34 פועלי בניין נהרגו מתחילת השנה, כמו בכל שנת 2022

שבע מהתאונות הקטלניות אירעו באתרים של חברות ממשלתיות או בהזמנת המדינה • השבוע נהרג פועל בניין מהיישוב ריינה שבצפון הארץ במהלך עבודות בשטח צבאי סגור

מחאת הפועלים על ההפקרות באתרי בניה / צילום: ארגון מעגלי צדק
מחאת הפועלים על ההפקרות באתרי בניה / צילום: ארגון מעגלי צדק

מוחמד עתאמלה, בן 24 מהיישוב ריינה, נהרג שלשום בעבודות הנדסיות בשטח צבאי בצפון הארץ, ליד מטולה.

עתאמלה הוא הפועל ה־34 במספר שנהרג באתרי בנייה ובעבודות תשתית מתחילת השנה - ובכך הגיע מספר הפועלים שנהרגו בתאונות בנייה למספרם בכל שנת 2022, כך לפי מעקב גלובס בשיתוף "קו לעובד". עתאמלה הוא גם הפועל השני מריינה שנהרג בתוך שבועיים.

פרשנות | מהגרעין ועד מטוסי הקרב: מה מחכה בדרך להסכם עם סעודיה ומה למדנו עליו ביממה האחרונה?
טורקיה רוצה גז על חשבון הפלסטינים: מה לומדים מפגישת נתניהו וארדואן?

16 מהעובדים שנהרגו מתחילת השנה הם אזרחי ישראל או תושבי מזרח ירושלים, 13 מהרשות הפלסטינית, ארבעה אזרחים סיניים, ואחד אזרח מולדובה.

מבין התאונות הקטלניות שאירעו השנה, שבע אירעו באתרים שבאחריות המדינה, מהן שלוש באתרים שבאחריות משרד הביטחון או צה"ל: עקאב סאבא ומג'יד חדיד, נהרגו בקריסת קיר בעבודות תשתית של חברת החשמל, מחמוד ראזי אבו חמדן רביעה נהרג בעבודות הבנייה של מרכז לוגיסטי חדש של צה"ל באזור שוהם, ינאל עאמר נהרג בעבודות התשתית למסילת הרכבת המזרחית, מוחתסב מוהנא זידאן נהרג בעבודות להרחבת כביש החוף, אסיד עבד אלסבר ג'עאביס נהרג בעבודות לבניית משכן האוספים של יד ושם, יוסי מלכה נהרג בעבודות להקמת קרית התקשוב, וכאמור מוחמד עתאמלה נהרג השבוע בעבודות ההנדסיות בשטח צה"ל בצפון.

"שצה"ל יפרסם מיוזמתו את התאונות"

"אנו דורשים שצה"ל יפרסם מיוזמתו דבר התרחשותן של תאונות עבודה באחריותו, שכן אחרת, להבדיל מאירועים אזרחיים שבהם מד"א מעורב ומפרסם דיווחים, אירועים חמורים אלה נסתרים מעיני הציבור", אמרה ד"ר הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בנייה. "כמו כן אנו דורשים שצו הפסקת עבודות בנייה יוטל על אתר העבודות על ידי מנהל הבטיחות התעסוקתית, כנדרש על פי חוק, את בחינת השאלה האם עבודות הבנייה היו חייבות בדיווח מוקדם למנהל הבטיחות התעסוקתית, וכמובן שתבוצע חקירה משטרתית ממצה של גורמי התאונה והאחראים לה.

"העובדה שזוהי תאונת העבודה הקטלנית השביעית שהתרחשה מתחילת שנה זו באתרי בנייה שבאחריותה של המדינה, נובעת מהזנחה מדינתית חמורה ומעלה את הצורך הדחוף בקביעת נהלים וכללים מתאימים במטרה להבטיח את בטיחות העובדים באתרים שבמימון ובאחריות הציבור והמדינה".

לא מדריכים את העובדים

בארגון קו לעובד התייחסו להיעדר חובת הכשרה מקצועית ומסרו לגלובס: "מתחילת השנה נהרגו בענף הבנייה 34 עובדים, ונפצעו מעל 250 עובדים ברמת חומרה בינונית וקשה. נכון להיום אין חובת הכשרה מקצועית לעובדים בענף הבנייה, למרות אופי העבודה המסוכן. קבלנים לא מדריכים את העובדים לגבי הסכנות בעבודתם וכיצד להתגונן מפניהן, וחיי העובדים הפקר. זה הזמן לחשבון נפש, ואנו קוראים לשר העבודה לקחת אחריות ולגבש לאלתר תוכנית חירום להפחתת תאונות העבודה במשק, לרבות קביעת חובת הכשרה מקצועית לכלל העובדים בענף הבנייה".

ממינהל הבטיחות במשרד העבודה נמסר: "מפקחי מינהל הבטיחות במשרד העבודה הוציאו צו סגירה לאתר. מינהל הבטיחות ממשיך במאבק חסר פשרות בליקויים באתרי הבנייה. אנו שבים וקוראים לקבלנים וליזמים - הקפידו על הוראות הבטיחות ושמרו על חיי אדם. למאבק זה כידוע שותפים נוספים בין היתר: רשם הקבלנים, יחידת פלס והרשויות המקומיות. רק בשילוב כוחות של הקבלנים והרשויות נצליח לעשות שינוי אמיתי".

ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה חזי שוורצמן הוסיף: "עקב ריבוי האירועים מתוכננים מבצעים בימים הקרובים עם יחידת פלס (פועלים ללא סיכון) המשטרתית ועם כמה רשויות מקומיות. אנו רואים בחומרה את נושא הפרות תקנות וכללי הבטיחות באתרי בנייה בישראל, כפי שהתגלו באתרים הבעייתיים שבהם אירעו תאונות קטלניות לאחרונה.

"מפקחי מינהל הבטיחות עוסקים יחד עם חוקרי המשטרה באיסוף ובהבנת נסיבות אירועים אלו. המינהל מתחילת השנה הגדיל את היקף ביקורי המפקחים ב־9% לכדי 17,100 ביקורים בבנייה ובתעשייה. בענף הבנייה חל גידול של 5% עד כדי 8,600 ביקורים. כמו כן הוטלו 2,010 צווי בטיחות, בדומה לאותה תקופה בשנת 2022. נסגרו לאלתר 940 אתרים וזאת בהשוואה ל־871 בתקופה מקבילה. הוטלו 480 עיצומים כספיים בהיקף של 19 מיליון שקל, ויחידת החקירות החדשה קידמה 22 תיקים להכנת כתבי אישום בהשוואה ל־13 אשתקד".