מייסד פאגאיה: "כשחווים פדיונות חריגים, מפעילים מנגנוני הגנה למשקיעים"

יהב יולזרי מתייחס לעצירת הפדיונות בקרן האשראי הצרכני של חברת הפינטק • על הפיטורים בחברה הוא אומר: "התייעלות והתאמה לדרישות השוק הן חובה שלקחנו על עצמנו"

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולזרי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולזרי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

כשחברת הפינטק פאגאיה הפכה לציבורית, היא הגיעה לשוק על רקע ירידת שוויים חדה במניות הטכנולוגיה. כיום, דווקא חששות מפני שוק הבנקאות האמריקאי מרכז עניין סביב החברה, שפעילותה היא במתן פתרונות טכנולוגיים לגופים פיננסיים, במטרה לסייע להם בהקצאת אשראי מדויקת יותר.

רווח של 2 מיליארד שקל לבנק הפועלים ברבעון: זינוק של כ-50% בהכנסות מריבית
600 מיליון דולר: מה עומד מאחורי האקזיט הענק של משפחת פפושדו בחוות השרתים | בדיקת גלובס
אילקס חתמה על "העסקה הגדולה ביותר של מערכת הבריאות בישראל"

בכנס של בנק ההשקעות אופנהיימר שנערך בתל אביב, דיבר אחד ממייסדי החברה, סמנכ"ל ההכנסות יהב יולזרי. כשנשאל על התקופה המאתגרת שעוברת המערכת הפיננסית האמריקאית - קריסת בנקים, חוסר נזילות ועוד - אמר כי "זהו אירוע מאקרו כלכלי ייחודי. אחת הדרכים לצלוח אותו היא בעזרת ניסיון, ידע ומומחיות, ופה בפאגאיה יש לנו אותם. צריך להבין שהאירועים האלה שקורים במערכת הבנקאות האמריקאית מייצרים גם הזדמנות בלתי רגילה".

יולזרי ציין שפאגאיה סיימה את 2022 עם סכום של 7.3 מיליארד דולר אשראי שגופים פיננסיים הקצו באמצעות הטכנולוגיה שלה, "ומתחילת השנה הנוכחית זה קצת פחות מ־2 מיליארד דולר", הדגיש. "אשראי היה ותמיד יישאר, והתקופה הזו מאלצת לקבל החלטות יותר מדויקות, מה שנותן במה לפאגאיה".

"לא מספיק להתייעל, צריך מודל"

יולזרי נשאל על מהלך ההתייעלות שביצעה החברה, כשבסוף השנה שעברה הפחיתה 20% ממצבת כוח־האדם שלה, כ־160 עובדים בארץ ובעולם. לדבריו, "התייעלות, והתאמה של עצמך לדרישות השוק, היא חובה, ולקחנו אותה על עצמנו. אבל היכולת לממש את התוכניות שלך - קרי, להיות רווחיים - לא מגיעה רק מהתייעלות. נדרש גם מודל עסקי אמיתי, ופאגאיה מוכיחה את המודל שלה".

בהקשר זה הוא ציין שברבעון הראשון פאגאיה עברה ל־EBITDA מתואם חיובי (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בסך 2 מיליון דולר. לפי הדוח, זה נבע מהמשך הצמיחה בהיקפי הפעילות כמו גם מההתייעלות, ולולא רכישה שבוצעה לאחרונה, היה מגיע ל־4.7 מיליארד דולר.

פאגאיה  הגדילה את תחזית ה־EBITDA השנתית ל־15-30 מיליון דולר, כאשר ההכנסות יהיו 775-825 מיליון דולר. ברבעון הראשון הסתכמו ההכנסות ב־175 מיליון דולר וההפסד הנקי עמד על 61 מיליון דולר. זאת לעומת הכנסות של 158 מיליון דולר והפסד של 18.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

עצרה פדיונות מיידיים

פאגאיה נסחרת בנאסד"ק בשווי 626 מיליון דולר בלבד, כשנה לאחר שמוזגה ל־SPAC לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר (והגיעה זמן קצר לאחר מכן לשווי של מעל 20 מיליארד דולר). לאחרונה נודע שקרן האשראי הצרכני של פאגאיה שינתה את מדיניות הפדיונות שלה - עצרה את הפדיונות המיידיים ועברה לפדיון רבעוני. זאת, כפי שנחשף בגלובס, על רקע קשיי הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, לקוח הקרן המשקיע בה עבור לקוחותיו.

הקרן Pagaya Opportunity Fund, משקיעה בהלוואות צרכניות בארה"ב ומקבלת את הריבית השוטפת מהן עד לפירעון או מכירה. יולזרי התייחס לכך ואמר כי "פעילות הקרנות של פאגאיה יקרה לי באופן אישי, אבל חשוב לומר שבהיבט מספרי - החלק הזה של הפעילות קטן עד כדי לא מהותי עסקית בשלב הזה של החברה, פחות מ־10%.

"לגופו של עניין, זו פעילות שנמצאת תחת רגולציה של ה־SEC (רשות ני"ע של ארה"ב), ואנחנו מחויבים לעמוד בסטנדרטים מסוימים. כשחווים פדיונות שלא מן המניין בגלל צרכי נזילות של אנשים, מפעילים מנגנונים כדי להגן על המשקיעים".