אחרי נפילת מניות הבנקים באיטליה, הממשלה חוזרת בה חלקית

ממשלת איטליה מסייגת את החלטתה להטיל מס על רווחים עודפים של הבנקים במדינה • לפי ההודעה המעודכנת, הסכום שייגבה מהבנקים על הכנסותיהם בשנת 2023 לא יהיה גבוה מ-0.1% מהנכסים שלהם

מתאו סלביני, סגן ראשת ממשלת איטליה / צילום: Reuters, IPA
מתאו סלביני, סגן ראשת ממשלת איטליה / צילום: Reuters, IPA

ממשלת איטליה הודיעה היום כי היא חוזרת בה באופן חלקי מההחלטה להטיל מס בגובה מיליארדי אירו על הרווחים העודפים של הבנקים במדינה כתוצאה מהריבית הגבוהה בגוש האירו. 

זאת לאחר ששלשום דיווח סגן ראשת הממשלה מתאו סלביני כי הקבינט החליט על הטלת מס של 40% על "רווחים עודפים", והצהיר כי מדובר ב"מיליארדים רבים", תיקנה היום הממשלה את ההחלטה.

ניתוח | שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי-הוודאות העולמית גוברת
בלעדי | בנק ישראל במסר דרמטי לבנקים: מצפה שתגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי
סין: מדד המחירים לצרכן יורד בפעם הראשונה לאחר שנתיים

לפי הודעתה העדכנית, הסכום שייגבה מהבנקים על הכנסותיהם בשנת 2023 לא יהיה גבוה יותר מ-0.1% מהנכסים שלהם. לדברי אנליסטים שניסו לאמוד אתמול את השפעת המס החדש, מדובר בצעד מגביל שיקטין ביותר מחצי את תקבולי הממשלה. ההערכות היו כי המס החדש יכניס כשלושה מיליארד אירו בשנה אחת בלבד, וכעת לפי ההערכות מדובר על מחצית מסכום זה. חלק מהאנליסטים חזו כי המס יניב 4.5 מיליארד אירו, וכי כעת הוא יירד ל-1.8 מיליארד אירו בלבד, הוצאה שלא תאיים על רווחיות הבנקים. הממשלה יצאה לחופשת קיץ והחלטתה ממילא דורשת אישור בפרלמנט.

מניות הבנקים האיטלקים, שאיבדו אתמול באופן מצרפי כעשרה מיליארד אירו משוויין, רשמו הבוקר עם פתיחת המסחר עליות צנועות של 2%-3%. גורמים במשרד האוצר האיטלקי מסרו לעיתון הכלכלי הבריטי "פייננשל טיימס" כי מדובר בניסיון "להרגיע את השווקים" אחרי המהומה שנוצרה אתמול. החלטת הממשלה נועדה להקל על החזרי המשכנתה של לווים איטלקיים העומדים בפני סכומים הולכים וגדלים בשל העלאות הריבית. בתוך גוש האירו, רק ספרד עד כה הטילה מס דומה על הבנקים, וההערכות הן כי יניב כ-1.5 מיליארד אירו בשנה, למשך השנתיים הקרובות.