זרימת הכספים לקרנות הסל הפכה לטפטוף בעקבות העדפות המשקיעים

משקיעים רבים אינם מתרשמים במיוחד מהשוק השורי החדש, ומעדיפים אסטרטגיות השקעה דפנסיביות • כתוצאה מכך חלה האטה משמעותית בקצב כניסת הכספים לקרנות הסל האמריקאיות

זרימת הכספים לקרנות הסל הפכה לטפטוף / אילוסטרציה: Shutterstock
זרימת הכספים לקרנות הסל הפכה לטפטוף / אילוסטרציה: Shutterstock

הכסף בדרך כלל רודף אחרי הביצועים בשוק קרנות הסל, שהיקפו 7 טריליון דולר, אבל השנה, הוא ממתין בשולי הדרך. למרות ראלי של 12% בינתיים ב-S&P 500 ב־2023, זרימת הכספים אל קרנות הסל מציירת תמונה של בסיס משקיעים זהיר, שאינו מעוניין לחזור לניירות ערך אחרי שנת 2022 הקשה.

"הלוואה לחופשה עם החזר נמוך": מה הבנקים לא מספרים לנו בדרך לריבית דו־ספרתית | ניתוח
מהאינפלציה ועד הריבית: מה צפוי בשבוע הגורלי של השווקים 

147.5 מיליארד דולר זרמו לקרנות עד כה השנה, וזהו הקצב האיטי ביותר מאז 2019, כשהשוק היה הרבה יותר קטן, על פי נתוני FactSet עד 6 ביוני. זרימת הכסף עד כה השנה נמוכה משמעותית לעומת אותו תאריך בכל אחת מהשנתיים הקודמות, והכסף שנכנס כעת מעדיף אג"ח ואסטרטגיות אקוויטי דפנסיביות, הממוקדות במניות שיש בהן פחות תנודתיות.

כשהריביות נמצאות בשיא של 15 שנה, ועוד לא ברור לאן מועדות פני הפדרל ריזרב, נראה שהמשקיעים חוששים לגבי מניות אפילו אחרי שה-S&P נכנס לשוק שורי חדש ביום חמישי. סוחרים ישמעו בפעם הבאה מהפד ביום רביעי, בסיכום הפגישה מיוני, יום אחרי פרסום נתוני אינפלציה שנצפים מקרוב.

"היה מחסור בביטויי סיכון בראלי הזה בשוק", אמר מתיו ברטוליני, מנהל SPDR Americas Research, בסטייט סטריט. "היה הרבה ביטחון, אבל איפה שהוא היה, זה בעיקר בתחומים של השוק שהיית מגדיר כדפנסיביים".

עלייה בפופולריות של ניהול סיכונים זהיר

הקרן העצומה ואנגארד, העוקבת אחר מדד S&P 500, הכניסה הכי הרבה כסף ב-2023 נכון ליום חמישי, על פי FactSet. שאר חמש הקרנות המובילות - שתי קרנות אג"ח ושתי קרנות אקוויטי - הן דפנסיביות מטבען.

קרן הסל iShares MSCI Quality Factor הכניסה 9.7 מיליארד דולר בכסף חדש השנה. הקרן הושקה לפני עשור, ועוקבת אחרי מדד של מניות עם שווי שוק גבוה ובינוני שיש להן "מרכיבים יסודיים חיוביים", כמו רמות חוב נמוכות, צמיחת רווחים עקבית ותשואה טובה על אקוויטי. בלאקרוק היא החברה המנהלת את קרן הסל הזו, והיא מפרסמת אותה ככלי לניהול סיכונים בתוך הקצאת מניות.

הקרן מוכרת בראשי התיבות QUAL, והיא כללה 17.7 מיליארד דולר בנכסים נכון לסוף השנה שעברה. נכון ליום חמישי, היא גדלה ליותר מ-30 מיליארד דולר. QUAL עלתה ב-14% ב-2023, והעלייה הזו באה הודות לביצועים של כמה מחברות הענק שהן בין המניות שהקרן מחזיקה בכמויות גדולות.

עוד קרן שהפופולריות שלה עולה היא קרן הסל של ג'יי.פי מורגן Equity Premium Income, שראשי התיבות שלה הם JEPI. הקרן המנוהלת באופן אקטיבי משקיעה במניות דפנסיביות ומשתמשת באסטרטגיות של אופציות כדי לייצר הכנסה. היא נועדה לשלם דיבידנד חודשי גבוה - כיום כ-9.6% - ומספקת "חשיפה לשוק האקוויטי עם פחות תנודתיות". מחיר הקרן לא השתנה השנה.

הקרן, שהושקה ב-2020, הגדילה את נכסיה ל-26.5 מיליארד דולר, מ-17.3 מיליארד דולר בתחילת השנה.

קרנות אחרות נאבקות למשוך אליהן כסף. רק 44% מקרנות הסל הכניסו כסף במאי, 17% מתחת לחציון ההיסטורי, כך על פי דוח שהפיקה סטייט סטריט.

קרנות סל של הכנסה קבועה הכניסו יותר כסף מקרנות אקוויטי השנה, 82 מיליארד דולר לעומת 72 מיליארד דולר נכון לחודש מאי, אם כי שוק קרנות הסל של ההכנסה הקבועה הוא בגודל של רק כחמישית משוק האקוויטי. עדיין, רק 58% מקרנות הסל של הכנסה קבועה דיווחו על כניסת כספים בחודש שעבר, 16% פחות מהנורמה.

163 מיליון דולר נמשכו השנה מהקרן של קת'י ווד

"אם השמיים היו לגמרי כחולים ושטופי שמש, היית רואה כמות הרבה יותר גדולה של קרנות סל מקבלות כספים חדשים", אמר ברטוליני מסטייט סטריט.

ב-2021, הפעם האחרונה שמניות טכנולוגיה סחבו את שאר השוק מעלה כפי שהן עושות כעת, משקיעים נכנסו לקרנות בסיכון גבוה יותר, כמו הקרן של קת'י ווד ARK Innovation והקרן ProShares UltraPro QQQ, המשתמשות במינוף כדי לשלש את הביצועים של מדד נאסד"ק 100. אז הושג שיא בסך כל הכסף שנכנס לקרנות סל.

כעת, JEPI היא קרן הסל המנוהלת באופן אקטיבי הגדולה ביותר, תואר שהיה שייך פעם ל-ARK. משקיעים משכו נטו 163 מיליון דולר מקרן הסל ARK Innovation בינתיים השנה.

עליית הריביות גרמה למנטרה "אין חלופה למניות", ששלטה בוול סטריט יותר מעשור, להיות לא רלוונטית. הקרנות הכספיות עלו לשיא של 5.5 טריליון דולר בנכסים השנה, על פי נתוני מכון חברת ההשקעות.

התוצאה: סביבה יותר מאתגרת לחברות המקימות קרנות סל.