיקים לתפיסת האמון של המועסקים הקיימים והפוטנציאליים. אמון בונים לאורך זמן, אמון מתחזקים בזמן משבר, אמון הוא זה שיצליח לשמור על החוסן והשרידות של הארגון לאורך זמן.

היכולת של חברת הייטק לשמור על תפיסת האמון של המועסקים הקיימים והפוטנציאליים בחברה בזמן משבר קריטית לשרידותה של החברה. אסטרטגיית מיתוג מעסיק אותנטית, ממוקדת ומאוזנת צריכה להוות את העוגן והמצפן. אסטרטגיה כזו אינה מחייבת תקציבי ענק, להיפך, אסטרטגיה כזו לעיתים חסכונית יותר משימוש בגימיקים גדולים ויקרים שאינם מתגבשים יחד.

התאמת אסטרטגיה

הבשורה הטובה היא שאסטרטגית מיתוג מעסיק מפוקסת תעזור לחברות להתמודד טוב יותר עם המשבר הנוכחי. הבשורה הפחות טובה היא שעם סיומו של המשבר הנוכחי, יפרוץ כנראה משבר אחר, משבר שיחייב את הארגון לחשיבה מחדש. אולם, ארגונים בעלי אסטרטגית מיתוג מעסיק ברורה ומפוקסת יוכלו לעשות שינויים קלים להתאמת האסטרטגיה למשבר החדש תוך שמירה על המיקוד של האסטרטגיה וכך להצליח לשמור על האמון לו זקוקים כל כך דווקא בעתות משבר.