החברה ישראלית שרוצה להילחם בבדידות גייסה 25 מיליון דולר

נובלוס, היום FORE, עברה הרבה תלאות עד שהגיעה לגיוס של 75 מיליון דולר • ElliQ קיבלה 25 מיליון דולר למלחמה בבדידות • ומה עושות חברות שירותים לתחום הביומד מול החשש שהשוק בארץ יתייבש? • השבוע בביומד

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (צילומים: shutterstock, אתר ElliQ)
חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (צילומים: shutterstock, אתר ElliQ)

FORE מתאוששת

חברת FORE Biotherapeutics, לשעבר NovellusDX, המפתחת תרופה חדשה לסרטן, הודיעה על גיוס של 75 מיליון דולר. החברה פרסמה לאחרונה תוצאות מבטיחות מניסוי קליני ראשוני.

"טלאי" לשיקום רקמת המוח קיבל אישור FDA, ודוחות חיוביים לקמהדע
המזומן הוא מלך, והעסקה של ריווק היא דוגמה מצוינת לכך

FORE הוקמה בשמה הקודם ב-2011 והיא מוכרת למשקיעי שוק ההון בתחום הביומד משום שהייתה אחת האחזקות של חברת אינטרקיור, אשר נפרדה ממנה לאחר שהחליטה להיכנס לתחום הקנאביס. בגלגולה הקודם, נובלוס פיתחה שיטה לבחון את האופן שבו גנים שונים באים לידי ביטוי בתא סרטני פעיל, וזאת לשם התאמה אישית של תרופות לסרטן. עד 2018 היא גייסה 23 מיליון דולר מקרנות כמו אורבימד ופונטיפקס, ואף קיבלה השקעה קטנה מתאגיד נוברטיס.

בסוף 2018 נובלוס הייתה אמורה להתמזג לחברת Cancer Genetics הנסחרת, אך המיזוג לא יצא לפועל. בשנים 2021-2020 עברה החברה מהפך דרמטי. היא רכשה את ה-plixorafenib שהוא המוצר המוביל שלה היום מחברת Plexxikon, והחלה לפתח אותו כמוצר עצמאי, תוך שימוש ביכולות הקיימות שלה כדי לשפר את סיכויי ההצלחה של המוצר.

בנוסף, שינתה החברה אז את שמה וגם גייסה מנכ"ל שנראה היה כהבטחה גדולה: אוסאמה מאליק, שהוביל את חברת Immunomedics לרכישתה על ידי הענקית גילאד בעבור 21 מיליארד דולר ב-2020. בתחילת 2021 החברה אפילו הודיעה על כוונתה להנפיק בנאסד"ק לפי שווי של 500 מיליון דולר.

אלא שמאליק הואשם בסחר במידע פנים באימונומדיקס, ובסוף 2021 נאלצה FORE לפטר אותו. הגיוס לא יצא לפועל.

כעת, נראה שהחברה מתאוששת עם הגיוס הנוכחי, שמביא את היקף גיוסי ההון בחברה ל-166 מיליון דולר. את הגיוס הובילו SR One ו-Medicxi, יחד עם המשקיעים הקיימים אורבימד, HBM, נוברטיס, 3B Future Health Fund ,Cormorant Asset Management ,Wellington Management ו-Samsung Securities.

במקביל לגיוס החברה מודיעה, שוב, על החלפת מנכ"ל. הנוכחי, מת'יו רוס, עוזב לתפקיד אחר, והוא יוחלף באופן זמני על ידי שון לילנד, לשעבר מנכ"ל חברת Elevation Oncology, בעוד החברה מחפשת מנכ"ל חדש.

התרופה המובילה של החברה היא תרופה הניתנת בבליעה ותוקפת גידולים סרטניים אשר מציגים מוטציות בגן BRAF. בין היתר נראה המוצר מתאים לטיפול בסרטן במערכת העצבים המרכזית. התוצאות הראשונות שהוצגו מראות פעילות מבטיחה של המוצר נגד הגידולים.

25 מיליון דולר לרובוט החברתי למבוגרים ElliQ

חברת Intuition Robotics אשר פיתחה ומשווקת את הרובוטית החברתית ElliQ, הודיעה על גיוס של 25 מיליון דולר. ElliQ היא רובוטית שנועדה לארח חברה למבוגרים, והיא הושקה בארה"ב בתקופת הקורונה, אז היו שירותיה נחוצים במיוחד. החברה גייסה כ-58 מיליון דולר לפני הגיוס הנוכחי.

את הסבב הנוכחי, המחולק להשקעה של 20 מיליון דולר והלוואה של 5 מיליון דולר, הובילה קרן ההשקעות של טויוטה, Woven Capital, יחד עם טויוטה ונצ'רס, מועדון המשקיעים OurCrowd, קרן Western Technology Investment ומשקיעים נוספים.

היום המוצר נמכר לשוק הפרטי בארה"ב במחיר התחלתי של כ-240 דולר ומנוי של עשרות דולרים נוספים בחודש. השוק הגדול יותר נמצא בקרב ארגוני הבריאות, שיכולים לשפות את השימוש במוצר אם ישתכנעו כי הוא תורם לבריאותם של לקוחותיהם, וגם עשויים לשלב בין הרובוט לבין המערכות הממחושבות שלהם, כדי להקל על הרובוטית לעזור למבוגרים לנהל את בריאותם. זה השוק שאליו מעוניינת החברה לפנות בעזרת המימון הנוכחי. היא כבר חתמה על הסכמים עם מספר ארגונים כאלה, חלקם ללא תשלום תחילה, וחלקם כבר בתשלום. לדברי החברה, בפיילוט שלה בניו יורק, המשתמשים יצרו בממוצע 30 אינטראקציות ביום עם ElliQ.

אינטואישן רובוטיקס נוסדה ב2016 על ידי דור סקולר, רועי אמיר ואיתי מנדלסון. בראיון קודם עם "גלובס" אמר סקולר: "אנחנו מתכננים את הרובוט כך שלא ייראה אנושי או בדיוק כמו חיית מחמד, שיהיה ברור שהוא רובוט, אבל אנחנו כן מעודדים את הקשישים לפתח כלפיו רגש. ElliQ לומדת מההתנהגות של המשתמש ומשתנה בהתאם, ונותנת לו תחושה שרואים אותו ומגיבים לקיומו. בתצפיות שערכה החברה על משתמשים היא הבחינה כי חלקם מתוודים על אהבתם כלפי הרובוטית ורוצים לוודא שגם היא אוהבת אותם".

"פונים לחו"ל, למקרה שהשוק בארץ יתייבש"

חברת Patho-Logica (פתו-לוג'יקה) המספקת שירותי פתולוגיה לחברות ביומד, הודיעה על שיתוף פעולה עם חברת איקרום (ICROM) האיטלקית. איקרום היא חברה המספקת שירותי פיתוח תרופות, מתמיכה בגילוי תרופות ועד פורמולציה ותכנון היצור של חומרי הגלם על פי תקינת GMP. פתו-לוג'יקה מספקת את השלב הבא של התהליך, בדיקת התרופה ברקמות חיות ובניסויים פרה קליניים. כעת שתי החברות יציעו חבילת שירותים משותפת.

פתו-לוג'יקה היום עובדת בעיקר מול חברות ישראליות כאשר כ-10% מלקוחותיה הם בחו"ל. מנכ"ל ומייסד החברה ד"ר עמנואל לוב, מסביר כי בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בתחום הפתולוגיה. "בעבר, ניסויי פתולוגיה ליוו את תחום פיתוח התרופות, והדגש היה על איתור בעיות בטיחות במוצר. בשנים האחרונות התרחשו במקביל שני תהליכים. הראשון, גורמים רגולטוריים כמו ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, החלו לשים דגש רב יותר על הוכחת יעילות מוצרים כבר בשלבים מוקדמים של הניסויים. ישנה הקפדה רבה יותר על הימנעות מאישור של מוצרים לא יעילים או שיעילותם מוגבלת, גם אם הם בטוחים.

"במקביל, הפתולוגיה השתכללה מאוד. הדיגיטציה של הפתולוגיה ותוספת של יכולות בינה מלאכותית, הובילו לכך שהיום ניתן לבצע השוואה ישירה ומדוייקת בין הפעילות של שתי תרופות על פרוסות הרקמה. כל התחום של הפתולוגיה התפתח לכיוון הזה, אך לנו בפתו-לוג'יקה יש יכולות ייחודיות בתחום הזה".

ההחלטה לנסות להתרחב לחו"ל כבר התקבלה בחברה לפני כמה שנים, אך לוב אומר כי ההתפתחות החדשה בנושא מגיעה בתזמון מצוין מבחינת החברה. "אנחנו כבר מרגישים את ההתייבשות של השוק בתחום המכשור הרפואי. בתחום הפארמה ההבדל עדיין פחות מורגש, אך הפרויקטים המגיעים אלינו היום הם בעיקר כאלה שהתקציבים עבורם אושרו לפני חודשים רבים". הסיבה להתייבשות, לדבריו, היא גם אי הוודאות לגבי עתיד המדינה, וגם השפעות הקורונה על הפעילות העסקית. הנזקים שיצרה המגיפה וההתמודדות איתה, למשל מבחינת כוח אדם ושרשראות אספקה, עדיין לא תוקנו באופן מלא. 

לוב מספר כי פנה לרשות החדשנות, בבקשה לתמוך לא רק בחברות הסטארט-אפ הישראליות בתחום הביומד, אלא גם בחברות המציעות שירותים כמו אלה של פתו-לוג'יקה. זאת, כדי שהחברות שכן מנסות לשרוד בארץ, לא תהיינה חייבות לחפש את השירותים הללו בחו"ל. מו"מ בנושא נערך מול הרשות כעת.