הטעות החשבונאית שהובילה להגדלת הסיוע האמריקאי לאוקראינה

רואי החשבון של הפנטגון חישבו את ערך הסיוע הצבאי שארה"ב העבירה לאוקראינה בחישוב יתר שניפח אותו ביותר משישה מיליארד דולר • גילוי הטעות יאפשר המשך מתן סיוע משמעותי לאוקראינה במתקפת הנגד מול הצבא הרוסי, ללא צורך באישור של הקונגרס

כלי רכב צבאי בשירות אוקראינה / צילום: Ben Birchall
כלי רכב צבאי בשירות אוקראינה / צילום: Ben Birchall

הפנטגון הודיע השבוע כי טעות חשבונאית שהתגלתה בחודש שעבר הייתה משמעותית יותר ממה שהיה ידוע עד כה, והובילה לכך שהסיוע שסיפקה ארה"ב לאוקראינה במהלך השנתיים האחרונות הוערך יתר על המידה ב-6.2 מיליארד דולר. זאת לאחר שלפני חודש בפנטגון העריכו שהערכת היתר עמדה על 3 מיליארד דולר. המשמעות של הגילוי היא שכעת ארה"ב יכולה לספק לאוקראינה ציוד נוסף בהיקף הכספי שהתגלה. 

מניית טסלה זינקה ביותר מ-40% בחודש האחרון. האם המשקיעים אופטימיים מדי? | WSJ
בכל העולם אוהבים את ראש הממשלה נרנדרה מודי - וגם את השוק ההודי | פרשנות

הטעות החשבונאית התרחשה מכיוון שבמספר משמעותי של מקרים, כאשר ארה"ב העבירה נשק, פקידי צבא ספרו את הערך של החלפת הנשק במקום את הערך של הנשק בפועל, מסרה דוברת הפנטגון. הטעות העלתה את העלות של חבילת הסיוע  - מכיוון שנשק חדש עולה יותר מכלי נשק ישן - והביאה להנחה שגויה שיותר מהמימון נוצל. כך, בשנה הפיסקלית הנוכחית שווי הנשק היה גבוה ב-3.6 מיליארד דולר מערכו האמיתי, ובשנה הפיסקלית הקודמת (שנגמרה ב-30 בספטמבר 2022) הטעות עמדה על 2.6 מיליארד דולר. 

גילוי הטעות עשוי להפחית את הצורך של הקונגרס לאשר חבילת סיוע נוספת לפני תום שנת הכספים בספטמבר. לפני גילוי הטעות, היו בבית הלבן חששות שהתקציב שאושר עד כה לסיוע הצבאי לאוקראינה לא יספיק עד לסוף שנת הכספים הנוכחית.