תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שלושה מנהלים בכירים בתעשייה מספרים על מהפכת ה-AI

מלי ביצור פרנס / צילום: ענת קזולה
מלי ביצור פרנס / צילום: ענת קזולה

הכתבה בשיתוף מעגלים

בינה מלאכותית כמנוף עסקי / מלי ביצור פרנס מנכ"לית ובעלים Tefen

"בינה מלאכותית, בצורותיה השונות, מחוללת מהפכה שקטה בעולם העסקי ובעולם התעשייתי כבר לא מעט שנים. זה בא לידי ביטוי בתחומים כמו בינה עסקית (BI), חיזוי מגמות, אנליטיקה, אוטומציה, רובוטיקה ועוד. העובדה כי רק כעת מדברים באופן נרחב על כוחה של הבינה המלאכותית מלמדת על חוסר המודעות שהיתה עד כה והיה לכך מחיר עסקי.

הקו המנחה אותי הן כמנכ"לית קבוצת הייעוץ Tefen והן כיו"ר המכון לייצור מתקדם, הוא שאי אפשר לנתק בין ההיבט הטכנולוגי להיבט העסקי ביצועי. כשאני מבצעת "אבחון" לארגון ומנסה לרדת לעומקן של הבעיות והנקודות לשיפור, אני תמיד בוחנת את התשתית הטכנולוגית של הארגון, בין אם מדובר במערכות המידע או טכנולוגיות התפעול והייצור. פעמים רבות שם תימצא הבעיה ומשם יגיע הפיתרון.

אם לפשט, בינה מלאכותית מסייעת לעבד כמויות עצומות של דאטה ולהפיק מהן תובנות מועילות, שכמעט בלתי אפשרי היה לחלץ מתוך ניתוח ידני של כל הררי הנתונים. זו מהפכת המידע האמיתית - דאטה הופך לנכס עסקי. על כן, כשארגון או מפעל רוצים
לרתום את עוצמתה של ה-AI, הם קודם כול חייבים את התשתית שמאפשרת לאסוף דאטה, וכמה שיותר. בחברה עסקית, מדובר יהיה במערכות המידע הנכונות שיידעו לאסוף נתונים על כל התהליכים הארגוניים, השיווקיים והמכירתיים, כמו גם מידע על דפוסי ההתנהגות של הלקוחות. במפעל, מדובר יהיה בחיישנים ומערכות מקושרות שיידעו לאסוף דאטה בזמן אמת מכל תהליכי הייצור ושרשרת האספקה.

בתהליכי טרנספורמציה ארגונית, הייתי עדה אינספור פעמים כיצד השקיפות שארגון משיג באמצעות מערכות מידע, מאפשרת לו לעצב מחדש תהליכים ארגוניים ולשפר פלאים את מדדי הביצועים. במגזר התעשייתי, הטרנספורמציה היא עוד יותר משמעותית, מאחר שמדובר בארגונים מעט יותר מסורתיים שלא תמיד ממהרים לאמץ טכנולוגיות חדשות. אולם ברגע שהם נפתחים ניתן לראות קפיצת מדרגה AI לזה ומיישמים בכל הנוגע להתייעלות, פריון ותחרותיות".

אמנון אבי גיא / צילום: מיכה לובטון
 אמנון אבי גיא / צילום: מיכה לובטון

בינה מלאכותית ורובוטיקה / אמנון אבי גיא מנכ"ל Robotize

"בשנים האחרונות אני נמצא בחזית המהפיכה בתחום הרובוטים. כמי שמנהל את חטיבת Robotize מבית "מיטווך", אשר מטמיעה רובוטים אוטונומיים במרחב המסחרי והציבורי, אני רואה לנגד עיניי את קפיצות המדרגה המשמעותיות בתחום הרובוטיקה. הרובוטים האוטונומיים מסוגלים כיום לנווט את דרכם במרחבים ציבוריים הומי-אדם ולבצע משימות ביעילות גבוהה מאוד. בשנים האחרונות היינו ב-Robotize מעורבים בהמון פרויקטים של שילוב והטמעת רובוטים במשרדים, אוניברסיטאות, בתי חולים, בתי מלון, תעשייה, מסעדות, רשתות קמעונאיות ועוד, ול-AI יש תרומה רבה לכך.

הבינה המלאכותית מאפשרת להקנות לרובוטים יכולות "אנושיות". ראשית זה בא לידי ביטוי במימד החישה והתנועה. כמו האדם, רובוטים אוטונומיים צריכים "לראות ולהבין" את סביבתם. "הראייה" מתבססת על חיישנים, כמו מצלמות עומק, חיישני לייזר, חיישני Ultra Sound וכדומה. ואולם, ההבנה של המרחב, פיענוח המידע הרב וקבלת ההחלטה כיצד להמשיך בדרך אל היעד ומתי לשנות את התנועה כדי לא להתנגש במכשול, מתבססת על AI ואלגוריתמיקה מתקדמת מאד. זה לעולם הרכב, בו ה-AI עומדת בלב ההתפתחות ההדרגתית אל האוטונומיות המלאה. המהפכה הבאה בעולם הרובוטיקה,
שתתבסס גם כן על AI קשורה לאינטראקציהעם בני אדם. כיום, רובוטים אוטונומיים הם
סוג של "פועלים", המבצעים משימות, מנקים, משנעים סחורה ומטענים ומבצעים שליחויות. הם מתנהלים באופן עצמאי "לצד בני אדם" אבל עדיין לא מתקשרים עימם באופן אינטואיטיבי.

בינה מלאכותית גנרטיבית (כמו ChatGPT) תשנה את זה. היא תאפשר לרובוטים לעבד ולהבין את האדם בשפה טבעית. כאשר רובוטים יוכלו "לדבר" עם בני אדם - וזה כבר מתחיל לקרות היום - ייפתח עולם חדש ומדהים של יישומים עבור רובוטים אוטונומיים, מרובוט-מלצר שגם מסביר לכם על מנת היום ועונה לשאלותיכם על התפריט ועד רובוטים שמשמשים כזבנים בחנות, מדריכים במוזיאון, עוזרים אישיים במשרד ועוד. כבר היום, ישנם רובוטים שמוצבים בבתי אבות, מסייעים לדיירים המבוגרים בכל מיני מטלות ומתקשרים איתם ברמה מאוד גבוהה. ה-AI כמודל שלומד, יאפשר לנו יותר ויותר אינטראקציה עם הרובוט והוא יוכל אפילו ללמוד ולהכיר אותנו כ'חבר'".

טלי שם טוב / צילום: שי אוקנין
 טלי שם טוב / צילום: שי אוקנין

הבינה האנושית שמאחורי הבינה המלאכותית / טלי שם טוב מנכ"לית ובעלים CodeValue

"כחברת מומחים שמחויבת תמיד להיות בחוד החנית של הטכנולוגיה וכן כדי לשמור על יתרון תחרותי, אנחנו עובדים עם כלי AI מיום היווסדם ואף מספקים פתרונות בתחום זה. למרות שרק לאחרונה הציבור נחשף לכוחה של ה-AI מדובר בטכנולוגיה שקיימת באופן יישומי - כבר זמן רב, הגם שכעת חלה קפיצת מדרגה עם הפיתוח של יישומי "מודלי שפה גדולים" (LLM) כמו ChatGPT שמנגישים אותם לא רק ל-Early adopters. אנחנו עוסקים בבינה מלאכותית משני הכיוונים - גם ככלי עזר במשימות הפיתוח המשמש את הארכיטקטים והמפתחים שלנו, וגם כמנוע עוצמתי ליישומים שונים שאנחנו מפתחים עבור לקוחותינו. ככלי פיתוח, אני רואה את ישומי ה-AI ככלי המסייע למתכנת לבצע בקלות משימות שבשגרה שהמפתח בקיא בהן וללא הכלים הללו היו גוזלות ממנו זמן רב. כלומר, חרף כל מיני הספדים על כך ש-AI תחליף את המתכנת, בתקופה הזו היא דווקא
מעצימה אותו. בינה מלאכותית בעיקרה היא מודל סטאטיסטי ואינה בינה אנושית, אין לה עדיין את יכולות הגדרת הבעיה ואיפיונה, היצירתיות, היוזמה, היכולת לשתף פעולה, ההשראה, הגדלת הראש, הכישרון ויכולות נוספות שיש רק לבני אנוש. הגאווה הגדולה שלי בקודווליו איננה המספרים או הביצועים - אלא ההון האנושי שהצלחנו למשוך אלינו ולגבש כצוות ומשפחה. עם כל הכבוד ל-ChatGPT, לו הצ'ט-בוט היה מגיש אלינו מועמדות, הוא לא היה עובר אצלנו ראיון, כי אין לו מיומנויות תכנות וגם לא "מיומנויות רכות", ההכרחיות לביצוע הפרויקטים המורכבים שלנו. דווקא בצד האפליקטיבי, כלומר בשימוש ב-AI כיישום עבור לקוחותינו, אכן מדובר ב"שובר שיוויון". אנו מפתחים עבור חברות וארגונים יישומים מדהימים, על בסיס בינה מלאכותית גנרטיבית, שמחוללים טרנספורמציה בפעילותן התפעולית והעסקית ובאינטראקציה עם הלקוחות. השילוב
גנרטיבי עם כוחות עיבוד הזמינים כיום AI של דרך הענן, מאפשר לכל עסק לרתום לטובתו את כוחה של הבינה המלאכותית. ככל שתקדימו לרתום את המהפכה כך תשיגו יתרון תחרותי ולא תמצאו את עצמכם מאחור. אולם בשביל לרתום את הבינה המלאכותית, אתם צריכים צילום: שי אוקנין אנשים עם בינה אנושית מפותחת".