קורצת לימין: ממשלת בריטניה תחזור בה מיעדי האקלים בשל המצב הכלכלי

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק צפוי להודיע בין היתר על דחיית איסור מכירת מכוניות לא־חשמליות בממלכה • סיבוב הפרסה עשוי לשקף תגובת נגד ל"מהפכה הירוקה" בימין האירופי כולו

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק / צילום: Associated Press, Kin Cheung
ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק / צילום: Associated Press, Kin Cheung

על רקע המצב הכלכלי העגום של בריטניה והמצב החמור של המפלגה השמרנית בסקרים, צפוי ראש ממשלת בריטניה להודיע השבוע כי לונדון תחזור בה מכמה צעדים אליהם התחייבה בשם המאבק בשינויי האקלים. סיבוב הפרסה מצד הממשלה השמרנית, בראשות רישי סונאק, עשוי להיות סנונית אירופית ראשונה בגל של "התאמות" מצד הצד הימני באירופה, וניסיון של סונאק לזכות בתמיכה ציבורית לפני הבחירות הצפויות במדינה בשנה הבאה. סונאק צפוי לשאת נאום מדיניות בנושא בסוף השבוע. 

האי האיטלקי הקטן שעלול לרסק את כלל המדיניות האירופי
800 מיליארד דולר: השיא החדש של וורן באפט 

ראשי ממשלה קודמים מהמפלגה השמרנית, ביניהם תרזה מיי ובוריס ג'ונסון, הציבו את נושא המאבק בשינויי האקלים בראש סדר היום הפוליטי, והובילו את בריטניה לאמץ בחוק התחייבות להגיע לאפס פליטות עד 2050, וכן לאמץ שורת הגבלות נוספת ולהבטיח השקעות עתק באנרגיות מתחדשות.

אבל לפי דברים שאמר סונאק לתקשורת השבוע, הממשלות ו"פוליטיקאים מכל הגוונים" "לא היו ישרים לגמרי לגבי העלויות והחסרונות (של הצעדים המתוכננים)". "היה קל להם להבטיח הכל לבוחרים", אמר סונאק, במה שנתפסת בבריטניה כביקורת חריפה על ג'ונסון.

בין היתר, סונאק צפוי להודיע כי הממשלה תדחה את האיסור לו התחייבה למכירת כלי רכב בבריטניה בעלי מנוע בעירה פנימית - משנת 20230 לשנת 2035. כמו כן, כמה יוזמות להפחתת פליטת גזי חממה "ידוללו" וכן תיזנח תוכנית להטיל קנסות על בעלי בתים ודירות שלא יבודדו אנרגטית את המבנים באופן יעיל או יחליפו את החימום בגז לחשמל, לפי הדיווחים. באופן כללי, בריטניה תישאר מחויבת להגעה ליעד של אפס פליטות גזי חממה עד 2050, "אך תעשה זאת בדרך טובה ויעילה יותר", לפי הדברים הצפויים של סונאק, שהודלפו מבעוד מועד לתקשורת הבריטית.

הליך היפרדות

מדובר בשינוי כיוון כלכלי משמעותי, משום שעד כה בריטניה אימצה את המהפכה הירוקה כיעד ראשון במעלה לפיתוח, וכיוונה להיות מובילה עולמית בתחום. ג'ונסון הבטיח לבוחרים כלי רכב חשמליים המיוצרים בבריטניה, וכי "הרוח שהפיחה בעבר את מפרשי הספינות של האימפריה", תהפוך בעתיד הקרוב את האי הבריטי למוביל עולמי בהסתמכות על טורבינות רוח. ממשלתו השמרנית גם הבטיחה בין היתר מיליארדים לבידוד בתים, ליצירת כלכלת מימן ירוק ולהשקעה בטכנולוגיות ללכידת פחמן דו־חמצני.

סונאק, לעומת זאת - שירש את השלטון מליז טראס ונאבק מאז להתמודד עם מצב כלכלי הכולל אינפלציה גבוהה, צמיחה נמוכה ויחס חוב־תוצר גבוה - סימן בחודשים האחרונים על הליך היפרדות הדרגתי מהחזון של "גרין ניו־דיל". בין היתר, הוא העניק רשיונות חדשים לחיפוש נפט וגז בים הצפוני. מורדים בתוך המפלגה מתנגדים לקו החדש, ומזהירים כי הדבר יפגע בתמיכה בקרב הצעירים. נכון לעכשיו, השמרנים זוכים ל־26% תמיכה בלבד, לעומת 44% ללייבור מהאופוזיציה.