כלכלנים מנתחים: הסעיפים שאחראים להפתעה במדד המחירים ביוני, ואיך יגיב בנק ישראל?

מדד המחירים לחודש יוני הפתיע לטובה עם קצב שנתי של 4.2% - הנמוך ביותר זה למעלה משנה • מודי שפריר, בנק הפועלים: הסיבה לכך היא בין היתר בשל סעיף ״מדד שירותי הדיור״ שלא עלה בניגוד להערכות המוקדמות • ד״ר גיל בפמן, לאומי: בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הבאה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש יוני 2023, נתון מפתיע לאור חודשי הקיץ המאופיינים בעליות מחירים, כך מפרסמת היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה המדד ב-4.2%, לעומת 4.6% לפני הפרסום הנוכחי. הנתונים הללו חיוביים מהתחזיות המוקדמות, אשר ציפו לעלייה של 0.2%-0.3% ולמעשה ציפו לירידה מתונה יותר באינפלציה השנתית.

בשוק כאמור, ציפו לעלייה בחודש האחרון, כזו שתעמיד את האינפלציה השנתית בירידה קלה בלבד, בין 4.4%-4.6%. כלכלני המאקרו בשוק מסבירים את הירידה המפתיעה:

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר שמדד יוני הפתיע חודש שני ברציפות כלפי מטה, והפעם בגלל הסעיף הבא: ״שירותי דיור בבעלות״ שנותר ללא שינוי. "הסעיף לא עלה לעומת ההערכתנו לעלייה של 0.6%. יתרה מכך, הוא לא השתנה חרף העובדה שהלמ"ס הצביעה דווקא על האצה בקצב עליית מחירי השכירות בקרב שוכרים המחדשים חוזה באותה הדירה ועבור שוכרים החדשים". עבור שוכרים חדשים, נרשמה עלייה של 9.8% בתוך שנה.

מעבר לכך, שפריר מצביע על מחירי המזון, שעלו בשיעור מתון יחסית של 0.6% ומחירי הלבשה והנעלה ירדו בשיעור חד יחסית למרות הירידה בחודש מאי.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, סובר שהירידה המתמשכת באינפלציה מזכירה במידה רבה את הירידה של קצב עליית המדד בארצות הברית.

הוא מוסיף כי סעיף הדיור (המשקף בעיקר את שכר הדירה) עדיין גבוה במיוחד: "סעיף הדיור במדד ממשיך ועולה בקצב מהיר של חצי אחוז החודש וכמעט 7% בשנה החולפת. לעת עתה לא ניכרים בו סימני רגיעה".

מנחם אומר כי בשל משקלו של סעיף הדיור, כ-26% מסך המדד, הוא צפוי להכביד ולהפריע לאינפלציה להמשיך לרדת. "כל עוד לא תחול בו רגיעה יהיה קשה מאוד לבנק ישראל לגרום לירידה נוספת של קצב האינפלציה לכיוון התחזית ולכיוון רמת היעד (1%-3%). כל עוד הפער לא נסגר סביר כי נמשיך לראות לחצים מכיוון זה, מה שיקשה על הקצב הכולל של האינפלציה לרדת מדרגה נוספת".

גם במחלקת המחקר של מגדל שוקי הון מציינים את סעיף הדיור כבעייתי במיוחד במאבק באינפלציה.

לדבריהם, "הנתון המדאיג מבחינתנו במדד יוני מגיע מנתוני סעיף שכירויות דירה. מהנתונים עולה, כי בדירות עם תחלופת שוכר העלייה החודשית הגיעה ל-9.8%, לעומת עלייה של 8.6% במאי. בסעיף חידושי חוזים נרשמה עלייה חודשית של 3.9%, לעומת עלייה של 3.4% במאי. כלומר, האינפלציה בתחום השכירויות עדיין 'דביקה'".

מנחם מסכם כי למרות הכול, הכיוון חיובי. "הירידה המתמשכת בקצב האינפלציה בחודשים האחרונים חשובה ויש להמתין לחודשים הבאים כדי לראות אם היא מתקבעת, מה שיוכל לאפשר לבנק ישראל לשקול לבלום את העלאת הריבית בהמשך השנה", הוא אומר.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראיש של בנק לאומי, מעריך ש"נראה שהאינפלציה בישראל עברה את שיאה". בפמן נותן תחזית להמשך השנה ומדגיש ש"עליית המחירים צפויה להסתכם בכ-3%-3.5% ב-12 החודשים הקרובים". כך האינפלציה תעמוד בסוף שנת 2023 על 3.4%-3.9%, וחזרה ליעד הבנק (1%-3%) תתרחש במהלך 2024, כך לפני בפמן.

בנוסף, מעריך בפמן כי בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הבאה בספטמבר, והיא צפויה להתחיל לרדת בתחילת 2024. בפמן מדגיש שתחזית אופטימית זו נכונה "כל עוד שער החליפין לא ישוב לתוואי מהיר יחסית של פיחות". נכון לעכשיו, שער הדולר עומד על כ-3.61 שקלים - ירידה של כעשר אגורות בתוך שבוע אחד.

להערכת מגדל שוקי הון, "במידה ונמשיך לראות התמתנות בקצב האינפלציה גם בחודש יולי, בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה גם בחודש ספטמבר".