מה קרה למשכנתה שלכם אחרי שנה וחצי של העלאות ריבית

למרות החלטת בנק ישראל שלא להעלות את הריבית, הנטל על לוקחי המשכנתה נותר כבד • אולם, חשוב לזכור שהאינפלציה מעלה מדי חודש את כל יתרת החוב, קרן ההלוואה • והתאחדות יועצי המשכנתאות ממליצים להתכונן

בנק ישראל עצר את העלאות הריבית, אך הריבית על המשכנתה עדיין גבוהה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנק ישראל עצר את העלאות הריבית, אך הריבית על המשכנתה עדיין גבוהה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם אנו לקראת סיום המסלול התלול של העלאות הריבית? ריבית בנק ישראל נותרה ברמה של 4.75%, ואולם האתגר למשקי הבית שמחוייבים למשכנתאות - עדיין רציני, שכן על פי חישובי התאחדות יועצי המשכנתאות, ההחזרים החודשיים בגין המשכנתאות עלו בכ-1,150 שקל לחודש, במסלול שבו משכנתה נלקחה ל-20 שנה עם רכיב פריים של 450 אלף שקל.

שוק הנדל"ן נחלש מאוד. אבל 160 רוכשים בראשון לציון עשו את עסקת חייהם

למרות החשש הגדול מהעלאת הריבית והשפעתה על ההחזר החודשי, חשוב לזכור שהאינפלציה מאייימת לא פחות על נוטלי ההלוואות. לפי נתוני בנק ישראל, 33% מהמשכנתאות שנטלו ישראלים בחודש מאי (נתון דומה לחודשים שלפני כן) היו צמודות למדד המחירים לצרכן - האינפלציה שעלתה ב-4.6% בתוך 12 חודשים. למעשה, בעוד שהחלטת בנק ישראל משפיעה רק על גובה הריבית, האינפלציה (מדד המחירים) מעלה מדי חודש את כל יתרת החוב, קרן ההלוואה. כך ישראלים רבים מגלים שלמרות התשלום השוטף לטובת ההחזר החודשי, החוב שלהם רק הולך ותופח ביחד עם האינפלציה - ולא פעם הם חייבים לבנק יותר מהחוב שנטלו.

התאחדות יועצי המשכנתאות: עליות הריבית לקראת סופן 

התאחדות יועצי המשכנתאות מציינים כי עליות הריבית לקראת סופן ואנחנו לקראת התייצבות בשוק המשכנתאות. ההמלצה לפיכך לציבור הינה לבחון אופציות של מחזורים ובחירת מסלולים שניתן יהיה לשנות אותם אם וכאשר הריבית תתחיל לרדת.

בהתאחדות מדגישים כי המחזורים עד כה נעשו בעיקר כדי להקטין את ההחזר החודשי, בגלל שהשוק התאפיין בעליות ריבית, ואילו כעת מומלץ לבחון את כדאיות המחזורים תוך התייחסות לאופציה עתידית של הורדת שיעור הריבית של בנק ישראל.

בהתאחדות מציינים עוד כי מומלץ לבחון את המסלולים שיכולים להוות תחליף למסלול הפריים ללא חשיפה גבוהה לעמלות פרעון מוקדם. דבר שמאפשר ריבית נמוכה יותר בתקופה הקרובה ואפשרות למחזור עתידי אם וכאשר הריבית תרד. בהתאחדות מדגישים כי למרות האופטימיות, משקי בית רבים עדיין חווים קשיים גדולים כאשר המחירים ממשיכים לעלות ולמשקי בית רבים יש מינוס בבנק והלוואות נוספות על המשכנתה.

כדי לסייע לאותם משקי בית, מדגישים בהתאחדות, ראוי כי בנק ישראל שניבחן ויאשר את הוראת השעה לגבי משכנתה לכל מטרה כדי לאחד תחת המשכנתה את כלל ההלוואות שנלקחו (עד 70%) כדי להביא להקטנת ההחזרים החודשיים של מאות אלפי משקי בית.