סקנדל עסקי באסטוניה: עתידה הפוליטי של ראשת הממשלה בסכנה

רה"מ קליה קאלאס התייצבה בראש המחנה הקורא להפסיק את הקשרים העסקיים עם רוסיה בעקבות המלחמה • אולם התברר כי בעלה דווקא המשיך לסחור עם מוסקבה

ראשת ממשלת אסטוניה, קליה קאלאס ובעלה ארבו האליק / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin
ראשת ממשלת אסטוניה, קליה קאלאס ובעלה ארבו האליק / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin

ראשת ממשלת אסטוניה, קליה קאלאס, ניצבת בימים האחרונים בפני שערורייה עסקית המאיימת על עתידה הפוליטי. קאלאס, שהפכה בשנה האחרונה לאחד הקולות הבולטים באירופה נגד רוסיה, עומדת בפני קריאות מצד האופוזיציה וכלי תקשורת במדינה להתפטר מתפקידה, לאחר שהתברר כי תמכה עסקית בחברה של בעלה, שהמשיכה לסחור עם רוסיה למרות המלחמה באוקראינה.

עסקת הנשק עם אלביט שהובילה להעברת שר ההגנה בדנמרק מתפקידו
פוטין מצא דרך עוקפת סנקציות כדי להמשיך לסחור עם אירופה 

המדינות הבלטיות, ואסטוניה בראשן, הציגו עמדה חד־משמעית ובלתי־מתפשרת מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר אשתקד, הקוראת לעסקים ברחבי היבשת לשים קץ באופן וולונטרי ליחסי הסחר עם מוסקבה, למרות המחיר הכלכלי. הן גם קראו לאספקת נשק מוגברת לאוקראינה ולצירופה לנאט"ו. קאלאס הייתה "סמן קיצוני" מאז פרוץ המלחמה בנוגע לצורך להרחיב את הסנקציות על רוסיה - המחמירות ביותר שאומצו נגד כלכלה גדולה - ולפגוע בה באמצעים כלכליים.

אבל לפני כשבוע התברר כי חברת תובלה השייכת חלקית לבעלה של קלאס, Stark Logistics, המשיכה בסחר עם רוסיה גם אחרי פרוץ המלחמה, והרוויחה כ־1.5 מיליון אירו מכך עד כה. יתרה מכך, התברר כי קאלאס עצמה הלוותה כ־350 אלף אירו לחברה שבה שולט בעלה, ובאמצעותה הוא מחזיק כרבע ממניות Stark Logistics.

צפויה הצבעת אי־אמון

החברה נימקה את המשך הפעילות מול רוסיה בכך ש"ניסתה לעזור" לחברה אסטונית לייצור מיכלים לריסוס צבע, שהייצור שלה נעשה ברוסיה, "לצמצם את פעילותה בהדרגה" ולסגור את עסקיה במדינה. "ניסינו להציל חברה אסטונית טובה", אמר הבעל.

אבל ההאשמות בצביעות, בשל העובדה כי קאלאס התייצבה בראש המחנה הקורא להפסיק את הקשרים העסקיים עם רוסיה, הביאו לפגיעה משמעותית במעמדה. שני סקרי דעת קהל מהימים האחרונים העלו כי רוב הציבור סבור שעליה להתפטר. מפלגות האופוזיציה מארגנות כעת הצבעת אי־אמון שעשויה להפיל את ממשלתה, אותה הקימה רק באחרונה אחרי שניצחה בבחירות הכלליות במדינה, שהתקיימו לפני כחצי שנה.

קאלאס עצמה אמרה כי יש "לעצור את הסחר עם רוסיה", ובעלה הודיעה שהוא מוכר באופן מיידי את כל אחזקותיו בחברה. קאלאס גם אמרה כי "לא ידעה מאומה" על הסחר הנמשך ועל השימוש בכלי התחבורה של החברה האסטונית לטובתו.