המס בנורבגיה עלה, ומספר שיא של מיליונרים ברחו

ממשלת השמאל החדשה שנבחרה בנורבגיה בשנה שעברה העלתה באופן מינורי את מס העושר במדינה • בעקבות כך, יותר מ־30 מיליארדרים וסופר-מיליונרים נורבגים עזבו את המדינה והעתיקו את תשלומי המס שלהם • ישנן הצעות ליישם את המס גם בארה"ב ע"י ממשל ביידן

ראש ממשלת נורבגיה, יונס גר סטיורה / צילום: Associated Press, Sergei Grits
ראש ממשלת נורבגיה, יונס גר סטיורה / צילום: Associated Press, Sergei Grits

מספר שיא של מיליונרים נורבגים עזבו את המדינה בשנה שעברה, בעקבות העלאת מס העושר - כך עולה מנתונים שפורסמו על ידי הממשלה הנורבגית. ממשלת השמאל החדשה שנבחרה בשנה שעברה העלתה באופן מינורי את מס העושר המוטל במדינה.

עם תג מחיר גבוה במיוחד: כל מה שכדאי לדעת על המשקפיים החדשים של אפל. ולמה המשקיעים מאוכזבים | שאלות ותשובות
סעודיה חותכת את הפקת הנפט בפעם השלישית בשנה, ומציבה את ישראל בפני דילמה | ניתוח

עד כה, היה המס (שיש הצעות ליישם אותו גם בארה"ב על ידי ממשל ג'ו ביידן) נמוך יחסית ועמד על 0.3%, יחד עם 0.7% מס עושר ברמה המוניציפלית. זאת, למי שיש להם מעבר להון ראשוני של כ־300 אלף דולר למשפחה. הממשלה העלתה את הנתח שלה ל־0.4%.

בעקבות הצעד, יותר מ־30 מיליארדרים וסופר-מיליונרים נורבגים עזבו את המדינה והעתיקו את תשלומי המס שלהם לאקלימים נוחים יותר, כמו שווייץ. מדובר במספר שיא של מיליארדרים העוזבים את המדינה באופן פורמלי בשל שיקולי מס מזה יותר מ־13 שנים, כך לטענת התקשורת במדינה.

לפי הערכות שפורסמו ב"גרדיאן" הבריטי, שדיווח על התופעה, עשירים נורבגים אחרים מתכננים לעזוב את המדינה בהמשך השנה.

בין המיליארדרים שעזבו נמצא קייל אינגה רוגה, טייקון תעשייתי, הנחשב לאיש הרביעי בעושרו במדינה, ולמשלם המסים הגדול ביותר עד כה.

הונו של אינגה רוגה מוערך ב־1.7 מיליארד דולר. לפי חישובי המס, רוגה היה אמור לשלם לרשויות ולהוסיף לקופת המדינה כ־175 מיליון קרונות נורבגיות (השוות בערכן ל־16 מילין דולר) במסים.