הפרו סנקציות נגד רוסיה? UBS וקרדיט סוויס מסתבכים עם הרשויות בארה"ב

עורכי דין של UBS בארצות הברית עודכנו על ידי משרד המשפטים על מעורבותו לכאורה של קרדיט סוויס בהפרות סנקציות • ביוני האחרון רכש UBS את קרדיט סוויס • המסחר במניית UBS הופסק לזמן קצר במהלך היום

UBS. חשדות להפרות סנקציות / צילום: Shutterstock
UBS. חשדות להפרות סנקציות / צילום: Shutterstock

משרד המשפטים האמריקאי (DOJ) מסלים את החקירה של קרדיט סוויס ו-UBS על רקע חשד לכשלים שאפשרו ללקוחות רוסים להתחמק מהסנקציות, כך לפי דיווח בלומברג. המסחר במניית UBS הופסק לזמן קצר במהלך היום.

סערת אוקטובר: האירועים שעלולים לטלטל את הכלכלה הישראלית בחודש הקרוב
●  מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב: זה השוק שכדאי להשקיע בו  

שורה של זימונים הוגשו למספר בנקים מוקדם יותר השנה, אך מאז הספיקה להתפתח חקירה מתמשכת בקנה מידה מלא, כשקרדיט סוויס במרכזה.

נכון לעכשיו החקירה עדיין בשלב מוקדם ואולי לא תסתיים בהאשמות או בהסדר, דיווחו מעורבים לבלומברג, אך עורכי דין של UBS בארצות הברית עודכנו על ידי משרד המשפטים על מעורבותו לכאורה של קרדיט סוויס בהפרות סנקציות, בעקבות רכישת המוסד הפיננסי הקטן יותר על ידי UBS ביוני האחרון. 

העיתוי הרגיש של החקירה

בבלומברג מציינים כי התקדמות החקירה מגיעה בעיתוי רגיש עבור הבנק מציריך, שנמצא כעת בתהליך שילוב של אלפי עובדים מקרדיט סוויס. אמנם UBS קיבל על עצמו את עסקיו של קרדיט סוויס, מה שהביא לגידול משמעותי בנכסים (בכמעט שליש למעל 4 טריליון דולר) של הבנק, אך הוא גם ירש גם את הצרות המשפטיות של קרדיט סוויס.

לפי הדיווח, משרד המשפטים יזם בשנים האחרונות חקירה בנושא ניהול חשבונות הבנקים השייכים ללקוחות שהוטלו עליהם סנקציות בשנים האחרונות, כולל סנקציות שהוטלו לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה ב-2022, והגבלות קודמות שנחקקו בעקבות סיפוח קרים ב-2014, כפי שנחשף על ידי מקור. יותר מ-1,000 רוסים עשירים נכנסו לרשימה השחורה של ארה"ב במהלך העשור האחרון, דיווחו בבלומברג.

לפי בלומברג, עד הפלישה לאוקראינה, קרדיט סוויס היה ידוע בכך שהיה מספק שירות לרוסים עשירים, וניהל יותר מ-60 מיליארד דולר מנכסיהם בשיא. עד למועד הפלישה בפברואר 2022, ההיקף ירד ל-33 מיליארד דולר.

לפי המקורות, הגורמים במשרד המשפטים ראו בהשתלטות הזדמנות לקדם את החקירה בקרדיט סוויס, דרך פניה ישירה ל-UBS, במקום להיגרר עם ערוצים דיפלומטיים רשמיים ואיטיים יותר. במקביל, גורמים אמריקאים הביעו חוסר שביעות רצון מפעילותה של שוויץ לאכיפת סנקציות על רוסיה ולמלחמה בהלבנת הון שעוזרת לקרמלין לשמור על כלכלת רוסיה על רקע ההגבלות שהטילו ארה"ב ובעלות בריתה בעקבות פלישתה לאוקראינה. הטענה הכללית היא סירובה של שוויץ להצטרף לכוח רב-צדדי הרודף אחר החזקות רוסיות בלתי חוקיות ועל ההחלטה הקודמת לשחרר כמה נכסים בתיק שחיתות מתוקשר עם קשרים לקרמלין.

בבלומברג מזכירים כי חקירות ארה"ב בנושא הפרות סנקציות הובילו בעבר לקנסות גבוהים. בשנת 2014, BNP פריבה הודה בהפרות הסנקציות של ארה"ב הקשורות לסודאן והסכים לשלם 8.97 מיליארד דולר. גם החקירה הנוכחית היא רק אחת משורה של חקירות שערכה בארה"ב שבה מעורב קרדיט סוויס.

לפי בלומברג, משרד המשפטים עדיין חוקר האם הבנק המשיך לסייע ללקוחות אמריקאים להסתיר נכסים מהרשויות, שמונה שנים לאחר שבמסגרת הסדר הבנק שילם 2.6 מיליארד דולר על העלמת מס. "אנו רואים באופן עקבי דפוס שבו ההסדרים הבנקאיים של שוויץ הקלו על שיטות מושחתות של אנשים שגזלו את עושרם ממדינתם", אמר הסנאטור בן קרדין בדיון בנושא ביולי.