חברת הספאק הראשונה והיחידה שהונפקה בת"א מתקרבת לדד־ליין שלה

איי ספאק 1, בה שותפים רוני בירם, גיל דויטש וירון בלוך, עלולה להידרש להחזיר את הכסף למשקיעים, אם לא תשלים את מיזוג חברת הבשר בלדי עד אמצע אוגוסט

יו''ר ומייסד איי-ספאק, ירון בלוך / צילום: הדר דולן
יו''ר ומייסד איי-ספאק, ירון בלוך / צילום: הדר דולן

חברת ה־SPAC הראשונה והיחידה שהנפיקה עד כה בבורסה בתל אביב, איי ספאק 1 , מתקרבת למועד הדד־ליין שלה וטרם השלימה את הרכישה שהיא אמורה לבצע. חברות SPAC הן חברות שאין להן פעילות והן מונפקות ומגייסות כסף מהציבור, במטרה למצוא ולמזג לתוכן חברה קיימת בתוך שנתיים. אם לא הצליחו - הן מחזירות את הכסף למשקיעים.

עבריינים השתלטו על מכרזי מדינה במיליארדי שקלים מקופת האוצר 
איך הפכו הבנקים הישראליים לרווחיים ביותר בעולם  

גיוסי הון בידי חברות SPAC היו תופעה בולטת בוול סטריט בתקופה שלאחר פרוץ מגפת הקורונה. החל מאמצע 2020 ועד סוף הרבעון הראשון של 2021, מאות חברות SPAC גייסו סכומי עתק ממשקיעים, שחיפשו אפיקי השקעה שיניבו להם תשואות גבוהות בעולם של ריבית אפסית.

אלא שבהמשך, על רקע עליית הריבית, דעכה התופעה במהירות, בד בבד עם יציאת האוויר מבועת ההייטק בשווקים, אכזבה מהתוצאות הפיננסיות שהציגו החברות, והרגולציה שהחלה לבחון לעומק את התופעה.

איי ספאק 1 הונפקה בת"א באוגוסט 2021 על ידי קבוצה של יזמי שוק הון - גיל דויטש, רוני בירם, אמיר אפרתי וירון בלוך. החברה גייסה 400 מיליון שקל בהתאם לתנאים שהוגדרו על ידי רשות ני"ע להנפקות SPAC בבורסה המקומית, מסכום זה יזמי ה־SPAC הזרימו 10%. את החברה מנהל ליאור אוסיוביץ' והיו"ר שלה הוא בלוך.

איי ספאק נדרשת להשלים רכישת חברה עד ה־19 באוגוסט 2023, עוד שלושה חודשים, אך בתנאים מסוימים היא תוכל לבקש להאריך את התקופה להשלמת העסקה בשישה חודשים נוספים.

בתחילת ספטמבר 2022 התקשרה החברה במזכר הבנות בלתי מחייב לרכישת הבעלות בחברת המזון בלדי מידי ארז דהבני, לפי שווי מצרפי של 1.1 מיליארד שקל לבלדי אחרי המיזוג (דהבני אמור להחזיק 64% ממניות החברה הממוזגת). אולם למרות התקופה שחלפה מאז, לא נחתם עד היום הסכם סופי ומחייב בין הצדדים, והחברות האריכו את תוקף מזכר ההבנות ותקופת הבלעדיות כבר כמה פעמים, כשנכון להיום הוא בתוקף עד ה־15 ביוני. לפי הערכות בשוק, המו"מ מתקדם ובקרוב יפורסם תשקיף לקראת המיזוג.

הערת "עסק חי" ואיום בפירוק

בלדי, חברת המטרה של איי ספאק, החלה את דרכה כאטליז בשוק הכרמל בשנת 1916 ולפי איי ספאק, החברה היא "בעלת ותק רב בשוק המזון בישראל, העוסקת בעיקר ביבוא, ייצור ושיווק של מוצרי בשר ומוצרי מזון נוספים, המשווקים בפריסה ארצית".

השבוע פרסמה איי ספאק את הדוחות הכספיים לסיכום הרבעון הראשון של 2023, אליו צורפה הערת "עסק חי" על רקע אי השלמת העסקה עד כה. רואי החשבון שלה מציינים כי "ככל שלא תבצע עסקה ראשונית בתוך תקופה מוגדרת, החברה תהיה מחויבת לפדות את כלל המניות ולפעול לפירוקה".

מאיי ספאק נמסר כי "הערת 'עסק חי' נרשמת באופן קבוע בכל רבעון בגלל אופי הפעילות. יש לנו שנתיים להשלים עסקה מיום הגיוס, אך אם אנו בעיצומה של עסקה, ניתן להאריך את המועד בחצי שנה נוספת - כלומר עד פברואר 2024".