המחבלים גנבו כרטיסי אשראי מנרצחים; החברות פתחו מוקדי סיוע

בחברות כרטיסי האשראי וגם בבנקים מקבלים דיווחים מבני משפחה ומניצולים ממתקפת החמאס על רכישות שנעשו בכרטיסי האשראי של תושבי הדרום • הגופים הפיננסים מסייעים בחסימת כרטיסים ובהנפקת חדשים למי שעודנו בחיים • בנק ישראל: "האירוע מטופל. כשנעשה שימוש לרעה באמצעי תשלום, כספם של הלקוחות מובטח ויוחזר"

מחבלים חוזרים לעזה על גבי האמר ישראלי / צילום: ap, Abed Abu Reash
מחבלים חוזרים לעזה על גבי האמר ישראלי / צילום: ap, Abed Abu Reash

מחבלי חמאס מעזה שפרצו לישראל גנבו כרטיסי אשראי מתושבי עוטף עזה והדרום ומשתמשים בהם לרכישות שונות. מדובר על כרטיסי אשראי הן של אזרחים שנרצחו או נפצעו והן של תושבים שעזבו את בתיהם ללא רכוש או אף ארנק.  נציין כי בינתיים מדובר על היקף אירועים מצומצם מאוד.

מיליון דולר לסיוע: אחד הבנקים הגדולים בארה"ב מתגייס לעזרת ישראל
ניתוח גלובס | כשהמדינה בשיתוק, האם אנחנו בדרך לדפלציה?

בכל הגופים הפיננסיים הקשורים לעולמות כרטיסי האשראי נמצאים בקשר בנושא הן עם בנק ישראל והן עם גופי הביטחון. בינתיים בחברות כרטיסי האשראי מבצעים חסימות לכרטיסי קיימים שלא נמצאים בידי בעליהם וכן הכחשות של עסקאות שנעשו באותם כרטיסים שנגנבו לאחר פרוץ הלחימה.

נציין כי מיד כאשר התבררה תמונת המצב הכללית סביב האירועים בדרום, ניתנה הנחייה לחסימת עסקאות בכרטיסי אשראי בתוך רצועת עזה. מדובר בפעולה טכנית קלה יחסית, במסגרתה נחסמות עסקאות על־פי קוד מדינה. כך שלפחות עסקאות בתוך רצועת עזה לא יכולות להתבצע.

חברות כרטיסי האשראי גם מנפיקות כרטיס אשראי דיגיטלי לאדם שנותר ללא כרטיס אשראי מאחר שעזב את ביתו ללא הארנק. הן פתחו כבר ביום שבת מוקדי סיוע למשפחות ולנציגי הנפגעים מהדרום.

בבנק ישראל הסבירו כי "בעקבות האירוע הביטחוני, אנו עדים למקרים שבהם נעשה שימוש לרעה בכרטיסי אשראי ובפרטי חשבון בנק. האירוע מטופל מתחילתו ע"י גורמי המקצוע בבנק ישראל, לרבות צוות מיוחד בפיקוח על הבנקים, בשיתוף גורמי הממשלה והביטחון הרלוונטיים". הטיפול באירוע מבוצע בצורה הבאה:

כאשר ידוע היכן מנוהל החשבון או כרטיס האשראי של הנפגע - מבוצעות פניות ע"י בני משפחה לבנק ולחברת כרטיסי האשראי הספציפית, על־מנת להקפיא את הפעילות בחשבון. הפיקוח על הבנקים הנחה את הגופים המפוקחים לפעול במצב כזה להקפאת חשבון, תוך הפעלת ניהול סיכונים נדרש וקיום תהליך זיהוי מהיר ומותאם למצב.

כאשר לא ידוע היכן מנוהלת פעילות פיננסית של מי שנפגע - הפיקוח על הבנקים הקים צוות מיוחד לטיפול במצבים אלו. הציבור מתבקש לפנות במידת הצורך למוקד הפניות של הפיקוח בטלפון 9086* ו-02-6552680.

בבנק ישראל הדגישו כי בהתאם לחוק שירותי תשלום, כאשר נעשה שימוש לרעה באמצעי תשלום בידי גורמים עוינים לגניבת כספי אזרחים, כספם של הלקוחות מובטח ויוחזר.

הפיקוח על הבנקים, הבנקים המסחריים וחברות כרטיסי האשראי מבצעים ניטור שוטף ומעקב אחר האירוע, וקוראים לציבור לפנות לקבלת מענה וסיוע בנושאים אלו במידת הצורך, בין אם מול הגוף הפיננסי שבו מתנהל החשבון, ובין אם מול מוקד הפניות המיוחד של הפיקוח על הבנקים. הפיקוח על הבנקים קורא למי שעולה אצלו החשש כי יתכן שיבוצע שימוש לרעה בכרטיס האשראי שלו להודיע לגופים הפיננסיים, כדי שיקפיאו פעילותם ולא יגרמו נזקים כספיים".

"אנו פועלים כל העת על מנת לסייע בכל הנדרש"

חריגות האירוע הביאה את שלוש חברות כרטיסי האשראי להוציא הודעה משותפת. "שלוש חברות כרטיסי האשראי, כאל, ישראכרט ומקס, הקימו בתחילת המלחמה מוקדים ייעודיים לטובת שירות וטיפול בפניות חירום של תושבי עוטף עזה המפונים, משפחות הנרצחים, החטופים והנעדרים למטרת חסימת כרטיס אשראי ופניות דחופות אחרות. אנו פועלים כל העת על מנת לסייע בכל הנדרש. חסימת כרטיס אשר נגנב או אבד ניתנת לביצוע בפעולה פשוטה גם בדיגיטל של כל אחת מהחברות. שלוש החברות ירתמו לכל צורך שיעלה ככל שניתן, ופועלות בשיתוף פעולה עם רשויות האכיפה ובנק ישראל.

מישראכרט נמסר בנוסף: "בהמשך לדיווחים ופרסומים על שימושים בכרטיסי אשראי של נפגעים, נעדרים ומפונים, חשוב לחדד שישראכרט, כמו כל החברות הפיננסיות וחברות כרטיסי האשראי, מנטרת את הנושא מהרגע הראשון ופועלות בתיאום מלא עם כלל גופי הבטחון והארגונים האזרחיים המלווים מול נציגים של ישובים ואנשים פרטיים במטרה לחסום כרטיסים במידת הצורך.

"החברה הקימה צוותים ייעודיים לנושא ומפעילה מוקד ייעודי לפניות אלה. יודגש כי נכון לרגע זה לא התקבלה רשימת נעדרים רשמית של מדינת ישראל ועל כן אנו מתבססים רק על דיווחים של משפחות, קהילות וגורמי ביטחון מורשים. עוד יודגש כי בהתאם לחוק שירותי תשלום, בכרטיסים בהם בוצע שימוש לרעה, הכרטיס יזוכה".

המוקד של מקס: 03-6177723

מוקדי ישראכרט:

טלפון למוקד לקוחות פרטיים - 03-6364257

טלפון לבעלי עסקים - 1800-840-840

מוקד כאל: 03-5725115