דעה: כן, גם הפסקת התנדבות למילואים - האיום הקיומי על מדינת ישראל מצדיק פעולות לא שגרתיות

ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין מתאר בטור חריף במיוחד איך לדעתו יש להילחם בהפיכה המשטרית בשמונה צעדים • "כדי שישראל תישאר יהודית, דמוקרטית וליברלית הכל צריך להיות על השולחן: מפעילות אינטנסיבית בכנסת ועד המשך הפסקת ההתנדבות לשירות מילואים"

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בצומת פארק המדע ברחובות / צילום: רובי יהב
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בצומת פארק המדע ברחובות / צילום: רובי יהב

הכותב הוא ראש אמ"ן לשעבר, נשיא ומייסד MIND ISRAEL

חוק ביטול עילת הסבירות נתפס בקואליציה כניצחון חשוב, שיאפשר לה לקדם את מהלכיה הבאים של המהפכה המשטרית: השתלטות על הוועדה למינוי שופטים, פיטורי שומרי הסף, מינויי מקורבים וחסרי כישורים הולמים במגזר הציבורי ומבול חקיקה ללא מגבלות. ביטול עילת הסבירות יאפשר גם להערכתי להתקדם לצעדים שנראים היום רחוקים, אך בהחלט אפשריים אם ימשך שכרון הכוח בקואליציה: כולל שינוי סמכויות ועדת הבחירות המרכזית, אפשרות למניעת הבחירות הבאות או הטייתן בשיטות שונות לצורך הבטחת ניצחון והנצחת שליטה הקואליציה הנוכחי, דיכוי המחאה באלימות, קידום סיפוח ביהודה ושומרון, השתלטות על התקשורת והאקדמיה והמשך ביזת כספי הציבור.

בג"ץ ידון בביטול עילת הסבירות: מה המשמעות של הרכב של 15 שופטים? | שאלות ותשובות
בלא הסכמה רחבה, בג"ץ כנראה יקבע שביטול עילת הסבירות אינו חוקתי | דעה

המהפכה המשטרית היא איום קיומי לא רק על זהותה ומהותה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית וליברלית, אלא ממש על עצם הישרדותה וקיומה מבחינה ביטחונית־צבאית, כלכלית, חברתית ומדינית. צבא שמתפרק תוך פגיעה אנושה בלכידות, ברוח הלחימה וההתנדבות, ונשאב לשטחים בשל מהלכי הסיפוח המואצים, כלכלה דועכת על רקע נטרול מנועי הצמיחה (הייטק, אקדמיה, חינוך) ואבדן הדרגתי של התמיכה והגיבוי האסטרטגי האמריקאי והמערבי, בכלל הממדים וללא תחליפים הולמים. זאת, באופן שעלול להקנות לישראל מעמד של מדינה קיצונית ומצורעת שמיוחסות לה יכולות, בדומה לצפון קוריאה.

עתיד שחור

לכן, מול עתיד שחור ואיום על עצם הקיום, המערכה על דמותה ואופייה של מדינת ישראל רק בתחילתה. צו השעה הוא להפוך את הניצחון האחרון של הקואליציה ל"ניצחון פירוס", ובמקביל לגבש אסטרטגיה לרצף המערכות הבאות על קיום ישראל כמדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה, צודקת ומוסרית.

יעד העל החזוני של המחנה הדמוקרטי הוא להבטיח את ישראל יהודית, דמוקרטית וליברלית לדורות, באמצעות חוזה חוקתי חדש על בסיס מגילת העצמאות וחזון הנביאים.

מטרתה המיידית של המערכה על קיומה ונשמתה של ישראל היא בלימת מהלכי קואליציית החורבן, החלפתה וביטול צעדיה, והגדלת המחנה הדמוקרטי בישראל תוך יצירת אלטרנטיבה שלטונית. זאת, באופן שיאפשר הנחת בסיס חוקתי חדש, שיבטיח את עתיד המדינה על בסיס הסכמה לאומית רחבה. בסיס זה צריך לעגן הפרדת רשויות ברורה ומערכת חזקה של איזונים ובלמים, להתנות שינויים חוקתיים בהסכמה רחבה ולהבטיח שימור זכויות ושוויון לכלל האזרחים והמיעוטים.

מימוש יעד העל והחזון

את המערכה נכון להוביל באמצעות שמונה מאמצים מקבילים ומשולבים, שיעצימו האחד את השני, לקראת מימוש יעדי העל והחזון:

א. בכנסת נדרש מהלך מתמשך לערעור הקואליציה ופירוקה מעבר לעצירה של המשך החקיקה. זאת, בין היתר, על ידי העצמת המתחים בין חלקיה, ועל ידי פניה למצפונם ולאחריותם של חברי הכנסת בשורותיה, המתנגדים להרס שזורעים הקיצונים המובילים אותה, ולהשמדת הערך שהיא גורמת למדינת ישראל. ברור היום מהסקרים שרוב העם מתנגד לחקיקת המהפכה המשטרית ומתרחק מהממשלה ההרסנית שנבחרה כחוק, אולם מבלי להצהיר על תוכניות הזדון שלה.

ב. בבית המשפט העליון. נכון לעתור כנגד חקיקה הפוגעת בבסיס מהותה הדמוקרטית של ישראל. חיוני לספק לבית המשפט תמיכה ציבורית נרחבת ככל האפשר לפסילת כל חוק שאינו חוקתי ולפסיקות שעוצרות את המהפכה, גם בעילות שונות מעילת הסבירות.

ג. במחאה עממית. אסור לעצור לרגע את המחאה אלא להחריפה על בסיס מגוון פעולות ציבוריות ובלתי אלימות, רחבות וממוקדות. חשוב להמשיך למחות בלהט ובנחישות, ושכל מהלך של הממשלה המקדם דיקטטורה יתקל בתגובה עוצמתית בהפגנות ומחאות, כפי שראינו ברגעי השיא של המחאה.

ד. ברתימת המגזרים המובילים במשק והרחבת אחיזת המחנה הדמוקרטי במוקדי כוח נוספים במדינה, בדומה למאבק המוצלח על לשכת עורכי הדין. את מחאתם החשובה של אנשי העסקים, ההייטקיסטים, הרופאים ואחרים צריך לחתור להרחיב למגזרים נוספים. בין מוקדי הכוח שבהם נכון לרכז מאמץ: ההסתדרות והמעסיקים, ראשי המשק והמגזר העסקי, הרשויות המקומיות, העצמאים ועוד.

ה. בהפסקת ההתנדבות של המילואימניקים. הגם שמדובר במהלך אישי קשה וקורע לב, שאינו נטול סיכונים בצד הביטחוני, הוא כלי חיוני להבהרת חומרת השינוי החד צדדי באופייה הדמוקרטי של המדינה והפרת החוזה בינה לבין אלו שהתנדבו לשרתה מאז ההכרזה על עצמאותה. מי שקרע את העם לשניים, ודחה כל פשרה ומהלך להגעה להסכמה רחבה, לא יוכל להתעלם מהעובדה שצבא העם נקרע גם הוא. בכוחה של הממשלה שהאחריות בידיה לעצור את מסע ההרס ולהחזיר את המתנדבים לסד"כ הלוחם, בהינף חוק וביטולו.

ו. בהמחשת המחיר הכלכלי. "אפשר לשקר לחלק מהאנשים כל הזמן ואפשר לשקר לכולם חלק מהזמן" - אך ערך הדולר, מדדי המניות, הגרעון בתקציב המדינה, הצמיחה שנבלמת, הירידה בהשקעות ודירוג האשראי של ישראל - כל אלה מספרים לציבור את האמת.

ז. בחשיפת המחיר המדיני־בטחוני. נראה כי המחירים סביב התגרענות איראן ומאמץ הנורמליזציה עם סעודיה ירדו ממוקד סדר היום התקשורתי, אך למומחים העוסקים בכך ברור כי הם עלולים להיות כבדים. קידום שני היעדים העיקריים שהציב ראש הממשלה החיוניים לביטחוננו בטווח הארוך ולמעמדנו באזור - מוטל בספק. בנוסף, לא תהיה זו הפתעה אם ארה"ב תמנע מלהטיל וטו על החלטות אנטי ישראליות במועצת הביטחון בהקשרי פעילותם האגרסיבית של השרים סמוטריץ' ובן גביר ביהודה ושומרון, או אף תחליט להטיל לראשונה סנקציות על שרים בממשלת ישראל.

פגיעה בביטחון המדינה

ח. בהתרעה על הסלמה/מלחמה. בצה"ל ובמערכת הביטחון מתריעים ללא הפסקה, על רקע התעלמות בוטה מצד חברי כנסת והדרג המדיני, כי ההשלכות הפנימיות של מהלך החקיקה הדורסני והנמהר כבר פגעו באופן עמוק בהרתעה של מדינת ישראל. הפגיעה הזו מובילה לעלייה לא מבוטלת בסבירות להסלמה בזירות השונות ואף למלחמה. ישראל עלולה לשלם על כך בדם ובדמים - שיהיו על ידיו וראשו של ראש הממשלה, לדיראון עולם.

אם ניתן להשיג את יעדי העל של מחנה הדמוקרטיה באמצעות הידברות ופשרה תוך הרחבת הבסיס המשותף, זו תמיד אסטרטגיה עדיפה.

אולם לאור התנהלות הקואליציה, הממשלה והעומד בראשה נראה כי עלינו להיערך למערכה אחרת - שיהיו לה מחיר גבוהים - אך הם מתגמדים מול מחיר הפגיעה הקשה ביותר בביטחון הלאומי הישראלי שכבר גרמה ממשלה זאת, ובוודאי האסונות שעוד תגרום אם תשלים את ארבע שנותיה.

מטרה נעלה וצודקת

לסיכום, במאבק על שמירת צביונה הדמוקרטי־ליברלי של ישראל עוד נכונו לנו מערכות רבות וממושכות. כמאמר ביאליק: ״עוד רבה הדרך, עוד רבה המלחמה״. המאבק יהיה ארוך אך המטרה הנעלה והצודקת - ההגנה על אופייה הדמוקרטי, הליברלי והיהודי של מדינת ישראל ועל קיומה ושרידותה - מצדיקה את המחירים ומחייבת נחישות, אורך רוח ואסטרטגיה ארוכת טווח.