האם בישראל עובדת עמותה שמקבלת מימון קטארי?

אבי מעוז טען כי קרן ישראלית מקבלת מימון קטארי, אבל זו דרך מפותלת • המשרוקית של גלובס

אבי מעוז, נעם (הפטריוטים, ערוץ 14, 3.6.23) / צילום: ויקיפדיה
אבי מעוז, נעם (הפטריוטים, ערוץ 14, 3.6.23) / צילום: ויקיפדיה

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

כשבחודש שעבר אבי מעוז חזר לתפקידו כסגן שר, אחרי הפסקה קצרה מחוץ לקואליציה, הוא סיפר בראיון לעכשיו 14 על הפרויקט הגדול שלו, שאושר בהחלטת ממשלה: "מערכת שקיפות להורים לגבי התוכניות החיצוניות הנלמדות בבתי ספר". בשביל מה צריך את זה? מעוז שמח להסביר: בשנים האחרונות, טען, "מדינות זרות מממנות תוכניות במערכת החינוך, תוכניות שהילדים שלנו סופגים", ולדבריו חסרה שקיפות בנושא. מעוז לא התעצל והביא גם דוגמה: "יש קרן יוזמות אברהם, שפעילה מאוד במערכת החינוך, והיא מעבירה תוכנית לימודית לחיים משותפים בין ישראלים לערבים… אני רוצה שההורים ידעו… שיוזמות אברהם מקבלת כסף מקטאר".

האם בישראל פועלת תוכנית חינוכית במימון של קטאר, מדינה שכידוע מממנת לא מעט גורמי טרור בסביבתנו? מעוז הסביר למה הכוונה: לדבריו, יוזמות אברהם מקבלת תרומות מתאגיד גלנקור, ולפי מעוז מאז 2016 "קטאר היא בעלת השליטה הגדולה ביותר בגלנקור".

גלנקור היא חברה מהגדולות בעולם בתחום הכרייה, והודות לכך שמדובר בחברה ציבורית הרי שבעלי המניות שלה פומביים. ב־2016 קטאר אכן הייתה בעלת המניות הגדולה ביותר, עם 8.49% מהחברה. אבל כדי להיות בעלת השליטה יש צורך להחזיק בלפחות 50% מהמניות או באפשרות למנות את רוב חברי הדירקטוריון, שני דברים שלא היו ועדיין אין לקטאר. כלומר, היא לא בעלת השליטה. מאז 2016 קטאר גם איבדה את מעמדה כבעלת המניות הגדולה ביותר, לאחר שב־2022 היא מכרה חלק ממניותיה וירדה להחזיק רק ב־8.3% מהן, בעוד מנכ"ל גלנקור לשעבר איוון גלנסברג טיפס למקום הראשון עם 9.7%.

ומה לגבי התרומות של גלנקור ליוזמות אברהם? מטעמו של מעוז הפנו אותנו לדוח השנתי ל־2017 של הקרן, שם גלנקור מופיעה ברשימת התורמים הגדולים. אבל אחרי שלא מצאנו את גלנקור בתיק הקרן ברשם העמותות, פנינו ליוזמות אברהם בעצמנו, ושם הסבירו לנו: גלנקור לא תורמת ישירות לקרן, אלא לארגון ידידי יוזמות אברהם בבריטניה, גוף שייעודו הוא איסוף תרומות ליוזמות אברהם. מכיוון שארגון הידידים הוא ישות משפטית נפרדת, התרומות שהוא מקבל לא מופיעות בדוחות של הקרן עצמה. המסמך אליו הפנה מעוז אינו דוח כספי, אלא ברושור לתורמים בו גלנקור מצוינת כאחד מהם.

אז מה בדיוק תרמה גלנקור לארגון הידידים? בין 2020 ל־2022 היא תרמה לאירוע הגאלה השנתי שמקיים הארגון בבריטניה, כשהתרומה האחרונה עמדה על 35 אלף אירו. בגלנקור סיפרו לנו שהתרומה האחרונה ניתנה ב־2022 ושככל הנראה לא תימשך.

גלנקור תורמת לארגונים נוספים בישראל מלבד יוזמות אברהם. ניתן למנות גם את עמותת למרחב, שפועלת עבור צעירים "חסרי עורף משפחתי", ארגון כל ישראל חברים, המכינה הקדם צבאית נחשון והקרן לירושלים. האם לשיטת מעוז גם הם מקבלים מימון קטארי?

בשורה התחתונה: דבריו של מעוז מטעים. קטאר מחזיקה במניות בתאגיד גלנקור, שתרם לארגון הידידים של קרן יוזמות אברהם. עם זאת, קטאר אינה בעלת השליטה בתאגיד. בנוסף, גלנקור הפסיקה עם תרומותיה לארגון ב־2022 והיא תורמת לארגונים ישראליים נוספים.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אבי מעוז

מפלגה: נועם

פלטפורמה: עכשיו 14

ציטוט: "קרן יוזמות אברהם מקבלת כסף מקטאר..שהיא בעלת השליטה בגלנקור (שתורמת לקרן)"

תאריך: 3.6.23

ציון: מטעה

אחרי שהתפטר בקול תרועה בטענה לאי כיבוד ההסכמים הקואליציוניים, יו"ר מפלגת נועם חזר בחודש שעבר לממשלה, הפעם כסגן שר במשרד רוה"מ. במסגרת החלטות הממשלה, הוקמה תחת אחריותו הרשות לזהות לאומית יהודית, בתקציב של 285 מיליון שקל.

את היעדים והמטרות של הרשות, מסדירה החלטת ממשלה 577, שהתקבלה בסוף מאי, כאשר גולת הכותרת מבחינת מעוז זו הקמת "מערכת שקיפות להורים לגבי התוכניות החיצוניות הנלמדות בבתי ספר".

מה המשמעות של המערכת הזו? מעוז שמח לפרט על כך בתוכנית הפטריוטים בעכשיו 14. "אני הולך להקים פרסומים, תוכניות ובעיקר את תוכנית הדגל שלי - שאולי אתם חושבים שהיא לא קשורה לזהות הלאומית, מערכת השקיפות על התוכניות במשרד החינוך", הוא סיפר לחברי הפאנל.

"במהלך השנים האחרונות, נכנסו תוכניות חיצוניות על ידי ארגונים חיצוניים למערכת החינוך", לדבריו מדובר לא פעם ב"ארגונים זרים שנכנסו במימון מדינות זרות - מדינות זרות ממנות תוכניות במערכת החינוך, תוכניות שהילדים שלנו סופגים אותם".

כדי להמחיש את דבריו, בחר מעוז לנקוב בשמו של הארגון היהודי-ערבי יוזמות אברהם "שפעילה מאוד במערכת החינוך, והיא מעבירה תוכנית לימודית לחיים משותפים בין ישראלים לערבים - וזה בסדר, אבל זה שם קוד למדינת כלל אזרחיה. אני רוצה שההורים ידעו שכשהילד שלהם הולך ללמוד תוכנית של יוזמות אברהם - דעו לכם שיוזמות אברהם מקבלת כסף מקטאר. הנה אני חושף בפנייך עכשיו".

הקטע הזה צוייץ בטוויטר של ערוץ 14, וזכה לכ-20 אלף צפיות. בארגון יוזמות אברהם רטווטו את הקטע המדובר, והגיבו כי מעוז "מנסה לעשות דה לגיטימציה באמצעות שקר מוחלט", ואף הכריזו כי הם "בודקים צעדים משפטיים אפשריים כנגד הוצאת הדיבה הזאת שהתרחשה בשידור חי".

אז האם יוזמות אברהם, שפועלת מאז 1989 על מנת לקדם "שילוב ושוויון בין יהודים וערבים אזרחי ישראל", כפי שמופיע באתר הארגון, מקבלת מימון מקטאר?

ראשית, האזנו לתוכנית המלאה, ממנה נחתך הקטע בטוויטר. בהמשך דבריו מסביר מעוז כי ביוזמות אברהם מקבלים תרומות מקטאר "באמצעות תאגיד גלנקור", ומרחיב:"מ-2016, קטאר היא בעלת השליטה הגדולה ביותר בגלנקור. ויוזמות אברהם מקבלת מימון משם".

מיהו תאגיד גלנקור?

גלנקור, אותה מציין מעוז, היא אחת החברות הגדולות בעולם בתחום הכרייה, המסחר והמכירה של סחורות שונות. החברה נוסדה ב-1970 בשוויץ, שם גם ממוקם המטה שלה עד היום. משרדה הראשי לסחר בנפט וגז ממוקם בלונדון, והיא פועלת ב-35 מדינות שונות. אם שם החברה מוכר לכם, אולי זה מפני ששמה נקשר בלא מעט פרשיות שחיתות וניצול עובדים במדינות נחשלות. אלא שכאמור, לא מכך מעוז מוטרד. לדבריו מאז "2016, קטאר היא בעלת השליטה הגדולה ביותר בגלנקור".

מכיוון שמדובר בחברה ציבורית, חלוקת בעלי המניות של החברה שקופה לציבור. אם כן, ב-2016 קרן ההשקעות של קטאר (Qatar Holding LLC), הייתה בעלת המניות הגדולה ביותר של גלנקור, עם 8.49 %. מזכוית ההצבעה, כפי שעולה מהדו"ח השנתי של גלנקור. אך חשוב לשים לב לדיוק, הקרן הקטארית הייתה בעלת המניות הגדולה ביותר, אך לא בעלת השליטה, היות שבשום שלב לקטאר לא היו 50% מהמניות או האפשרות למנות את רוב חברי הדירקטוריון. למעשה, לגלנקור אין גרעין שליטה.

בין כה וכה, בשנת 2022 מכרה קטאר נתח ממניותיה, וכיום היא מחזיקה ב-8.3% ממניות החברה, בעוד מנכ"ל גלנקור לשעבר, איוון גלסנברג, הוא בעל המניות הגדול ביותר עם 9.7% ממניות החברה.

האם גלנקור תורמת ליוזמות אברהם?

אחרי שביררנו את הקשר בין גלנקור לקטאר, עולה השאלה המהותית - האם גלנקור אכן נמנית בין התורמים ליוזמות אברהם?

פנינו לחבר הכנסת אבי מעוז בכדי להבין על מה ביסס את אמירתו. הוא הפנה אותנו ל"דוח השנתי לשנת 2017 של יוזמות אברהם, דף המפרט רק את התורמים הגדולים ביותר". שם, אכן מופיע שמה של גלנקור אחזקות.

אלא שגם אנחנו הזמנו את תיק העמותה מרשם העמותות, ובו מפורטים כלל הדוחות הכספיים של העמותה (חלקם נמצאים גם באתר הקרן). אך אלו אינם מעידים דבר לגבי טענותיו של מעוז, ושמה של גלנקור אינו מופיע בהם.

פנינו אם כן גם לארגון יוזמות אברהם, שם הציגו את גרסתם לסיפור. מתברר כי גלנקור, שכאמור משרדה הראשי שוכן בבריטניה, תרמה לארגון ידידי יוזמות אברהם בבריטניה, גוף שהוקם בכדי לגייס תרומות לקרן, אך הינו ישות משפטית נפרדת, ועל כן תרומותיו אינן מפורטות בדוחות העמותה בישראל (גם הדוח שהציג אבי מעוז, איננו דו"ח כספי, אלא ברושור לתורמים ובו הקרן מפרטת באופן כללי על תורמיה).

בין 2020-2022 תרמה גלנקור לאירוע הגאלה השנתי שמקיים הארגון בבריטניה, כאשר כפי שעולה מהמסמכים ששלחו לנו יוזמות אברהם, התרומה האחרונה עמדה על סך 35 אלף אירו.

פנינו גם לתאגיד גלנקור, שם אישרו לנו שתרמו ליוזמות אברהם, באמצעות המטה בשווייץ, וציינו כי התרומה האחרונה הייתה ב-2022, וככל הנראה לא תמשך גם בשנה הבאה.

מי עוד מקבל תרומות מגלנקור?

אז יש תרומה עקיפה ליוזמות אברהם, באמצעות תאגיד שוויצרי-בריטי, שקטאר מחזיקה בחלק ממניותיו. אבל מתברר כי יוזמות אברהם היא לא העמותה היחידה בישראל שמקבלת תקציבים מגלנקור. לתאגיד הבינלאומי, יש גם קרן פילנתרופית בתחום החינוך והרווחה. בין הארגונים שקיבלנו ממנה תרומות ניתן למנות את עמותת למרחב, הפועלת עבור "צעירים חסרי עורף משפחתי", ארגון כל ישראל חברים, המכינה הקדם צבאית לחילונים ודתיים "נחשון", ואפילו הקרן לירושלים, שמטרתה לסייע בצמיחת העיר, ועוד. האם לשיטת מעוז גם הם מקבלים מימון קטארי?

לסיכום, קטאר מחזיקה במניות בתאגיד גלנקור, שתרם לארגון הידידים של קרן יוזמות אברהם. עם זאת, קטאר אינה בעלת השליטה בתאגיד. בנוסף, גלנקור הפסיקה עם תרומותיה לארגון ב־2022 והיא תורמת לארגונים ישראליים נוספים, ביניהם כל ישראל חברים והקרן לירושלים. לכן, דבריו של חבר הכנסת מעוז, מטעים.

תחקיר: אביה שקלאר־חמו